Proiectul „Romania Educata” va fi aprobat saptamana viitoare in Guvern prin memorandum, dupa cum anunta presedintele.
Declaratiile presedintelui:
Am avut, in ultimele trei zile, la Palatul Cotroceni, ultima serie de consultari pentru finalizarea Proiectului «Romania Educata» si trecerea la faza de implementare.
Vorbim despre un proiect care se bazeaza pe cea mai ampla consultare nationala in domeniul educatiei din perioada postdecembrista, nu mai putin de 10.000 de persoane si peste 150 de organizatii si de institutii fiind direct implicate.
In urma discutiilor din aceste zile, au reiesit o serie de lucruri importante. In primul rand, Coalitia de guvernare si-a exprimat sustinerea pentru proiect si chiar saptamana viitoare Guvernul Romaniei isi va asuma, prin memorandum, tintele si obiectivele «Romaniei Educate», urmand sa stabileasca un plan clar de actiune, cu responsabili si termene, pentru implementare.
Am apreciat, totodata, deschiderea membrilor Parlamentului, inclusiv a celor din opozitie, pentru a colabora la transpunerea legislativa a proiectului. Educatia trebuie sa fie baza noastra comuna de constructie si sa nu mai aiba culoare politica. Romanii asteapta consens pe astfel de teme esentiale pentru viitorul tarii noastre si, din pacate, ceea ce am vazut de prea multi ani au fost lupte politice sterile, care au afectat inclusiv educatia. Nu mai putem continua asa, daca vrem ca Romania sa avanseze si sa se dezvolte.
Asadar, in cel mai scurt timp, se va constitui un grup de lucru transpartinic pentru a construi cadrul legislativ care sa permita implementarea proiectului. Parlamentul trebuie sa fie un pilon central al procesului de reforma a sistemului de educatie si, prin aceasta asumare, poate reda increderea romanilor in alesii sai.
Cu siguranta, procesul de elaborare a acestei viziuni a durat mult tocmai pentru ca mi-am dorit ca in „Romania Educata” sa se regaseasca vocile tuturor celor care au propuneri relevante de politica publica. Nu e un secret pentru nimeni ca, in anumite perioade de guvernare, educatia nu s-a aflat pe agenda politica, ceea ce a tinut in loc «Romania Educata». Am avut apoi ani electorali intensi, a urmat pandemia, cu greutatile, dar si cu lectiile ei valoroase. Acum avem, in sfarsit, sansa unei discutii constructive, urmate de asumarea transpartinica si de un proces consecvent si stabil de implementare.
Am apreciat, totodata, si larga participare a societatii civile la consultarile de astazi, majoritatea contribuind, de-a lungul timpului, la Raportul «Romania Educata». Inca o data, le multumesc pentru implicare si consecventa!
In concluzie, consultarile din aceste zile imi dau incredere sa spun ca exista fereastra de oportunitate necesara pentru un demers politic si social de durata in educatie. Este momentul sa trecem la implementarea Proiectului „Romania Educata” si sa dam intaietate investitiilor in sistemul de educatie.
De aceea, am insistat sa fie asigurata finantarea necesara pentru o parte dintre prioritatile si reformele Proiectului, inclusiv prin Planul National de Redresare si Rezilienta. Ma refer, de exemplu, la reducerea abandonului scolar prin sprijinirea a peste 2.500 de unitati de invatamant preuniversitar, dotarea a 10.000 de laboratoare si cabinete scolare, mobilarea a 75.000 de sali de clasa, construirea a 140 de crese si servicii complementare de educatie timpurie, realizarea a 10 centre de invatamant dual, dezvoltarea unei retele de scoli verzi si formarea a 100.000 de cadre didactice pentru predarea on-line.
Astfel, Proiectul «Romania Educata» are un sprijin financiar important, istoric as spune, in valoare de 3,6 miliarde de euro. Suplimentar, prin alte fonduri europene, vom finanta cu 400 de milioane de euro renovarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, pentru garantarea sigurantei si a securitatii copiilor si dascalilor in scoli.
