Solutii eficiente de reducere a cheltuielilor
personalreducerehr
In plina criza financiara, "reducerea cheltuielilor" a devenit un
lait-motiv nu doar in zona de stat, ci si in economia privata. Reducerea
cheltuielilor poate conduce la eficientizare, la un profit superior/
iesirea de pe pierdere daca (si numai daca, asa cum ii place
profesorului de matematica sa spuna) este facuta inteligent. Asta
inseamna sa "taiem" acele cheltuieli cu impact minim asupra plusului de
valoare, sa "punem pe hartie" impactul scaderii de cheltuieli (sa
estimam ce zone vor fi afectate si care vor fi pierderile de venit).
Doar comparand pierderile (minusul asteptat de venit) cu beneficiul
(minusul de cheltuieli) putem decide daca merita sau nu sa taiem niste
costuri. Dificultatea unei astfel de estimari sta, fireste, in evaluarea
cat mai aproape de adevar a pierderilor de venit, pierderi care de
multe ori sunt indirecte si greu cuantificabile.
Episodul 1: Reducerea cheltuielilor cu personalul
Indiferent de calea urmata, reducerea cheltuielilor de HR presupune
finalmente, in mod “traditional”, fie disponibilizari, fie, mai rar,
reduceri de salarii.
Reducerea personalului poate fi facuta prin restructurari
organizationale in scopul optimizarii schemei in raport cu activitatile
firmei si cu planul ei de dezvoltare, sau/ si prin restructurarea
sarcinilor din cadrul unor posturi, in sensul atribuirii de noi
responsabilitati pe respectivele posturi. In cazul restructurarii
organizationale, in functie de specificul activitatilor, de
organigrama
initiala si de costuri se poate apela sau nu la externalizare.
Pentru ca reducerea cheltuielilor cu personalul sa nu aduca efecte
perverse, iar pierderile sa fie minimizate, este necesara o cunoastere
in profunzime - de catre cei implicati activ in proiectul de
restructurare - atat a sistemului de functionare, cat si a activitatilor
in detaliu. De asemenea, sunt necesare informatii complete si obiective
despre performantele si abilitatile angajatilor, obtinerea acestora
fiind de obicei si punctul nevralgic, punctul critic al procesului de
restructurare: aceasta deoarece obtinerea unor informatii de calitate
despre angajati presupune ca un sistem bine pus la punct de evaluare a
performantelor sa functioneze de minim 12 - 18 luni.
Exista totusi si metode mai putin radicale de reducere a cheltuielilor cu personalul:
- modificarea sistemului de compensatii si beneficii. In acest caz,
recomandarea noastra este sa mergeti pe principiul inaspririi
conditiilor de obtinere a unor beneficii suplimentare (de performanta),
nu pe cel al reducerii valorii beneficiilor;
- renuntarea la team-building-uri/ rarirea unor astfel de actiuni;
- schimbarea conditiilor de decontare a cheltuielilor cu delegatia -
cazare si transport (de exemplu, nu se mai accepta la decontarea cazare
la 5 stele, ci la maxim 3, sau nu se mai accepta la decontare costuri
ale cazarii mai mari de x RON pe noapte).