Atentie de unde va cumparati vacantele! 408 agentii de turism si turoperatori s-au inchis in 2016 si 2017
insolventa agentii turismterra tourismturism romaniaagentii turism
Sezonul estival 2018 se anunta cel mai bun din ultimii ani, dar turismul romanesc se confrunta cu numeroase provocari. Sute de agentii si turoperatori s-au inchis, in ultimii cinci ani, iar turistii se pot trezi, si in 2018, fara bani si vacante.
De aceea, cand cumparati bilete pentru
vacanta, informati-va atent in legatura cu firma de turism care le vinde. A verifica daca aceasta prezinta risc de intrare in insolventa sau faliment este o prima masura de asigurare a vacantei pe care urmeaza sa o platiti.
Potrivit unei analize KeysFin, 408 de agentii de turism si turoperatori s-au inchis, in 2016 si 2017, iar cazul recent al
Terra Tourism este un prim semnal de alarma in 2018.
"Cele mai multe companii care si-au inchis portile prezentau o vulnerabilitate financiara ridicata. In cele mai multe cazuri, planurile de business nu au tinut cont de realitatile pietei, de dinamica incasarilor si obligatiile de plata. Astfel ca, supraestimandu-si business-ul, multi au intrat in blocaj financiar", au explicat analistii de la KeysFin.
Potrivit acestora, sezonalitatea joaca un rol semnificativ in dinamica financiara a agentiilor. Cum multe dintre ele nu beneficiaza de resursele financiare care sa le permita sa reziste provocarilor economice, creditarea, de exemplu, fiind inca la un nivel extrem de redus in acest sector, cele mai multe reusesc cu greu sa reziste concurentei acerbe facute de marii jucatori din piata.
Pe ansamblu, turismul romanesc este pe un trend pozitiv. Profitabilitatea sectorului este estimata sa ajunga, in 2018, la peste 200 milioane de lei, dublu fata de acum sapte ani, spun analistii
KeysFin.
Unele dintre cheltuieli au evoluat semnificativ, cum sunt cheltuielile cu personalul care au crescut cu aproximativ 50%, in ultimii cinci ani, iar aceasta crestere s-a reflectat pozitiv in rezultatul net, acesta avansand de la 21,3 milioane de lei, in 2012, la 163,2 milioane, cat este valoarea estimata pentru 2017.
Analiza KeysFin arata ca cea mai profitabila firma a fost Charter Broker SRL, cu un profit net de 6,38 milioane de lei, urmata de Business Travel Turism SRL (5,68 milioane), Happy Tour SRL (5,61 milioane), Touring EuropaBus Romania SRL (4,87 milioane) si Prestige Tours International SRL (4,59 milioane).
In top 10, au mai intrat Travel Time D&R SRL, Christian 76 Tour SRL, Creative Eye SRL, Masiro Travel SRL si Paralela 45 Turism SRL.
In urma falimentelor agentiilor de turism din ultimii ani, Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) a initiat un proiect de act normativ prin care propunea infiintarea unui Fond National de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice.
Acesta ar fi urmat sa acopere sumele necesare pentru despagubirea turistilor in cazul in care agentiile de turism de la care au contractat servicii ajung in imposibilitatea de a-si onora serviciile, in urma insolventei sau a falimentului.
Initiativa nu s-a concretizat insa, cel putin pana in prezent, dupa cum nu s-a transpus in legislatia nationala nici Directiva Europeana 2302/2015, care garanteaza pachetele de servicii turistice achizitionate de persoanele fizice, obligatorie incepand cu data de 1 iulie 2018 in toate statele UE.
Largind perspectiva atat din punct de vedere geografic, cat si a definitiei sectorului, obtinem o imagine mai clara a impactului turismului asupra economiei. World Travel & Tourism Council (WTTC) masoara anual acest impact in 185 de tari, analizand atat agentiile de turism si turoperatorii, cat si hotelurile, liniile aeriene, aeroporturile, serviciile de agreement si recreere din turism.
Raportul din 2018 al WTTC plaseaza Romania pe locul 66 in lume din punctul de vedere al valorii contributiei directe absolute a turismului la PIB (3 miliarde de dolari americani), fata de media Uniunii Europene de 23,8 miliarde de dolari si media globala de 21,5 miliarde de dolari.
Privind insa acest indicator din punctul de vedere al ponderii sale in PIB (1,4%), diferentele se atenueaza semnificativ atingand aproape jumatate din media Uniunii Europene (3,9%), respectiv media globala (3,1%).
Desi cresterea reala estimata pentru 2018 a contributiei directe a turismului la PIB este de 4,6%, perspectivele pe termen lung (2018-2028) sunt mai putin optimiste, cresterea medie anuala prognozata pentru acest indicator fiind de 2,1% (fata de media UE de 2,3% si media globala de 3,8%), plasand astfel Romania pe locul 178 in lume. In acest sens, sunt necesare masuri de sustinere si continuarea investitiilor in acest sector.
Sursa foto: pexels.com