Ce noutati aduce legislatia referitoare la obtinerea pasaportului
lege pasapoartelegislatie pasapoarteconditii calatorieprelungire program pasapoarte
Seful Directiei Generale de Pasapoarte, comisar-sef de politie Mirel Toanca, a oferit, sambata, la sediul MAI, informatii cu privire la masurile luate pentru eficientizarea activitatii de eliberare a documentelor de calatorie.
La o saptamana de la data intrarii in vigoare a reglementarilor legislative referitoare la regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, el a prezentat impactul acestora si masurile dispuse pentru eficientizarea activitatii de eliberare a pasapoartelor si reducerea aglomeratiei la ghisee.
Citeste si:
Cum variaza, de la o tara la alta, dreptul angajatilor la concediu de odihna platit
Principalele modificari intrate in vigoare, in aceasta luna, privesc cresterea valabilitatii pasaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru persoanele cu varsta de peste 18 ani si modificarea conditiilor in care poate fi eliberat pasaportul simplu temporar.
Astfel, acest tip de pasaport se elibereaza intr-un termen ce nu poate depasi 3 zile lucratoare, doar in situatii obiective, in care, din motive de sanatate, familiale sau profesionale, este necesara si urgenta prezenta persoanei pe teritoriul altui stat si nu exista timpul necesar pentru emiterea pasaportului simplu electronic.
Documentele care atesta situatiile prezentate, cu titlul exemplificativ, sunt urmatoarele:
Pentru motive de sanatate sunt acceptate:
- documente emise de autoritatile medicale, care consemneaza necesitatea procurarii unei medicatii din strainatate, necesitatea efectuarii unui tratament, a unor investigatii sau proceduri medicale in strainatate de catre solicitantul pasaportului.
- totodata, sunt luate in considerare documentele oficiale care indica faptul ca persoana in cauza este programata la o entitate medicala din strainatate, la o anumita data, pentru efectuarea unui tratament, a unor investigatii sau a altor proceduri de acest gen.
Pentru motive familiale, solicitantii trebuie sa prezinte documente din care rezulta ca o persoana, cu care solicitantul pasaportului are legaturi de familie, se afla intr-unul din urmatoarele cazuri:
- in situatia necesara si urgenta de a urma un tratament sau de a efectua investigatii sau proceduri medicale in strainatate ori de a i se procura medicatie din strainatate;
- in diverse situatii de dificultate in strainatate, respectiv: deces, accidente, stare de arest, procese judecatoresti;
- in situatii in care este necesara asigurarea asistarii sau reprezentarii intereselor sale in strainatate
Pentru motive profesionale sunt necesare:
- documente emise de entitati din tara sau strainatate, din care rezulta necesitatea si urgenta deplasarii in strainatate a solicitantului, in contextul exercitarii atributiilor sale profesionale, participari la cursuri, conferinte sau seminarii.
In lipsa documentelor care justifica necesitatea si urgenta deplasarii in strainatate, pasaportul simplu temporar se elibereaza intr-un termen ce nu poate depasi 10 zile lucratoare. Pasaportul simplu temporar are valabilitate 12 luni.
Modificarile legislative au fost introduse pentru a reduce aglomeratia de la ghiseele serviciilor de pasapoarte cauzata de numarul mare de cetateni care an de an solicita pasaport temporar, fara a avea o urgenta.
Odata cu cresterea valabilitatii pasaportului simplu electronic la 10 ani, ne asteptam sa se mareasca si numarul cererilor de eliberare pentru acest tip de document, in conditiile in care este cunoscut faptul ca, in lunile iulie si august, se elibereaza cele mai multe documente de calatorie, comparativ cu restul lunilor din an.
Conducerea MAI a dispus masuri graduale, inca de anul trecut, atat in plan organizatoric si administrativ, cat si in planul informarii cetatenilor in permanenta asupra facilitatilor oferite.
In urma evaluarii realizate la solicitarea conducerii MAI, pe linia eliberarii documentelor de calatorie, in ultima saptamana, s-au luat masuri transmise in sistem videoconferinta tuturor factorilor implicati in gestionarea acestei activitati.
In acest context, pentru a veni in sprijinul cetatenilor si a eficientiza activitatea de eliberare a pasapoartelor s-a decis prelungirea programului de lucru cu doua ore, acesta fiind acum de la 8.30 la 18.30, de luni pana vineri.
Masura este valabila pana la 31 august 2018, pentru 30 de judete: Alba, Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Braila, Botosani, Brasov, Cluj, Caras-Severin, Constanta, Dambovita, Dolj, Gorj, Galati, Hunedoara, Iasi, Mehedinti, Maramures, Mures, Neamt, Prahova, Sibiu, Satu Mare, Suceava, Timis, Valcea, Vrancea si Vaslui.
