Contractul de franciza - Garantia unei afaceri solide

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Contractul de franciza - Garantia unei afaceri solide
de Redactia Manager la 18 Feb. 2009
Urmareste-ne pe Google News
francizeafacerifrancizaconcetpul de franciza

Contractul de franciza - Garantia unei afaceri solide

Obiectul contractului de franciza

Un contract de franciza are un caracter bilateral. Aceasta inseamna ca acest act juridic da nastere unor obligatii reciproce intre francizor si francizat. Obligatia principala a francizorului are ca obiect cedarea conceptelor de afaceri francizabile. Obligatia corespunzatoare a francizatului are ca obiect plata pretului conceptului francizabil.


Conceptul francizabil

a) Conceptele de afaceri - obiectul obligatiei francizorului

Printr-un contract de franciza, francizorul cedeaza francizatului dreptul de folosinta a conceptului de afaceri pe care l-a pus la punct si l-a testat. Pentru a deveni francizabil, conceptul de afaceri trebuie sa fie exploatat cu succes de catre francizor cel putin intr-o unitate-pilot. De asemenea, este necesar ca activitatea comerciala sa se desfasoare pe o perioada suficient de lunga.

Unitatea-pilot este unitatea creata de francizor pentru experimentarea si dezvoltarea conceptului de afaceri. Rolul unitatii-pilot este sa demonstreze capacitatea conceptului de a functiona in practica si de obtinerea profitului in afaceri.

Experienta francizorului in tipul de afacere pe care l-a construit dovedeste viabilitatea sistemului gandit de el. Profitul realizat justifica crearea unei retele de francize. Urmatorul pas pe care francizorul il face este vanzarea conceptului de afaceri. Desigur, nu este vorba despre o vanzare propriu-zisa. Vanzarea presupune transmiterea dreptului de proprietate asupra afacerii de la francizor la francizat. Ori, ceea ce transmite francizorul printr-un contract de franciza este dreptul de folosinta asupra conceptului de afaceri creat si testat de el.

Care sunt elementele conceptelor de afaceri?

Conceptul de afacere ce constituie obiectul contractului de franciza are in componenta sa urmatoarele elemente:

- o marca recunoscuta;
- un nume comercial de succes (firma) si o emblema;
- alte insemne de atragere a clientelei;
- brevete de inventie;
- desene si modele industriale;
- alte drepturi de proprietate industriala si/sau intelectuala;
- un know-how experimentat;
- un program de instruire;
- asistenta tehnica si comerciala.

Toate aceste componente ale sistemului de afaceri al francizorului sunt puse la dispozitia francizatului. Prin exploatarea pachetului de drepturi cedat, francizatul are posibilitatea sa creeze o replica a afacerii francizorului.

b) Pretul conceptului de afaceri - obiectul obligatiei francizatului

Deschiderea unei afaceri pe cont propriu presupune costuri ridicate. De la infiintarea unei firme proprii pana la construirea unei afaceri profitabile este un drum lung. Cu siguranta, trebuie sa investiti sume mari de bani pana in momentul in care afacerea dumneavoastra incepe sa se sustina singura. Iar pentru a obtine profit, trebuie sa continuati sa investiti.

Ca membru al unor sisteme de francize, investitiile pe care le faceti pentru a conduce si a detine afaceri profitabile se reduc considerabil. Francizorul a parcurs deja toate etapele dezvoltarii unei afaceri. In schimb, este firesc sa rasplatiti efortul francizorului si sa platiti un pret.

Pretul este suma de bani pe care francizatul o plateste in schimbul dobandirii dreptului de a intra in reteaua de francize si a dreptului de a exploata conceptele de afaceri al francizorului. Corespunzator fiecaruia dintre drepturile dobandite, francizatul plateste francizorului un pret compus din taxa de franciza si taxe continue/permanente.

c) Taxa de franciza - taxa de intrare in retea

Taxa de franciza este pretul pe care francizatul trebuie sa il plateasca pentru accesul in reteaua de francize a unui francizor, precum si pentru dreptul de folosinta a marcilor inregistrate ale francizorului si utilizarea know-how-ului acestuia pe durata contractului de franciza.

In unele retele de francize, taxa de intrare poate recompensa si unele servicii precum:
- asistenta oferita de francizor inaintea deschiderii unei afaceri;
- formarea personalului francizatului;
- orice alt sprijin acordat de francizor francizatului inainte de deschiderea unei afaceri;
- promotiile, inaugurarile si suportul continuu acordat de-a lungul primelor luni de
functionare.

Plata taxei de franciza se face in momentul semnarii unui contract de franciza. In cele mai multe cazuri, valoarea acesteia este fixa. Taxa de franciza este, de regula, aceeasi pentru toti francizatii din sistemele de francize al unui francizor. Cuantumul taxei de franciza este diferit de la un francizor la altul. Pe piata romaneasca, taxa de intrare poate fi de 0 euro, dar poate fi si de 100.000 euro.

Daca doriti sa cumparati francize, trebuie doar sa prospectati piata si sa alegeti franciza cea mai convenabila pentru dumneavoastra.

- francize: Timp liber - 3D-experience CINEMA

- francize: Particulari si Antreprize - Fun Science

- francize: Servicii de curatenie - Spalatorie auto ecologica fara apa Eleven One

- francize: Credite bancare - Ymax Premier Team

- francize: Produse cosmetice - Physiomins

- francize: Constructii - House Factory

- francize: Imobiliare - REALPRO

- francize: Mobila - Elvila

Cuantumul unei taxe intiale de francize este diferit in functie de francizor si de serviciile pe care le ofera. Inainte de a aprecia daca o taxa de franciza este mare sau mica, verificati care sunt serviciile primite in schimbul taxei de franciza. Faceti o estimare a costurilor acestor servicii in cazul in care ele v-ar fi furnizate separat. Cea mai mica taxa de franciza nu inseamna automat costuri mai mici pentru deschiderea afacerii dumneavoastra.

