Aparitia si evolutia francizei
francizeafacerifrancizavanzari
Aparitia si evolutia francizei
Cand si unde au aparut primele practici comerciale asemanatoare francizei
Cand si unde a aparut franciza? Locul si momentul aparitiei francizei sunt greu de determinat si constituie subiecte de controverse.
Dupa unii autori, francizele sunt o creatie europeana. Denumirea operatiunii francizei, considera acestia, provine de la cuvantul de origine franceza
franc, care insemna autorizatie, licenta. De asemenea, ei sustin ca prima atestare documentara a unui
contract de franciza este un inscris ce se afla in arhiva Federatiei Franceze de Franciza si care dateaza din Evul Mediu. Prin acest act, nobilii acordau unor persoane privilegii in anumite teritorii, in schimbul unei plati.
Alti autori considera ca America este pamantul pe care s-au nascut si s-au dezvoltat francizele. Dupa ce francizele au devenit
afaceri de succes in America, a fost preluata de francezi.
Francizele au aparut ca modalitati de vanzare la presiunea cresterii productiei. Distributia in sistem de
francize s-a dezvoltat treptat, datorita imposibilitatii producatorilor de a cumpara proprietati imobiliare de pe alte piete, de a descoperi forta de munca potrivita si, mai ales, de a-si administra afacerile de la distanta.
Aparitia francizei a fost determinata si de nevoia de a ocoli prevederile legislative americane antitrust. Legile antitrust interziceau vanzarea produselor direct de catre producatori catre utilizatori.
In anul 1858, Isaac Singer a infiintat,
Singer Sewing Machines Company, o retea de distributie de masini de cusut prin agenti de vanzare independenti pe un anumit teritoriu. Singer le oferea agentilor asistenta tehnica si know-how. Vanzatorii aveau obligatia de a instrui cumparatorii cum sa foloseasca masinile. Cu toate ca afacerea a functionat numai timp de 10 ani, Singer a pus astfel bazele aranjamentelor de tip franciza. Isaac Singer este cunoscut ca fiind primul francizor in domeniul distributiei. Ideea lui Isaac Singer a fost preluata si de alti mari producatori precum: Ford, Coca-Cola sau General Motors.
Directorul General Motors, Peter Sloan, a creat in 1929 o retea de vanzari, recunoscuta a fi prima retea moderna de distributie in sistem de
francize.
In acelasi an, in Cehoslovacia, compania BATA a creat o retea de vanzari considerata prima franciza industriala. Si in Franta, Lanaria din Roubaix a dezvoltat reteaua de distributie a produselor din lana numita
Pingouin.
Francizele au inregistrat un salt spectaculos dupa cel de-al doilea razboi mondial.
Distributia a cunoscut o evolutie graduala de la distributia productiei catre distributia de servicii. Clasa medie americana, devenita mai mobila, incepea sa fie interesata de restaurante tip drive-in. Erau preferate francizele fast-food si tot ce era facut repede, in viteza si daca se poate, din masina, inclusiv vizionarile proiectiilor cinematografice.
Reteaua de sosele a adus cu ea servicii specifice: benzinarii si servicii complementare. S-au dezvoltat serviciile auto, inchirierile auto, comunicatiile, restaurantele, hotelurile, magazinele, toate standardizate in lanturi de distributie. Experienta anilor `40, cand Standard Oil si Texaco au explodat efectiv de-a lungul rutelor americane, a fost preluata de lanturile de hoteluri Travelodge si Sleepy Bear.
Aceste
francize de inceputuri erau contracte simple, care stabileau pretul si termenelede plata si acordau putina atentie relatiei de
afaceri dintre parti. Accentul se punea pe revanzarea bunurilor produse de francizor. Important de subliniat este faptul ca, la acea vreme, francizatii nu promovau o imagine comuna, ci isi dirijau singuri si foarte diferentiat afacerile.
In anii, 50, sistemul francizei a fost revolutionat de americanul Ray Kroc, considerat parintele afacerii in sistem de
francize (
business format franchising). Ray Kroc a descoperit in San Bernardino, California, un magazin care vindea rapid hamburgheri la 15 centi bucata, cartofi prajiti si shake. Numele magazinului era Mc Donald’s.
Kroc a sesizat succesul extraordinar al acestei
afaceri simple si a decis sa multiplice formatul ei si sa il raspandeasca in intreaga tara. Fiecare nou magazin a repetat afacerea in detaliu, de la procedurile de vanzare pana la decorul locatiei.
In timp, Mc Donald`s a devenit mai mult decat un simplu lant de restaurante, schimband perceptia oamenilor fata de valoarea conceptului de franciza si fata de ideea de marca. Modelul Mc Donald`s a fost preluat repede si de alti francizori. Prin anii, 60, majoritatea statiilor de benzina adoptau o imagine unica, repetata intocmai in toate unitatile lantului de distributie.
Regula controlului strict al calitatii serviciilor si al uniformitatii lor a castigat teren. Odata cu ea s-au dezvoltat si marile lanturi de desfacere: Kentucky Fried Chiken (KFC), Taco Bell, Holiday Inn, Shake`s Pizza.
La sfarsitul anilor, 60, in SUA, cifra de
afaceri a activitatilor desfasurate pe baza de
francize era de aproximativ 90 de miliarde de dolari. Aceasta cifra a crescut de sase ori in urmatorii treizeci de ani. In anul 1991, sistemul american de vanzari in sistem de
francize echivala, ca valoare, cu a saptea putere economica a lumii (Financial Times din 4 mai 1991).
In Europa anilor, 90 existau aproximativ 85.000 de francizati si 1.600 de retele de
francize. Pe
piata europeana, Franta realiza 10% din comert in sistem de
francize.
Dezvoltarea sistemului de distributie in
francize a dus la aparitia primelor reglementari privind contractele de franciza. Obtinerea uniformitatii si a garantarii calitatii serviciilor a dus la forme prea stricte de control din partea francizorului, considerate abuzuri de catre instantele comerciale. In acest context, in anul 1979, in SUA a fost adoptata legea federala ,,Full Disclosure Act“. Legea a restrans francizorului libertatea de a impune francizatului anumite conditii prin
contractul de franciza. Mai mult, francizorul a fost obligat sa furnizeze beneficiarului informatii precontractuale despre metodele folosite, know-how-ul sau, date economice si juridice despre afacerea sa.
In Europa, in 1986, Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene a reglementat
franciza ca figura juridica distincta. Doi ani mai tarziu, Comisia Comunitatilor Europene a adoptat Decizia nr. 4087/1988 cu privire la concurenta si acordurile de
franciza. In aceasta Decizie, franciza este definita ca
un ansamblu de drepturi de proprietate industriala sau intelectuala privind marci, nume comerciale, firme, desene si modele, drepturi de autor, savoir faire (know-how) sau brevete, destinate a fi exploatate pentru revanzarea de produse si prestarea de servicii de catre utilizatorii finali. Pe de alta parte, francizorii si francizatii s-au organizat in asociatii si au adoptat propriile norme de conduita.
In 1971 a luat fiinta
Federatia Franceza de Franciza care, in 1972, a adoptat un Cod deontologic, revizuit ulterior. Tot in 1972 s-a infiintat Federatia Europeana de Franciza, care a adoptat Codul deontologic European al Francizei, intrat in vigoare la 1 ianuarie 1991.
In SUA, in anul 1992, a luat fiinta
American Association of Franchisees
and Dealers. Asociatia a adoptat
The Franchise Bill of Rights si
Fair Franchising Standards, documente ce contin reguli de conduita in
afaceri in sistem de
francize.
De asemenea, s-a infiintat Asociatia Internationala de Franciza, care a adoptat un Cod Etic riguros, avand la baza reguli de conduita, bine stabilite si foarte exigente. Pe baza informatiilor oferite de asociatiile nationale de
franciza, in anul 1995, Arthur Andersen, in colaborare cu Consiliul Mondial al Francizei, a intocmit si publicat un studiu cu privire la raspandirea francizei in lume.
In prezent, francizele patrund pe toate continentele, in toate tarile, in cele mai diverse domenii de activitate si raspunde tendintei de globalizare a economiei mondiale si de unificare a pietei internationale.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Tot ce trebuie sa stii despre francize