Invatamantul, mutilat. Orele de istorie se evapora din programa scolara
programa scolaraistorieistoria romanilorprofesori
Profesorii Facultatii de Istorie din cadrul Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi si-au exprimat public nemultumirea fata de propunerea Ministerului Educatiei de a elimina orele de Istorie si Geografie din trunchiul comun pentru clasele a XI-a si a XII-a.
In locul acestora, planurile-cadru propuse includ discipline precum „Istoria comunismului” si „Istoria evreilor. Holocaustul”. Specialistii din domeniu avertizeaza ca aceasta schimbare ar putea avea un impact negativ asupra formarii elevilor si asupra intelegerii identitatii nationale.
Intr-un comunicat oficial, profesorii Facultatii de Istorie din Iasi isi exprima „dezacordul profund” fata de aceasta modificare, subliniind importanta invatarii istoriei in fiecare an de liceu. Acestia argumenteaza ca materia nu trebuie limitata la episoade izolate, ci trebuie abordata intr-un context mai amplu, pentru a oferi o perspectiva coerenta asupra trecutului.
Conform declaratiilor lor, istoria nu este doar o disciplina educationala, ci si un element de baza in formarea identitatii si constiintei civice a elevilor.
"O Romanie educata nu poate exista fara istorie"
„Istoria reprezinta una dintre garantiile formarii individuale a viitorilor cetateni ai acestei tari, precum si un element fundamental al identitatii nationale. O
Romanie educata nu poate exista fara invatarea disciplinei Istorie in fiecare an de studiu si in cadrul fiecarei specializari sau profil”, se arata in mesajul oficial al facultatii.
Profesorii avertizeaza ca lipsa unui curs general de istorie in ultimii ani de liceu va duce la o intelegere fragmentata a trecutului si va diminua capacitatea tinerilor de a analiza critic evenimentele istorice.
Reprezentantii Facultatii de Istorie din Iasi fac apel la solidaritate in randul colegilor de breasla din intreaga tara, cerand sprijinul inspectoratelor scolare, al profesorilor de istorie, al muzeografilor, arhivistilor si al absolventilor acestei discipline. Ei solicita organizarea unei actiuni comune pentru a inainta un memoriu oficial Ministerului Educatiei, in speranta ca modificarile vor fi revizuite.
Schimbarile propuse de Ministerul Educatiei fac parte dintr-un amplu proces de reforma a curriculumului liceal, insa sunt tot mai multe voci care atrag atentia asupra riscurilor pe care acestea le implica. In timp ce unele materii sunt restranse sau eliminate din trunchiul comun, alte discipline sunt introduse fara o consultare adecvata a specialistilor.
Profesorii din Iasi avertizeaza ca educatia istorica nu trebuie redusa la episoade izolate si ca este esential ca elevii sa aiba acces la o perspectiva completa asupra trecutului lor national si mondial. In acest context, ramane de vazut daca Ministerul Educatiei va lua in considerare aceste solicitari si daca propunerile planurilor-cadru vor fi modificate in urma consultarilor cu specialistii din domeniu.
Citeste si: Cumpara-ti apartamentul cu mii de euro mai ieftin! Luna in care piata imobiliara ingheata
Sursa foto: