Numai 42% dintre romanii care calatoresc in UE cunosc drepturile pasagerilor
drepturi uedrepturi pasageri uedrepturi calatori uedrepturi companii aeriene
Comisia Europeana a publicat rezultatele unui sondaj Eurobarometru privind drepturile pasagerilor in Uniunea Europeana. Potrivit sondajului, 43% dintre cetatenii UE care au calatorit cu avionul, cu trenul pe distante lungi, cu autocarul, cu vaporul sau cu feribotul in ultimele 12 luni stiu ca UE a instituit drepturi pentru pasageri, in timp ce, in Romania, doar 42% dintre cetateni se regasesc in aceasta situatie.
Sondajul arata ca 3% dintre toti respondentii (incluzandu-i pe cei care nu au calatorit recurgand la unul dintre modurile de transport mentionate mai sus in ultimele 12 luni) stiu ca, in UE, exista drepturi ale pasagerilor pentru transportul aerian, feroviar, rutier, cu vaporul sau cu feribotul. insa numai 14% stiu ca exista drepturi specifice pentru transportul aerian, 8% pentru cel feroviar, 5% pentru transportul cu autocarul si 3% pentru transportul cu vaporul sau cu feribotul.
Respondentii care au calatorit recurgand la cel putin unul dintre aceste moduri de transport sunt mai informati despre drepturile pasagerilor (43% fata de 32%), desi acest procent ramane sub 50%.
Procentul de calatori care considera ca au fost bine informati cu privire la drepturile lor de catre societatile de transport inainte de a calatori variaza in functie de modul de transport sunt: 40%, pentru pasagerii companiilor aeriene; 29%, pentru pasagerii transportati cu vaporul sau cu feribotul; 26%, pentru pasagerii cailor ferate, si 26%, pentru cei transportati cu autocarul.
Procentele sunt chiar mai mici in ceea ce priveste informatiile primite in timpul calatoriei si dupa aceasta.
Pasagerii companiilor aeriene depun cele mai multe reclamatii
Respondentii care au intampinat nereguli cu ocazia unei calatorii cu avionul au depus mai multe reclamatii decat cei care au recurs la alte moduri de transport: 37% dintre pasagerii companiilor aeriene, fata de 26% dintre pasagerii care au calatorit cu autocarul, 24% dintre pasagerii companiilor feroviare si 18% dintre pasagerii care au calatorit cu vaporul sau cu feribotul. Toate modurile combinate reorezinta 26%.
Dintre respondentii care au intampinat nereguli cu ocazia unei calatorii dar nu au depus o reclamatie oficiala (72%), motivul cel mai frecvent pentru nereclamare a fost sentimentul ca ar fi fost inutil sa o faca (45%), urmat de suma de bani implicata, considerata ca fiind prea mica (25%).
Dintre cei care au intampinat perturbari cu ocazia unei calatorii cu avionul, in ultimele 12 luni, 53% au indicat ca linia aeriana a oferit un oarecare ajutor (fie alimente si bauturi, fie zboruri alternative, rambursari, compensatii financiare, cazare, etc.) indiferent daca pasagerii au depus sau nu reclamatie.
Numai 43% dintre respondentii care au calatorit cu trenul si 38% dintre respondentii care au calatorit cu autocarul, vaporul sau feribotul au indicat ca societatile de transport au oferit ajutor in cazul unor perturbari.
De asemenea, 55% dintre respondentii care au depus reclamatie la societatea de transport cu privire la nereguli au fost multumiti de modul in care a fost tratata reclamatia lor, insa numai 37% dintre cei care s-au confruntat cu nereguli au fost multumiti de modul in care societatea de transport i-a informat cu privire la procedurile de depunere a reclamatiilor.
Totodata, 81% dintre cei care, la un moment dat, au solicitat asistenta pentru o persoana cu handicap sau cu mobilitate redusa (adica 8% dintre respondenti) au declarat ca au fost multumiti de reactia societatii de transport. Un procent mai mic (60%) dintre calatori s-au declarat satisfacuti cand au recurs la mai multe moduri de transport.
UE este singura zona din lume in care cetatenii sunt protejati printr-un set complet de drepturi ale pasagerilor
Rezultatele sondajului vor fi luate in considerare in cadrul a doua proceduri legislative aflate in curs de derulare care vizeaza drepturile pasagerilor care calatoresc cu trenul si cu avionul, precum si in cadrul evaluarilor drepturilor pasagerilor care calatoresc cu autobuzul sau cu autocarul, a drepturilor pasagerilor care calatoresc cu vaporul sau cu feribotul si a drepturilor pasagerilor care calatoresc cu avionul si care sunt afectati de un handicap sau au mobilitate redusa.
Accesibilitatea transportului multimodal pentru acesti pasageri, precum si pentru alti calatori, va fi, de asemenea, luata in considerare in acest context.
Sondajul a fost efectuat intre 19 februarie si 4 martie 2019 si a implicat intervievarea a 27.973 de cetateni din UE.
"Uniunea Europeana este singura zona din lume unde cetatenii sunt protejati printr-un set complet de drepturi ale pasagerilor. Totusi, aceste drepturi trebuie sa fie mai bine cunoscute si mai usor de inteles si de aplicat. Normele noastre ar trebui, de asemenea, sa ofere mai multa securitate juridica pasagerilor si industriei.
Din aceste motive, Comisia a propus modernizarea drepturilor pasagerilor aerieni si feroviari. Acum, este randul Consiliului si al Parlamentului European, care trebuie sa ajunga rapid la un acord privind aceste drepturi, pentru a asigura faptul ca persoanele care calatoresc in UE sunt protejate in mod eficient", a declarat Adina Valean, comisarul pentru transport.
Drepturile pasagerilor sunt definite la nivelul UE si aplicate de catre furnizorii de servicii transport, iar asigurarea respectarii lor revine organismelor nationale.
Disparitatile dintre practicile nationale pot face dificil ca pasagerii sa aiba o imagine clara asupra a ceea ce trebuie sa faca si cui sa se adreseze, mai ales in conditiile in care, adeseori, pasagerii traverseaza mai multe frontiere din UE.
Comisia Europeana si-a intensificat deja eforturile pentru a clarifica drepturile pasagerilor si pentru a creste gradul de informare cu privire la acestea.
Comisia a materializat aceste eforturi prin propuneri legislative privind drepturile pasagerilor aerieni si feroviari, prin intermediul unor orientari, precum si al unor comunicari regulate cu privire la jurisprudenta relevanta. in plus, Comisia a lansat o campanie de crestere a gradului de informare.