Ikea inregistreaza o incetinire a ritmului de extindere internationala
ikeacresteremagazinemobilaculturaviziune
Noul sef al Ikea se opune filozofiei predecesorului sau, care presupune accelerarea serioasa a ritmului de inaugurare a noi magazine Ikea, semnaland o schimbare de "macaz" pentru cel mai mare retailer de mobila din lume.
In primul sau interviu acordat in calitate de CEO, Peter Agnefjall a declarat, pentru Financial Times, ca spera sa majoreze numarul magazinelor in 2013, un ritm care se situeaza la cinci noi unitati, deschise anual - el considera ca acest ritm atinge un "minim record" pentru Ikea.
Totusi, intrebat fiind daca va urma filozofia predecesorului sau, Mikael Ohlsson, de a deschide in fiecare an 20-25 magazine, Agnefjall a declarat ca "nu ia in seama aceasta declaratie".
Schimbarea de strategie este importanta, deoarece Ingvar Kamprad, fondatorul in varsta de 87 de ani al Ikea, s-a opus extinderii, mizand pe investitii in magazinele existente.
Agnefjall, care, spre deosebire de Ohlsson este un fost asistent al lui Kamprad, a declarat ca se va concentra asupra imbunatatirii actualelor magazine Ikea. El a adaugat ca spera in sansa Ikea de a-si majora vanzarile cu 10% pe an si astfel sa isi dubleze veniturile anuale, la 50 miliarde euro, pana in 2020.
Atat actualul, cat si fostul director al Ikea, se ingrijoreaza cu privire la cultura corporatista a gigantului retailer - care "se trage" dintr-o zona sudica rurala din Suedia, unde ambitia este o virtute si Kamprad se bazeaza pe moralitatea raspandita in randul angajatilor - considerand ca imaginea sa va fi compromisa de extinderea prea rapida in tari precum India si China.
Extinderile anterioare din Japonia si SUA, din anii '70-'80, au fost amanate, din cauza dificultatilor intampinate. Mandatul lui Ohlsson, care dateaza din 2009, a fost marcat de numeroase scandaluri in diverse parti ale imperiului Ikea. Includem aici si un caz de mita in Rusia si acuzatii privind spionarea clientilor si angajatilor in Franta.
Agnefjall a explicat: "As spune ca, desigur, nu trebuie sa crestem mai repede decat ne permit cultura si viziunea Ikea si la asta lucram. Cred ca aceasta este o provocare majora pentru noi. Cresterea Ikea nu tine doar de extindere".