Patronatele din turism sunt revoltate ca statul nu promoveaza Romania si nu educa forta de munca pentru un domeniu atat de important
turism romaniapromovare turismforte de munca turismanat
Cu ocazia Targului de Turism al Romaniei, specialistii din industria ospitalitatii s-au reunit pentru a dezbate cele mai urgente probleme, care afecteaza dezvoltarea turismului romanesc.
Au participat Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT), Asociatia de Ecoturism din Romania (AER), Bucharest Tourism Board (BTB), Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei (CDR), Federatia Asociatiilor de Promovare Turistica (FAPT), Federatia Industriei Hoteliere din Romania (FIHR), Organizatia Patronala a Hotelurilor si Restaurantelor din Romania (HORA), Organizatia Patronala a Turismului Balnear din Romania (OPTBR) si Clubul Profesionistilor din Turism (SKAL).
Cele noua patronate si asociatii din
industria ospitalitatii sunt nemultumite de neimplicarea autoritatilor in dezvoltarea turismului romanesc, lucru care a dus la o promovare aproape inexistenta a Romaniei, de lipsa fortei de munca calificate pe segmentul turism si HORECA si de absenta parteneriatului dintre stat si mediul de afaceri.
Citeste si:
Delta Dunarii, acum intr-o noua prezentare
Reprezentantii mediului privat sustin crearea unui parteneriat public-privat, pe modelul de succes din tari cu traditie si rezultate notabile in turism, venind cu propunerea infiintarii Organizatiei Romane de Turism, pentru a permite colaborarea dintre autoritatile publice si sectorul privat.
Potrivit patronatelor, promovarea Romaniei trebuie sa fie o prioritate a autoritatilor centrale si locale. In schimb, de la alegerea participarii Romaniei la targuri de turism si pana la desfiintarea birourilor de promovare din strainatate, autoritatile de resort au luat decizii unilaterale, fara implicarea mediului privat, care ar fi putut contribui prin know-how sau la o mai buna vizibilitate a tarii in plan extern.
Mai mult, legea turismului treebuie sa proiecteze o viziune a turismului la nivel national, avand in centru conceptul de destinatie si organizatia de management a destinatiei (OMD), atat la nivel local, cat si national (ORT). Acesta abordare este absenta din propunerea de lege a turismului, in conditiile in care ar fi trebuit sa fie centrul acesteia, arata patronatele din turism.
Acestea reclama si lipsa fortei de munca calificate in hoteluri si restaurante si cer autoritatilor masuri pentru reducerea crizei personalului calificat, una dintre acestea fiind sprijinirea infiintarii de scoli profesionale.
Mai mult, la nivel universitar, nu sunt echivalate diplomele unor univerisitati recunoscute la nivel mondial. In ceea ce priveste invatamantul de specialitate, desi, in strainatate, practica este componenta integranta in anii de studiu, in unitatile de invatamant din Romania, este limitata la trei saptamani pe an de studiu.
Oamenii de afaceri din turism mai arata ca, pentru angajarea temporara, autoritatile nu faciliteaza sub nicio forma angajarea de personal strain, ci, dimpotriva, aplica reguli restrictive si discriminatorii.
Nu in ultimul rand, ezitarile si chiar anularile unor decizii publice creeaza haos in intreaga industrie, dialogul intre parti nu este unul eficient, rolul Consiliului Consultativ fiind practic egal cu zero din moment ce sedintele, de cele mai multe ori, nu se mai tin. Patronatele doresc constientizarea impactului politicilor publice ale unor ministere (in special Educatie, Sanatate, Transporturi, Cultura, Mediu etc.) asupra industriei ospitalitatii, de cele mai multe ori deciziile acestora ingreunand desfasurarea activitatii operatorilor din turism.
Conform patronatelor din turism, toate cele de mai sus accentueaza si mai mult relatia dificila dintre mediul privat si autoritati. Patronatele sunt deschise la comunicare, la implicare prin know-how-ul acumulat in ani de experienta, insa cer armonizarea agendelor autoritatilor cu cele ale industriei ospitalitatii, predictibilitate si respect.
"Este primordial ca turismul sa se afle printre prioritatile statului, iar patronatele isi doresc ca noul ministru de resort sa ia deciziile favorabile acestui sector, mai ales ca este “un domeniu de importanta strategica nationala”.
Un urmator pas pentru asociatiile si patronatele de profil este crearea unei structuri care sa le regrupeze intr-o voce unica, puternica si intru totul reprezentativa pentru ansamblul turismului romanesc, intr-un spirit unit de profesionalism si dorinta de bine pentru Romania turistica". se arata intr-un comunicat al asociatiilor.