Romania (fiscala) la raport: UE permite plata TVA la incasarea facturii. De ce nu o face si Guvernul nostru?
tvafacturareturnare tvaanaliza
Agentii economici din Romania au cerut in numeroase randuri o lege care sa reglementeze achitarea TVA-ului la incasarea platii cuvenite pentru activitatile pe care le presteaza, si nu la emiterea facturii. De ce nu se intampla asa ne explica specialistii.
“Mai ales in aceasta perioada de criza, unele facturi sunt achitate cu foarte mari intarzieri. Ba chiar nu sunt achitate deloc. Cu toate acestea, noi trebuie sa platim TVA-ul catre Stat. Daca suma aferenta este mare si nu avem cum sa o platim, ni se percep penalizari, chiar daca suntem de buna credinta. In multe tari, TVA-ul se vireaza la incasarea facturii. La noi de ce nu se poate proceda la fel?”, intreaba intreprinzatorii.
Raspunsurile expertului in fiscalitate vin de la doamna Georgeta Serban Matei, consultant fiscal Rentrop&Straton (grup de editura si consultanta in afaceri). Cititi in interviul de mai jos ce se intampla cu TVA-ul in Romania.
Reporter: In aceasta perioada parerile despre efectele produse de majorarea TVA au fost contradictorii, unii spunand ca marirea taxei a fost benefica pentru economie, iar altii considerand ca ea a obstructionat dezvoltarea pietii de consum. Care este parerea dumneavoastra vizavi de consecintele de pana acum ale cresterii acestei taxe?
Georgeta Serban Matei: Majorarea unei taxe nu va fi niciodata benefica pentru economia nationala, dimpotriva. De altfel, intotdeauna s-a constatat faptul ca majorarea poverii fiscale nu conduce implicit la “imbogatirea” bugetului general al statului, ci la “saracirea” lui. Majorarea taxei nu stimuleaza, inhiba elanul spre afaceri cinstite!
Sub forma unei revolte manifestate in mod tacit, fiecare contribabil cauta solutii legale sau ilegale pentru a diminua contributia sa la buget. In cele din urma, solutia salvatoare este identificata si aplicata in practica de catre contribuabil care reactioneaza prompt la hotararea guvernantilor de majorare a TVA. La randul sau, de teama unor zile negre, majoritatea consumatorilor isi restrictioneaza tendinta de a cheltui, limitand cumparaturile alimentare si nealimentare la strictul necesar.
Implicit, limitarea consumului determina in timp reducerea productiei de bunuri si servicii. In mod inevitabil, reducerea consumului inseamna restrangerea locurilor de munca si cresterea numarului de someri in toate domeniile de activitate: productie, comert, transporturi, servicii.
Cum comentati posibilitatea modificarii cotei de TVA in urmatorul an?
Dupa sapte luni de aplicare a cotei de 24 % TVA, revenirea la cota TVA de 19% ar fi tardiva. Contribuabilii si consumatorii s-au adaptat deja acestui mare ,,rau,, produs iar revenirea la cota aplicata pana la 1 iulie 2010 i-ar debusola.
Inconsecventa guvernului in ceea ce priveste diminuarea cotei de TVA, pe langa revenirea rusionoasa la aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, ar alimenta neincrederea investitorilor romani, dar si straini in afacerile din Romania.
Nimeni nu va fi sigur pe nimic in aceasta tara in situatia in care impozitele si taxele se vor modifica trimestrial, semestrial, anual “cand in sus” si “cand in jos”.
In astfel de conditii, bugetul intocmit anual de catre investitor devine un instrument inutil de prognozare a afacerilor. Elanul investitorilor in Romania va fi egal cu zero in conditiile in care prioritate va avea doar prudenta excesiva in afaceri. Daca elanul este zero, si efectul va fi zero: patronii vor avea grija doar sa isi protejeze afacerea existenta fara a mai visa la extinderea ei in viitorul apropiat! De viitorul indepartat nici nu mai poate fi vorba!
In opinia dumneavoastra, de ce in Romania nu se face o diferentiere a TVA-ului aplicat pentru produsele de larg consum fata de celelalte produse si servicii.
Guvernantii nu sunt interesati de o astfel de diferentiere care ar reprezenta in fapt o politica de protectie sociala. Singura protectie sociala este asigurata prin cota super redusa de 5 % pentru vanzarea de locuinte! Totusi, consider ca in spatele acestei protectii sociale se ascunde de fapt protectia investitorilor in imobiliare.
De ce in alte tari se poate ca TVA-ul sa fie incasat la incasarea banilor, si nu la taierea facturii, iar la noi nu?
In Romania nu exista acea disciplina financiara si fiscala care se regaseste in alte tari in care legislatia este stabila, dar exigenta. Inconseventa guvernantilor din Romania da ,,frau liber,, imaginatiei contribuabilului roman care scapa de sub controlul fiscului. Plata TVA la incasarea facturilor emise ar conduce cu adevarat la evaziunea fiscala in lipsa unei proceduri bine stabilite de catre legiuitor, a unor conditii impuse si a unor masuri de pedepsire a platitorilor care cad in ,,pacat,,! La ora actuala, guvernantii nu sunt pregatiti sa isi asume o astfel de raspundere pe termen lung fiindca au nevoie urgenta de bani! Viitorul nu ii intereseaza fiindca ei prefera sa savureze prezentul!
Guvernantii aplica un principiu egoist fara sa se gandeasca asupra efectelor economice pe termen lung: ,,este mai usor sa ceri decat sa dai!,,. Acest principiu este aplicat in mod dureros in legislatia fiscala fiindca ,,este mai usor sa impui obligatii, decat sa acorzi drepturi,,.
Pentru anumite operatiuni sau pentru anumite categorii de operatori economici, legislatia Comunitatii europene permite plata TVA la incasarea facturilor, deci inserarea acestei prevederi in legislatia fiscala a unui stat membru este optionala. Este vorba despre prevederile art. 66 din Directiva CEE nr. 112 din 28 noiembrie 2006
privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata:
,,Prin derogare de la articolele 63, 64 si 65, statele membre pot prevedea ca TVA sa devina exigibila, pentru anumite operatiuni sau anumite categorii de persoane impozabile, la una din urmatoarele date:
(a) cel tarziu la data emiterii facturii;
(b) cel tarziu la data incasarii platii;
(c) atunci cand nu se emite o factura sau cand aceasta este emisa tarziu, intr-un termen determinat de la data la care intervine faptul generator.,,
Care sunt cele mai frecvente probleme cu care se confrunta clientii dumneavoastra in raport cu fiscalitatea Romaniei?
Problemele clientilor nostri se refera, in special la tratamentul fiscal al urmatoarelor operatiuni:
- returul bunurilor, operatiune reglementata in legislatia contabila, dar care nu este abordata in legislatia TVA;
- stocurile de bunuri puse la dispozitia clientului din Romania de catre un partener stabilit in state membre;
- restituirea sumelor TVA ale persoanelor din Romania care se deplaseaza pe teritoriul statelor membre si efectueaza diverse - achizitii de bunuri si servicii;
- aplicarea regulilor de taxare a serviciilor in tranzactiile cu parteneri stabiliti in afara teritoriului Romaniei.
Rentrop&Straton (grup de editura si consultanta in afaceri) editeaza lucrarea de specialitate Consilier TVA. Detalii despre lucrare Aici.
Lucrarea Consilier TVA contine Toata legislatia comentata, alaturi de cazuri practice relevante. Informatiile se actualizeaza in fiecare luna