Cine suporta costul imens al controalelor de securitate din aeroporturi? Pasagerii!
aeroportsecuritatezborcontroale
Datele Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA), organizatie care reuneste peste 200 de companii mari din intreaga lume, arata ca suma necesara pentru verificarea temeinica a pasagerilor, inclusiv a celor care in mod evident nu prezinta niciun pericol, se ridica la cca 7,4 miliarde $ in fiecare an.
“Trebuie sa gasim alta solutie pentru a elimina riscul unor acte de terorism”, spune Tony Tyler, directorul general al IATA. “Nu e vorba aici numai de banii cheltuiti, ci si de disconfortul imens si de cele mai multe ori nenecesar pe care il cream clientilor nostri: cozi, inghesuiala, perchezitii amanuntite, asteptari lungi.”
Dar, desigur, nici problema banilor cheltuiti nu este una minora. Aeroporturile achizitioneaza echipamente sofisticate de scanare, companiile aeriene care opereaza pe respectivele aeroporturi sunt taxate mai mult si acestea, la randul lor, sunt nevoite sa mareasca pretul biletelor. Astfel ca pana la urma pasagerii sunt cei care suporta aceste costuri si directorul IATA considera ca acest lucru nu este normal.
“Asa cum s-a vazut pe 11 septembrie, securitatea aviatiei este o problema de siguranta nationala, deci guvernul ar trebui sa fie cel care sa se ocupe de rezolvarea ei. Facem o comparatie simpla: proprietarii de magazine nu platesc pentru securitatea pe care le-o asigura politistii ce patruleaza pe strazi – salariile acestor politisti sunt platite de Primarie. Si-atunci de ce trebuie ca in cazul aeroporturilor lucrurile sa stea altfel? Mai ales ca amenintarile pe aeroporturi nu se leaga de aviatia in sine (avioanele sunt doar un instrument), ci au la baza tot felul de motivatii politice.”
Ce solutii alternative exista, totusi, pentru reducerea costurilor legate de asigurarea securitatii pe aeroporturi? Din pacate, pentru reducerea costurilor in sine nu prea exista, ci doar pentru reducerea disconfortului creat pasagerilor si a timpului necesar pentru verificari.
Concret, ar fi vorba de folosirea unui program numit Future Attribute Screening Technology (FAST) conceput pentru detectarea automata a acelor indicii care arata ca cineva intentioneaza sa faca un lucru rau. Prin intermediul unor camere de luat vederi speciale si a tot felul de senzori, programul analizeaza de la distanta fiecare pasager, inca de la intrarea in aeroport, si colecteaza date despre:
• puls
• temperatura corpului
• ritmul respiratiei
• expresia faciala
• limbajul corpului
• gradul de dilatare a pupilelor
• modulatiile vocii
si alte asemenea lucruri care indica o stare de surescitare.
Problema ar fi ca rezultatele obtinute prin acest program nu sunt 100% sigure. Expertii spun ca emotiile normale pe care le au cei care circula cu avionul pot genera o multime de alarme false, ducand la inoportunarea unor cetateni absolut nevinovati.
Pana la aducerea programului FAST la un nivel acceptabil de acuratete, solutia o constituie, in continuare, echipamentele scumpe de scanare. Cel mai recent (si cel mai controversat totdata) este cel care foloseste o tehnologie numita “backscatter X-rays” care permite obtinerea unei imagini de inalta rezolutie a persoanei scanate, dar fara haine. Criticii acestei tehnologii spun ca astfel se violeaza intimitatea pasagerilor, scanarea aratand foarte clar daca subiectul poarta vreun dispozitiv medical, are o proteza sau este transsexual.
Citeste si:
Cum sa atragi mai multi clienti in magazin: 3 tehnici creative folosite de managerii eficienti
Sursa foto: www.pexels.com