Asociatia Scolilor Particulare cere redeschiderea scolilor de stat si particulare din Capitala: Chiar si profesorii cel mai bine pregatiti pentru invatamantul online acuza oboseala accentuata
scoli inchisescoala onlineinvatamantasociatia scolilor particulare
Asociatia Scolilor Particulare recomanda autoritatilor sa revizuiasca decizia cu privire la suspendarea cursurilor scolare in unitatile de invatamant de stat si particulare din Capitala. 'Nu exista studii si argumente epidemiologice care sa justifice instituirea masurii de suspendare a activitatilor didactice fata in fata in unitatile de invatamant, mai ales ca nu au fost adoptate masuri care sa actioneze in mod direct in zonele in care nu sunt respectate masurile de distantare si de igiena'', transmite Asociatia.
In conformitate cu prevederile Ordinului comun nr. 5487/1494 din 31.08.2020 al Ministerului Educatiei si Cercetarii si al Ministrului Sanatatii, in conformitate cu Hotararile CMBSU nr. 24 si 25/19.10.2020 unitatile particulare de invatamant parte a sistemului national de invatamant preuniversitar isi suspenda cursurile pentru o perioada de 14 zile. Activitatile didactice se vor desfasura online.
In acest context, Asociatia Scolilor Particulare cere autoritatilor sa revizuiasca decizia de a suspenda cursurile din Bucuresti.
Asociatia a initiat un demers prin care cere Prefecturii Capitalei convocarea de urgenta a unei sedinte a Comitetului Municipiului Bucuresti pentru Situatii de Urgenta care sa aiba drept scop anularea/reconsiderarea deciziei CMBSU din data de 19.10.2020 de a suspenda cursurile scolare in unitatile de invatamant de stat si particulare de pe raza Municipiului Bucuresti si de a trece procesul de predare in mediul online.
''Demersul nostru are ca scop legitim redeschiderea cat mai rapida a scolilor de pe raza Municipiului Bucuresti si stabilirea unor principii si metode clare si ferme care sa asigure evitarea inchiderii ulterioare a unitatilor de invatamant fara o analiza temeinica a situatiei specifice scolilor de pe raza Municipiului Bucuresti'', precizeaza Asocitatia.
Intr-un comunicat de presa transmis luni, Asociatia noteaza ca ''Legislatia permite comitetelor municipale si judetene pentru situatii de urgenta sa decida mentinerea unitatilor de invatamant deschise si dupa depasirea ratei de infectare de peste 3/1.000 de locuitori''.
''Nu exista studii si argumente epidemiologice care sa justifice instituirea masurii de suspendare a activitatilor didactice fata in fata in unitatile de invatamant, mai ales ca nu au fost adoptate masuri care sa actioneze in mod direct in zonele in care nu sunt respectate masurile de distantare si de igiena. In tarile Uniunii Europene scolile au ramas deschise chiar daca in unele dintre acestea a fost instituita starea de urgenta'', mai precizeaza sursa citata.
Citeste si: Pandemia da peste cap programa scolara: Ce se intampla cu tezele semestriale si olimpiadele de anul acesta
In sustinerea demersului, Asociatia a oferit si o serie de argumente de ordin educational, medical, epidemiologic, socio-economic si legislativ:
Argumente legislative:
-
Ordinul Comun al Ministerului Educatiei si Cercetarii si al Ministerului Sanatatii nr. 5487/ 1494 din 31 august 2020 nu prevede obligatia suspendarii cursurilor scolare la o rata a infectarii mai mare de 3 cazuri la mia de locuitori. Redam prevederile la care facem referire: ''La o rata a incidentei cumulate peste limita de alerta de 3/1.000 locuitori, DSP judetene si a municipiului Bucuresti va prezenta CJSU/CMBSU o analiza a situatiei epidemiologice din localitate. In functie de existenta transmiterii comunitare in localitate si numarul de focare existente in unitatile de invatamant din localitate, precum si alte criterii de risc, CJSU/CMBSU poate decide, prin emiterea unei hotarari, suspendarea temporara a activitatilor didactice care presupun prezenta fata in fata din unitatile de invatamant (scenariul 3), cursurile desfasurandu-se online. In absenta unei astfel de decizii, unitatile de invatamant din localitatea respectiva vor functiona in scenariul 2.
