Trebuie sa stii ce e o echipa si cum functioneaza
echipaorganizatie
Deci, ce este o echipa si cum functioneaza? Daca vrem sa avem succes ca manageri, trebuie sa stim raspunsurile la intrebarile astea.
O echipa nu e un grup de oameni. Este o organizatie avand calitatile, dinamica si conventiile ei. Fara sa stii toate astea vei da de greutati. {tiindu-le, iti poti antrena echipa sa atinga performante.
In orice echipa exista o varietate de oameni, toti tragand in directii diferite cu forte inegale. Unii trag mai tare, daca intelegi ce vreau sa spun. Altii sunt multumiti sa impinga din spate. Altii par sa nu faca nimic; o sa ai nevoie de ei pentru idei.
Daca nu ai studiat dinamica echipelor inainte, iti recomand sa citesti „Echipe de management: De ce reusesc sau esueaza“ Este scrisa special pentru managerii interesati in a obtine rezultate prin efortul oamenilor-cheie, de a da tot ce-i mai bun. Voi parafraza ce spune, dar iti recomand sa practici ce citesti.
Belbin spune ca exista 9 roluri ale echipei – si toti indeplinim una sau mai multe functii ale acestor roluri. Da, e distractiv sa-l identificam pe al nostru, dar e mult mai folositor sa le identificam pe ale echipei si apoi sa lucram cu informatia respectiva.
Cele 9 roluri ale echipei sunt:
-
Creatorul – ei sunt ganditori originali; genereaza idei noi, ofera solutii la probleme, gandesc in moduri radical diferite, laterale, imaginative.
-
Investigatorul de resurse – sunt creativi; le place sa ia idei si sa le dezvolte, sunt extrovertiti si populari.
-
Coordonatorul – sunt foarte disciplinati si controlati; se pot concentra asupra obiectivelor; sunt cei care unesc echipa.
-
Formatorul – sunt foarte orientati spre performanta; le place sa fie provocati si sa obtina rezultate.
-
Monitorul evaluator – analizeaza, pun in balanta si cantaresc; sunt calmi, detasati, obiectivi.
-
Lucratorul in echipa – sunt incurajatori si cooperanti; sunt buni diplomati pentru ca vor doar ce e bine pentru echipa.
-
Cel care aplica – au bune abilitati organizationale; afiseaza bunsimt; le place sa-si faca treaba.
-
Finalizatorul – verifica detalii; isi ordoneaza munca; sunt ingrozitor de constiinciosi.
-
Specialistul – se dedica dobandirii de aptitudini specializate; sunt extrem de buni profesionisti; au motivatie si spirit de dedicare.
Acum stii pe cine ai putea avea in echipa. Deci, ce este exact o echipa si cum o vei face mai eficienta pe a ta? Din nou, citeste-l pe Belbin si, de asemenea, incearca sa intelegi ca echipa e un grup in care toti membrii se concentreaza asupra unui scop colectiv. O echipa nu merge bine impreuna cand fiecare individ se concentreaza asupra propriului scop – acesta fiind doar sa ajunga la sfarsitul zilei de lucru, sau progresul lui personal, cum sa-si imbrobodeasca seful (acesta fiind tu, apropo), sa foloseasca serviciul ca pe o distractie sociala etc.
Vei sti ca ai o echipa cand vei auzi „noi“ si „noua“ mai des decat „eu“ si „mie“.
Vei sti ca ai o echipa cand deciziile complicate devin simple – pentru ca cineva spune „Nu-i nici o problema, suntem toti implicati in asta“.
Vei sti ca ai o echipa cand ea insasi iti va spune ca e o echipa.
Aceasta ar fi una din cele 100 de reguli ale reusitei in afaceri. Pentru a afla detalii despre celelalte 99 click aici >>>