Revenind la Proiectul «Romania Educata», pe scurt despre structura sistemului de invatamant, care ramane preponderent aceeasi. Dezvoltam educatia timpurie, mentinem clasa pregatitoare si gimnaziul de la clasa a V-a la clasa a VIII-a. Crestem autonomia scolilor, mai ales acolo unde exista capacitatea administrativa necesara. Pentru restul scolilor, vom sustine noi forme de sprijin si alocarea de resurse dedicate cresterii calitatii actului educational.
Schimbari fata de structura actuala apar la tranzitiile intre etapele educationale. Ne dorim o mai mare flexibilitate si o centrare a educatiei pe fiecare elev.
Asta inseamna inclusiv valorizarea acelor elemente de profil care individualizeaza si nu uniformizeaza. De aceea, desi Evaluarea Nationala ramane principalul instrument de certificare a competentelor la finalizarea gimnaziului si de repartizare in ciclul urmator, am propus ca pe intregul parcurs al semestrului al doilea, unitatile de invatamant si elevii care doresc - subliniez, care doresc - indiferent de ruta - teoretica, vocationala sau profesionala, sa poata organiza, respectiv sa sustina un examen suplimentar de admitere. Acest lucru se intampla deja pe ruta profesionala sau vocationala, fiind doar o extindere si catre zona teoretica, oferind o autonomie suplimentara scolilor si incredere elevilor, care, in tot acest proces, vor avea o sustinere reala prin activitati consecvente de orientare si consiliere.
Am propus o noua structura a invatamantului secundar superior, unde vor exista trei tipuri de licee – teoretic, vocational si profesional – care vor conferi absolventilor, dupa patru ani de studiu, acces la examenul de bacalaureat.
Poate unul dintre cele mai importante obiective ale Proiectului «Romania Educata» este acela de a elimina barierele birocratice care limitau posibilitatile tinerilor de dezvoltare si de a intari dreptul fiecarui elev de a reveni in sistemul de educatie si de a-si urma ambitiile, atunci cand acestea ii pot aduce un viitor mai bun. Asadar, pe scurt, eliminam birocratia si, daca un elev este, de exemplu, la un liceu profesional, isi da seama ca nu se regaseste acolo si vrea sa faca trecerea la unul teoretic sau vocational, va putea sa se transfere, in urma unor testari specifice, la liceul dorit.
Noul bacalaureat, deschis tuturor si bazat pe competente, este o alta componenta importanta a «Romaniei Educate».
Imi doresc un examen care sa poata evalua corect capacitatea absolventilor de a se descurca in societate si in viata, in general. Un absolvent de liceu, indiferent de profil, trebuie sa poata intelege problemele puse de schimbarile climatice sau utilitatea vaccinurilor. Asta inseamna sa ne asiguram ca cetatenia activa nu ramane doar un deziderat declarativ.
In ceea ce priveste functionarea colegiilor tertiare non-universitare, care pot functiona in universitati, dar nu au rang de studii universitare, vreau sa fac cateva precizari pentru o intelegere corecta. Aceasta forma de invatamant, care functioneaza si astazi, nu se substituie invatamantului universitar.
Formarea profesionala pentru a permite certificarea la nivel de tehnician este ceruta de piata muncii si este deschisa tinerilor care nu au sustinut sau nu au promovat examenul de bacalaureat sau adultilor care doresc sa avanseze profesional cu ajutorul unei pregatiri suplimentare, de nivel 5 de calificare. Ea nu confera acces in invatamantul superior fara promovarea examenului de bacalaureat. Mai pe scurt, bacalaureatul ramane obligatoriu pentru studiile universitare, adica pentru licenta, masterat si doctorat, indiferent de domeniul de studiu.
Pe langa aceste cateva elemente-cheie ale viziunii «Romania Educata», proiectul include si o serie de tinte concrete, printre care scaderea ratei de parasire timpurie a scolii, pana la un nivel de cel mult 10%, reducerea ratei de analfabetism functional, la orizontul 2030, sau cresterea competentelor digitale de baza, atat in cazul profesorilor, cat si al elevilor.
Cred cu tarie ca o Romanie puternica este o Romanie Educata si este nevoie de implicarea tuturor autoritatilor si fortelor politice pentru a garanta transpunerea in realitate a acestei viziuni in beneficiul fiecarui cetatean!
Va multumesc si va doresc multa sanatate!
Proiectul propune mai multe modificari in sistemul de educatie, cele mai importante dintre acestea fiind: