Furt de 6,6 miliarde de dolari din banii alocati reconstructiei Irakului
iraksuabanipetrolbeneficiari
Ani dupa ce auditorii americani au declarat ca nu mai dau de urma unor sume importante din resursele alocate reconstructiei Irak-ului, dupa alungarea de la putere a lui Saddam Hussein, acestia au recunoscut ca mare parte din bani au fost furati, scrie The Independent.
Destainuirea a starnit mania celor de la Capitol Hill, dar si a oficialilor irakieni de la Bagdad. Autoritatea creata de administratia Bush pentru a monitoriza eforturile de readucere a tarii pe linia de plutire admite ca nu se stie ce s-a intamplat cu 6,6 miliarde de dolari.
Nu se stie cati din acesti bani au fost luati de contractori americani si cati de irakieni. Foarte probabil nu se va afla niciodata. Chiar si in aceste conditii, Stuart Bowen, coordonatorul biroului de monitorizare, spune ca banii aventurieri reprezinta "cel mai mare furt din istoria nationala".
Ceea ce pare clar insa este ca, in graba sa de a investi bani in Irak pentru a convinge populatia ca ordinea economica si cea sociala pot fi restabilite rapid, Statele Unite nu si-au asigurat un nivel adecvat de control financiar. SUA trimiteau avioane C-130 Hercules pline ochi cu bacnote de 100 de dolari, din Maryland la Bagdad. Un singur astfel de avion avea capacitatea de a transporta peste 2,4 miliarde de dolari.
In cea mai mare parte, banii provin din veniturile obtinute in urma vanzarii de petrol irakian si din fondul ONU "Oil-for-Food" ("Petrol-pentru-Mancare"). Astfel, guvernul irakian poate cere de la Washington sa ofere o forma de compensatie pentru banii lipsa. "Irakul este interesat de cautarea activelor sale", a declarat Samir Sumaidaie, ambasadorul Irakului in SUA.
Reactia SUA: "Congresul nu este dispus sa cheltuiasca miliarde din banii nostri pentru a compensa miliarde din banii lor pe care nu le putem justifica", a replicat Henry Waxman, membru al Congresului.
Pana in luna mai 2004, 20 de avioane care transportau bani cash au decolat din Statele Unite cu destinatia Irak, livrand, in total, peste 12 miliarde de dolari la bord. Dupa aterizarea lor, incarcatura era trimisa catre un fost palat de-al lui Sadam Hussein si in tabere militare americane. Banii ajungeau pe urma in saci, pusi in camioane neacoperite si distribuiti... beneficiarilor.