13 lucruri de stiut despre eliberarea pasapoartelor in sezonul vacantelor
pasaport 2021vacante 2021eliberare pasport 2021preturi pasapoarte
Dupa primul an al pandemiei, in care calatoriile s-au restrans drastic, in sfarsit, a sosit mult asteptatul sezon estival 2021, cel al vacantelor in tara si in strainatate. In cazul acestora din urma, in state care nu fac parte din Uniunea Europeana sau care nici macar nu se afla pe continentul nostru este nevoie de pasaport.
In scopul cresterii gradului de acces al cetatenilor la informatiile de interes public referitoare la eliberarea pasapoartelor, Directia Generala de Pasapoarte a anuntat ca programarile in scopul depunerii cererilor de eliberare a pasapoartelor simple electronice/simple temporare nu se solicita telefonic sau pe e-mail, ci se realizeaza exclusiv prin completarea de catre persoanele interesate a formularului on-line de pe platforma
www.epasapoarte.ro.
Iata alte cateva lucruri pe care trebuie sa le stiti daca aveti nevoie de pasaport:
1. In situatia intampinarii unor dificultati in realizarea unei programari on-line, exista posibilitatea accesarii tutorialului realizat in acest sens de Directia Generala de Pasapoarte, (
www.pasapoarte.mai.gov.ro, la rubrica Programare on-line).
2. Pentru evitarea supraaglomerarii, Ministerul Afacerilor Interne va recomanda sa va prograti on-line pentru depunerea cererilor de pasapoarte la oricare serviciu public comunitar de pasapoarte si sa respecte ora programarii.
3. Prezentarea cetatenilor la sediul serviciului public comunitar de pasapoarte mai devreme de ora programarii nu determina preluarea cererilor in avans, intrucat trebuie respectat intervalul orar stabilit pentru fiecare programare in parte.
4. Cererile de pasapoarte simple electronice/pasapoarte simple temporare se depun in tara, la oricare serviciu public comunitar de pasapoarte in cadrul programului de lucru cu publicul, indiferent de domiciliul/resedinta solicitantului.
5. In cazul persoanelor care opteaza pentru ridicarea pasaportului simplu electronic sau a pasaportului simplu electronic cu mentionarea statului de domiciliu de la sediile serviciilor publice comunitare de pasapoarte, in prezent, structurile de pasapoarte depun eforturi majore pentru ca aceste documente de calatorie sa se elibereze in termen de 5 zile lucratoare (acest termen poate varia pana la cel mult 10 zile lucratoare, in functie de volumul cererilor aflate in curs de solutionare).
6. Statusul cererii de emitere a pasaportului simplu electronic poate fi verificat in timp real, accesand link-ul disponibil pe platforma
www.epasapoarte.ro, sectiunea Status pasaport, pe site-ul oficial al Directiei Generale de Pasapoarte
www.pasapoarte.mai.gov.ro, precum si pe site-urile Institutiilor Prefectului, avand ca si criterii de cautare numarul de cerere sau ultimele 9 caractere din CNP si data depunerii cererii.
7. Potrivit MAI, pasaportul romanesc nu se elibereaza in regim de urgenta.
8. Pasaportul simplu temporar este singurul document care se elibereaza, in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii, doar in anumite situatii de exceptie, ce trebuie dovedite, dupa caz, cu documente din care rezulta motivele ce determina necesitatea si urgenta deplasarii in strainatate.
9. In cazul pasaportului simplu temporar, este absolut necesar sa verificati conditiile de obtinere a vizei si de intrare in statul de destinatie (de exemplu Emiratele Arabe Unite, Qatar) cu acest tip de document, accesand
www.mae.ro, sectiunea rezervata sfaturilor de calatorie - conditii de calatorie, respectiv vize si servicii consulare, existand posibilitatea ca autoritatile din anumite state sa nu permita intrarea pe teritoriul lor in baza acestui tip de document.
10. Contravaloarea pasaportului simplu electronic este de 258 de lei pentru persoanele cu varsta peste 12 ani sau 234 de lei pentru persoanele cu varsta sub 12 ani. Contravaloarea pasaportului simplu temporar este de 96 de lei, indiferent de varsta titularului.
11. Plata contravalorii pasaportului se poate efectua la casieriile unitatilor
CEC Bank, precum si la statiile de plata Selfpay ale CEC Bank sau on-line, prin platforma de plati virtuale
Ghiseul.ro.
12. Pentru recuperarea contravalorii pasaportului simplu electronic achitate eronat sau pentru care nu a fost prestat serviciul aferent, persoanele interesate trebuie sa completeze formularul de pe
www.cnin.ro si sa-l inainteze Companiei Nationale Imprimeria Nationala - S.A. la adresa de e-mail rest-pass@cnin.ro, insotit de documentul prin care s-a efectuat plata.
13. Daca nu reusiti sa ridicati documentele de calatorie de la sediul serviciului public comunitar de pasapoarte la data stabilita cu ocazia depunerii cererii, le puteti ridica si la o data ulterioara, fara a fi necesara efectuarea unei programari in acest sens. De asemenea, aveti posibilitatea ca, ulterior depunerii cererii, sa solicitati ridicarea pasaportului de la sediul oricarui alt serviciu public comunitar de pasapoarte in afara celui unde ati depus cererea sau de la sediul misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale Romaniei in strainatate, context in care este necesar sa transmiteti o solicitare in acest sens la adresa de e-mail dgp.relatiipublice@mai.gov.ro.
Pentru informatii referitoare la conditiile trecerii frontierei de stat a Romaniei, este necesar ca cetatenii sa se adreseze Inspectoratului General al Politiei de Frontiera, institutia competenta in acest sens.
Termenul de valabilitate a pasaportului este cel mentionat in fila informatizata, iar, in ceea ce priveste obtinerea informatiilor privind conditiile de intrare, sedere sau tranzit al altui stat, MAI va recomanda sa accesati sectiunea conditii de calatorie de pe site-ul Ministerului Afacerilor Externe,
www.mae.ro.
Detalii despre documentele necesare si conditiile care trebuie indeplinite pentru obtinerea pasaportului simplu electronic/temporar se regasesc pe site-ul
www.pasapoarte.mai.gov.ro, sectiunea Eliberarea pasaportului.