Taxe continue/periodice - redeventele

Taxele continue/periodice sau redeventele sunt sumele de bani pe care francizatul le plateste periodic francizorului pe durata unei francize. Taxele continue/periodice reprezinta pretul platit de francizat pentru:

- folosirea in continuare a marcii francizorului si a celorlalte semne distinctive;
- folosirea know-how-ului actualizat al francizorului;
- asistenta tehnica si comerciala oferita de francizor pe parcursul derularii unui contract de franciza;
- servicii de formare profesioanala;
- orice alt sprijin acordat de francizor francizatului dupa deschiderea unei afaceri.

In schimbul redeventelor, francizorul este obligat sa presteze anumite servicii francizatului. Francizatul trebuie sa se asigure ca intr-un contract de franciza aceste servicii sunt descrise cat mai detaliat posibil. Pe de alta parte, pentru francizor, venitul din taxa continua este importanta, deoarece aceasta va constitui principalul sau venit. In consecinta, el trebuie sa se asigure ca nivelul taxei continue ii da posibilitatea realizarii unui profit rezonabil, astfel incat franciza sa fie viabila.

Deoarece veniturile brute sunt mai usor de determinat decat veniturile nete, de regula cuantumul taxelor periodice este calculat sub forma unui anumit procent din cifra de afaceri a francizatului. Este posibil ca francizorul sa ceara ca taxele periodice sa fie o suma fixa pe saptamana ori pe luna sau sa stabileasca o alta modalitate de calcul.

Contractele de francize poat sa prevada, in mod frecvent, o redeventa minima care trebuie platita inclusiv in cazul in care francizatul nu a realizat nici o incasare. In tara noastra, taxele periodice pe care francizorii le cer pot fi cuprinse intre 0,5% si 8% din cifra de afaceri a francizatului. Exista insa si cazuri in care francizorii nu cer plata taxei periodice, precum si situatii in care acestia cer o redeventa ce depaseste un procent de 8% din cifra de afaceri a francizatului.

Deoarece cuantumul taxelor periodice se calculeaza in raport cu cifra de afaceri a francizatului, francizorul stabileste standardele pentru inregistrarile contabile si procedurile de raportare pe care trebuie sa le respecte fiecare francizat.

Astfel, pentru a asigura transparenta tranzactiilor francizatilor si implicit protectia intereselor sale financiare, prin contractul incheiat francizorul impune francizatului obligatii precum:

- sa tina evidenta contabila a afacerii sale potrivit sistemelor de contabilitate stabilite de catre francizor;

- sa furnizeze francizorului rapoarte periodice (saptamanale, lunare, semestriale) cu privire la rezultatele financiare ale unitatii pe care o conduce;

- sa furnizeze francizorului un raport financiar anual complet, incluzand contabilizarea profiturilor si a pierderilor;

- sa permita francizorului sa controleze si sa auditeze inregistrarile financiare fara
un anunt prealabil.

Pentru o mai buna protectie a intereselor sale financiare, francizorul isi rezerva dreptul sa examineze sau sa auditeze registrele contabile ale francizatului.

Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Tot ce trebuie sa stii despre francize

Ultimele NOUTATI

Craciun low-cost: sfaturi geniale pentru cadouri si mese festive pe buget redus
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Craciun low-cost: sfaturi geniale pentru cadouri si mese festive pe buget redus

today22 Dec. 2024
De ce nu trebuie sa pui gelatina in piftie cat timp zeama este fierbinte – greseala care o face tulbure
Reteta zilei

De ce nu trebuie sa pui gelatina in piftie cat timp zeama este fierbinte – greseala care o face tulbure

today22 Dec. 2024
Adevarul despre cheltuielile de sarbatori: ce nu-ti spune nimeni despre cum pierzi bani
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Adevarul despre cheltuielile de sarbatori: ce nu-ti spune nimeni despre cum pierzi bani

today22 Dec. 2024
Cum sa faci fata presiunii financiare de sarbatori fara sa te afunzi in datorii
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cum sa faci fata presiunii financiare de sarbatori fara sa te afunzi in datorii

today22 Dec. 2024
De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura
Reteta zilei

De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura

today22 Dec. 2024
Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi
Companii

Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi

today22 Dec. 2024
Craciunul saraciei: cum sa te feresti de cheltuieli haotice in perioada sarbatorilor
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Craciunul saraciei: cum sa te feresti de cheltuieli haotice in perioada sarbatorilor

today21 Dec. 2024
Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?
Cultura generala

Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?

today21 Dec. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Adevarul despre cheltuielile de sarbatori: ce nu-ti spune nimeni despre cum pierzi bani
Banii tai - sectiune de educatie...

Adevarul despre cheltuielile de sarbatori: ce nu-ti spune nimeni despre cum pierzi bani

today22 Dec. 2024
Cum sa faci fata presiunii financiare de sarbatori fara sa te afunzi in datorii
Banii tai - sectiune de educatie...

Cum sa faci fata presiunii financiare de sarbatori fara sa te afunzi in datorii

today22 Dec. 2024
De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura
Reteta zilei

De ce nu ar trebui sa pui stafide in cozonac prea devreme greseala care afecteaza textura

today22 Dec. 2024
Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi
Companii

Munca la negru e in floare la firmele de curierat din Romania. Controale masive de la ITM, ploua cu amenzi

today22 Dec. 2024

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x