Curtea Europeana de Conturi: Companiile aeriene au incalcat drepturile pasagerilor in pandemie
companii aerienezboruri anulatepasageriturismcalatoriiindustria aviatiei
Statele membre ale UE si companiile aeriene nu au protejat pe deplin drepturile pasagerilor in timpul pandemiei Covid-19, se arata in cel mai recent raport al Curtii Europene de Conturi. Institutia sustine ca pasagerii si-au pierdut adesea banii din cauza zborurilor anulate sau pentru ca nu au fost informati cu privire la posibilitatea rambursarii banilor.
Raportul Curtii Europene de Conturi atrage atentia ca, desi companiile aeriene au primit ajutoare de stat consistente, de miliarde de euro din bani publici, acestora nu li s-a conditionat ajutorul primit de obligatia de a rambursa banii pasagerilor afectati.
Guvernele europene au inceput inchiderea zborurilor comerciale in martie 2020, UE inchizand traficul aerian din afara frontierelor sale externe incepand cu 18 martie.
Impactul crizei sanitare asupra sectorului aviatiei a fost devastator, se arata in raport.
"Aproape 7.000 de rute aeriene din reteaua de aeroporturi europene au fost inchise. Multe avioane au fost tinute la sol, deoarece zborurile au fost anulate, iar sectorul a ajuns practic intr-un impas".
Agentia europeana de statistici Eurostat a estimat ca au existat cu 346 milioane de pasageri mai putini in primele sase luni ale anului 2020, in timp ce Organizatia Aviatiei Civile Internationale (OACI) a calculat o reducere de 800 de milioane pentru intregul an.
Multi pasageri ar fi fost "inselati" prin vouchere
In pofida legislatiei Uniunii Europene care obliga companiile aeriene sa ramburseze banii pentru zborurile anulate sau intarziate, multi pasageri nu si-au primit banii inapoi sau au fost inselati sa accepte vouchere, potrivit raportului.
Dar aceste vouchere nu au reprezentat o solutie reala pentru pasagerii afectati. La randul lor, tichetele nu au fost protejate impotriva insolventePortugalia, una dintre putinele tari care a furnizat date detaliate despre anularea zborurilor, a raportat ca 5,5 milioane de bilete au fost anulate in 2020, din care 60% au fost rambursate, 28% au fost convertite in vouchere (fara nicio garantie ca pasagerii au fost de acord) si 5% , sau 300.000 de bilete, anulate fara rezolutie pana la sfarsitul anului.
Oficialii spun ca statele membre au incalcat in mod regulat legislatia UE, neinsistand asupra companiilor aeriene, ca sa le convinga sa ramburseze banii pasagerilor.
"Criza Covid-19 a pus accentul pe faptul ca pasagerii companiilor aerienenu au fost informati pe deplin cu privire la drepturile lor si ca exista riscul ca, in consecinta, sa piarda bani la care aveau dreptul", se mentioneaza in raport.