Incepe perioada de reduceri sau de tepe? Cum sa va dati seama daca ofertele din magazine sunt reale, in luna ianuarie
oferte luna ianuarieperioada reducerilorprotectia consumatorului
Luna ianuarie debuteaza, ca in fiecare an, cu o ampla campanie de reduceri. De la articole pentru casa, electronice, electrocasnice, produse pentru infrumusetare sau sanatate, comerciantii spun ca se intrec in oferte care nu pot fi refuzate. Ei bine, cu siguranta sunt ocazii bune, insa aveti mare grija - multi profita de acest moment si lanseaza oferte doar cu numele! Iata cum sa nu va lasati pacaliti de promotiile false in perioada reducerilor de iarna!
In ajutorul nostru vine directorul general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, care indeamna romanii sa fie deosebit de prudenti in perioada urmatoare, deoarece pot fi cu usurinta inselati de practicile comerciale ilegale sau imorale.
"In perioada reducerilor de iarna este recomandat sa verificati preturile prin consultarea site-urilor care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs, practica ce a dus la imbunatatirea constanta a modalitatilor de prezentare a preturilor si reducerilor de catre magazinele online. Pentru cumparaturi avantajoase in perioada ofertelor de iarna, cititi cu atentie caracteristicile produsului si verificati daca acesta corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dumneavoastra", a scris Paul Anghel, duminica, pe Facebook.
Comerciantul este obligat sa informeze corect si complet consumatorii, oferind, printre altele, informatii despre datele de identificare, caracteristicile esentiale ale produsului, pretul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare si modalitati de plata, perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului, durata minima a contractului, functionalitatea, compatibilitatea si interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale precum si existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Mare atentie: indiferent ca este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare), daca este cazul.
Cum sa verificati promotiile din magazine, ca sa nu luati teapa?
"Verificati stocul existent; verificati pretul afisat si daca acesta este integral (contine sau nu TVA); verificati daca pretul include si costul de livrare; in cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul; daca aveti nelamuriri, contactati comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care comerciantul raspunde la aceste intrebari va poate oferi indicii asupra seriozitatii vanzatorului", a explicat reprezentantul ANPC.
De asemenea, pentru siguranta contului dumneavoastra, cand doriti sa achizitionati online cu plata prin card bancar, cautati "https" in adresa URL si o pictograma de lacat in bara de adrese. Acestea semnaleaza ca site-ul este conceput pentru a fi sigur. In cazul platilor facute cu cardul, nu transmiteti niciodata codul PIN al cardului din 4 cifre si parole bancare, daca primiti orice corespondenta care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicita acest lucru.
"Exista mai multe comparatoare de preturi unde poate fi verificata evolutia in timp a preturilor produselor. Aceasta posibilitate ofera consumatorului mai mult control asupra deciziei sale si face ca magazinele sa evite, in general, afisarea unor reduceri nereale", mai subliniaza oficialul.
Daca achizitionat un produs si v-ati razgandit, inca puteti remedia situatia. Legislatia va ajuta!
Atentie, legea este de partea dvs.: comerciantul este obligat sa va ramburseze pretul platit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) in termen de maxim 14 zile de la momentul in care ati renuntat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala, cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
"Contactati vanzatorul daca aveti o problema! Ce este foarte important, chiar daca in practica vi se spune sa luati legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Nu aveti niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la raspundere pentru nerespectarea regulilor privind garantia. Prin urmare, chiar daca mergeti la service cu produsul, informati intotdeauna vanzatorul despre problemele aparute", a transmis Paul Anghel.
Sursa foto: freepik.com