Pentru municipiul Bucuresti si judetul Ilfov, timpul de lucru a fost prelungit pentru primele 3 zile ale saptamanii, programul fiind de la ora 8.30 la 18.30.
Citeste si:
Program prelungit la serviciile de pasapoarte
S-au facut eforturi pentru suplimentarea statiilor de lucru in 12 judete, unde se inregistreaza un numar mare de solicitari. Astfel, de luni, in judetele Alba, Brasov, Cluj, Constanta, Dolj, Galati, Hunedoara, Iasi, Maramures, Prahova, Sibiu si Vaslui va functiona un ghiseu suplimentar de lucru cu publicul.
Ca urmare a suplimentarii, din aceasta saptamana, la nivel national, vor functiona 209 de ghisee de primiri cereri si eliberari documente de calatorie. De asemenea, fata de perioada similara a anului trecut, numarul angajatilor din sistemul de pasapoarte a crescut cu aproximativ 60.
Din 16 iulie, in municipiul Bucuresti, ghiseele din Pipera si Amzei s-au mutat in
Park Lake, oferind conditii moderne de desfasurare a activitatilor specifice eliberarii pasapoartelor. In aceasta locatie functioneaza 19 statii de lucru cu publicul, care le completeaza pe cele 24 din Plaza Romania, insumand astfel un total de 43 de astfel de statii de lucru.
Toanca a amintit posibilitatea cetatenilor de a depune cererea pentru emiterea pasaportului la orice serviciu de pasapoarte din tara sau la misiunile diplomatice ori oficiile consulare ale Romaniei din strainatate, indiferent de domiciliul acestora.
In ce priveste ridicarea pasaportului, cetatenii au posibilitatea de a-l solicita de la locatia de depunere a cererii sau de la orice serviciu de pasapoarte din tara sau misiune diplomatica ori oficiu consular al Romaniei din strainatate, indiferent daca cererea a fost depusa in tara sau strainatate.
In acelasi timp, pasaportul poate fi expediat, la domiciliul sau resedinta titularului, din tara, prin intermediul Companiei Nationale Posta Romana, cu obligativitatea platii unei taxe de 9,52 lei/pasaport. De la inceputul anului, aproximativ 41.000 de cetateni au solicitat expedierea pasaportului prin posta.
In scopul reducerii timpilor de asteptare la ghiseu, a fost implementat sistemul de avertizare prin SMS cu privire la iminenta expirare a pasaportului, prin care cetatenii sunt atentionati, cu privire la acest aspect, cu una pana la trei luni inainte.
De asemenea, a fost dezvoltata platforma de programare online www.epasapoarte.ro , disponibila pentru toate serviciile de pasapoarte din tara, cu precizarea ca, prin utilizarea acesteia, timpul de asteptare pentru depunerea unei cereri de eliberare a pasaportului este zero.
In perioada 20 - 27 iulie, intervalul de timp trecut de la modificarile legislative, la nivel national, s-au primit 47.314 de solicitari de eliberare pentru pasapoarte simple electronice si 12.055, pentru pasapoarte simple temporare.
In aceeasi perioada a anului trecut, au fost inregistrate 33.601 de solicitari de eliberare pentru pasapoarte simple electronice si 15.970, pentru pasapoarte simple temporare, ceea ce reprezinta o crestere cu 40,81% a numarului de pasapoarte simple electronice, respectiv o scadere cu 24,51% a numarului de pasapoarte simple temporare.
De asemenea, intre 1 ianuarie - 27 iulie 2018, au fost eliberate 796.173 de pasapoarte simple electronice si 287.122 de pasapoarte simple temporare, in timp ce, in perioada similara a anului trecut, au fost eliberate 615.155 pasapoarte simple electronice si 251.171 pasapoarte simple temporare, inregistrandu-se astfel o crestere cu 29,43% a celor electronice si cu 14,31% a celor temporare.
Citeste si:
13 joburi de practicat in timp ce calatoresti in jurul lumii
MAI va desfasura, in august 2018, o campanie de informare cu privire la noutatile din domeniul eliberarii pasapoartelor pentru cetatenii romani care locuiesc sau muncesc in strainatate si revin in aceasta perioada in Romania.
Astfel, in cele mai tranzitate puncte de trecere a frontierei, se vor distribui flyere cu continut informativ, pentru ca romanii sa poata opta in cunostinta de cauza pentru cel mai potrivit tip de pasaport si modalitatile de plata a taxelor aferente.