Cum pot vota rezidentii din strainatate la alegerile parlamentare din acest an
vot prin corespondentadiasporarezidenti in strainatatealegeri parlamentare 2016
Pentru prima data, cetatenii romani cu drept de vot care au domiciliul sau resedinta in strainatate, au la dispozitie 3 variante de exercitare a dreptului la vot.
In situatia in care nu pot vota in cadrul sectiei de votare la care sunt arondati sau in cadrul sectiilor de votare de pe langa misiunile diplomatice din tara de resedinta, romanii din diaspora dispun acum de optiunea
votului prin corespondenta.
Ministerul Afacerilor Externe a anuntat publicarea in Monitorul oficial nr. 223/25/03.2016 a Ordinului nr. 500/2016 privind documentele care atesta resedinta in strainatate in vederea exercitarii dreptului la vot la alegerile parlamentare din 2016.
Lista completa a documentelor necesare atestarii resedintei in strainatate vine in completarea informatiilor oferite pana acum cetatenilor romani cu privire la noutatile acestui an electoral. Pentru prima data, in acest an romanii din diaspora au posibilitatea de a vota prin corespondenta.
Sub deviza "Votezi, Expediezi, Contezi", Autoritatea Electorala Permanenta a publicat un ghid care include conditiile si modul de exercitare a dreptului la vot prin corespondenta. Acestea sunt reglementate de Legea nr. 288/2015 si prin modificarea si completarea Legii nr. 208/2015 privind alegerea Senatului si a Camerei Deputatilor.
Votul prin corespondenta se realizeaza prin intermediul serviciilor postale sau al serviciilor private de curierat rapid (caz in care cheltuielile vor fi suportate de catre alegator).
De acest drept beneficiaza toti cetatenii romani cu drept de vot, care au domiciliul sau resedinta legal stabilite in strainatate si care se inscriu in Registrul electoral cu optiunea pentru votul prin corespondenta.
Inscrierea in Registrul electoral va incepe la
1 aprilie 2016 si va fi disponibila inca 48 de ore dupa inceperea perioadei electorale.
Inregistrarea optiunii pentru votul prin
corespondenta poate fi verificata online, dupa 5 zile de la expirarea termenului de inscriere.
Documentele necesare vor fi expediate prin Posta Romana, la adresa de domiciliu sau resedinta. Odata confirmata primirea acestor documente, alegatorii din strainatate nu vor mai putea vota in cadrul unei sectii de votare.
Ministerul Afacerilor Externe va informa rezidentii din strainatate cu privire la programul si sediul birourilor electorale pentru votul prin corespondenta. Cate un astfel de birou va fi infiintat pentru fiecare 10.000 de alegatori.
Ultimele alegeri au provocat nemultumiri in randul romanilor din strainatate, care au intampinat dificultati in momentul alegerilor. Prin introducerea optiunii votului prin corespondenta, se urmareste evitarea aglomeratiei si costurilor deplasarii la sectia de votare, astfel incat toti alegatorii din diaspora sa isi poata exercita dreptul la vot.