''Nu stim ce analiza a situatiei epidemiologice a prezentat DSPMB, nu avem nici informatii legate de publicarea vreunor date despre „existenta transmiterii comunitare in localitate si numarul de focare existente in unitatile de invatamant” de pe raza Municipiului Bucuresti si nici despre alte criterii de risc avute in vedere de CMBSU atunci cand a emis decizia de suspendare a cursurilor. Opinia noastra este ca atata vreme cat nu se constata, cu argumente, stiintifice obiective, faptul ca scolile constituie in mod demonstrabil unul dintre primele trei mijloace de transmitere a SARS-CoV-2, nu se justifica inchiderea acestora. In acest context, va solicitam sa faceti publica analiza situatiei epidemiologice prezentata de DSPMB care a stat la baza luarii deciziei CMBSU de suspendare a cursurilor scolare pentru 14 zile.
-
Orice unitate scolara din invatamantul preuniversitar are obligatia de a pune in aplicare prevederile Ordinului Comun 5487/ 1494 din 31 august 2020, pentru aprobarea masurilor de organizare a activitatii in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant in conditii de siguranta epidemiologica pentru prevenirea imbolnavirilor cu virusul SARS-CoV-2, ca atare consideram ca normele igienico-sanitare aplicabile unitatilor de invatamant sunt respectate cu cel putin aceeasi strictete precum cele aplicabile oricarei unitati economice considerate esentiale pentru economia nationala, in conditiile in care nicio astfel de unitate economica/intreprindere nu a fost inchisa.
Constatam cu regret faptul ca, prin suspendarea cursurilor, unitatile de invatamant de stat si particulare sunt considerate drept ,,unitati neesentiale” si pot fi inchise in aceleasi conditii precum restaurantele, barurile si cazinourile. Pe aceasta cale consideram ca este oportun ca unitatile de invatamant sa fie declarate unitati de importanta strategica pentru economia nationala si, astfel, deciziile legate de inchiderea lor sau de suspendarea cursurilor sa fie luate cu mai multa responsabilitate si dupa efectuarea unei analize mult mai riguroase.
-
Legislatia existenta permite fiecarei scoli, in functie de resurse, context socio-economic si epidemiologic, ca, in colaborare cu partenerii Directiile de Sanatate Publica Judetene si a Municipiului Bucuresti si Inspectoratele Scolare sa stabileasca cel mai bun scenariu adaptat comunitatii scolare, respectandu-se astfel principiul autonomiei decizionale.
Argumente epidemiologice:
Prevederile actului normativ, respectiv restrictiile impuse de contextul epidemiologic, au fost respectate de catre unitatile scolare din invatamantul preuniversitar. In favoarea acestei afirmatii vin datele statistice care certifica faptul ca cele mai multe cazuri de imbolnavire provin din exteriorul comunitatilor scolare.
In data de 23 octombrie 2020, Asociatia Scolilor Particulare a initiat un sondaj la care au participat 236 de unitati particulare de invatamant, in care sunt scolarizati 14.466 prescolari si elevi. Rezultatele acestuia sunt urmatoarele: Incidenta cazurilor de imbolnavire a elevilor pe durata frecventarii cursurilor fata in fata este una foarte redusa, fapt care certifica respectarea si implementarea cu succes in unitatile de invatamant a regulilor si normelor igienico-sanitare impuse de contextul epidemiologic.
Argumente educationale:
-
Calitatea actului educational se bazeaza inainte de orice demers academic pe relatii interumane, interpersonale, atat intre elevi si profesori, cat si intre copii. Din acest motiv, calitatea actului educational scade direct proportional cu varsta elevilor in situatia in care se trece in scenariul cursurilor online.
-
Puterea de concentrare pe activitate scade invers proportional cu timpul petrecut online. Aceasta produce frustrari elevilor si refuzul de a mai continua activitatile.
-
Oricat de multa daruire ar avea corpul profesoral, chiar si profesorii cel mai bine pregatiti pentru invatamantul online acuza oboseala accentuata din cauza expunerii indelungi la ecrane - fapt cunoscut ca fiind daunator pe termen lung. Pentru conformitate adaugam rezultatele ultimului studiu facut de Agentia ,,Impreuna”, in parteneriat cu Federatia Asociatiilor de Parinti si Consiliul National al Elevilor:
Argumente medicale:
-
Durata mare de timp petrecuta de elevi in fata ecranului calculatorului / tabletei si lipsa activitatilor fizice, respectiv a unui program echilibrat care sa respecte curba de efort, favorizeaza aparitia stresului, oboselii, a tulburarilor alimentare, a obezitatii, a atrofiilor musculare, conducand in final la reducerea imunitatii.
-
Impactul este cu atat mai mare cu cat varsta elevilor este mai redusa, iar efectele negative vor fi vizibile pe termen lung.
Argumente socio-economice:
-
Parintii sunt obligati sa gaseasca solutii alternative pentru supravegherea copiilor de varsta mica, ceea ce presupune costuri si foarte mult stres.
-
Toate activitatile economice conexe inregistreaza un impact negativ, inclusiv angajatorii parintilor.