Franciza de produs si marca, franciza afacerii (business format franchising)
francizeafacerifranciza
Franciza de produs si marca, franciza afacerii
(
business format franchising)
Dupa criteriul obiectului francizei, aceasta operatiune poate fi clasificata in:
a)
franciza de produs si marca
si
b)
franciza unei afaceri.
a) Franciza de produs si marca
In cazul francizei de distributie a bunurilor, prezentate mai sus, cel mai important primeste produsul pe care francizorul il fabrica si/sau distribuie, dupa caz.
In aceasta forma simplificata de
francize, francizorul, proprietar al unui produs si al marcii aferente, cedeaza drepturile sale francizatului pentru a le vinde pe o noua
piata. Asadar, obiectul francizei se limiteaza la cateva din elementele unei
afaceri in sistem de francize, astfel cum a fost ea definita.
Intr-o franciza de produs si marca, francizatul vinde un anumit produs sub marca si emblema francizorului (de exemplu: statii de benzina, automobile, bauturi racoritoare, ape minerale, bere). Cel mai important lucru pe care francizatul il obtine de la francizor este produsul pe care acesta il fabrica sau distribuie. El nu dobandeste sistemul de administrare a unei
afaceri, ca in cazul unei francize pentru sisteme de
afaceri.
b) Franciza afacerii
(
business format franchising)
sau franciza pura
In acest tip de operatiune, francizorul nu vinde numai un produs sub o marca, ci vinde intreaga afacere. In
business format franchising, francizorul cedeaza francizatului un format complet de afacere, care a fost elaborat si testat de el.
Intr-o franciza pentru sisteme de
afaceri, cel mai important lucru pe care il obtii de la un francizor este metoda unei
afaceri.
Ca si in cazul francizei produsului si a marcii, franciza pentru sistemul de
afaceri transfera marca si celelalte semne distinctive ale companiei. Cel mai important, insa, este faptul ca francizatul primeste sistemul complet de functionare a unei
afaceri, in vederea comercializarii produselor si serviciilor.
Ceea ce caracterizeaza franciza afacerii este faptul ca fracizorul ii furnizeaza francizatului toate elementele specifice sistemului francizei:
- bunuri si/sau servicii proprii verificate si asociate cu o marca;
- folosirea marcii si a altor insemne de atragere a clientelei;
- transferul know-how-ului;
- sistemul de marketing;
- formare profesionala;
- asistenta;
- furnizarea de materiale si echipamente;
- promovare.
Francizorul pune la dispozitia francizatului
Manualele de operare, care reprezinta ghiduri ale francizei. Manualele de operare furnizeaza informatii detaliate despre sistem precum:
- modul de comercializare a produselor si serviciilor;
- proceduri de publicitate;
- deschiderea usii la fiecare intrare principala;
- recrutarea, angajarea, instruirea personalului;
- vestimentatia personalului;
- intampinarea clientilor;
- locul fiecarui obiect de inventar;
- procese de fabricare sau preparare a produselor;
- prezentarea produselor catre consumatori.
Aceste planuri detaliate de functionare, prin care se explica pas cu pas aproape fiecare actiune a francizatului, asigura calitatea si uniformitatea sistemului de
francize. Astfel, consumatorul este la fel de multumit indiferent daca locatia apartine francizorului sau francizatului si indiferent de pozitia sa geografica.
Cele mai multe dintre francizele de astazi sunt
francize pentru sisteme de
afaceri.
McDonald`s este prima franciza a afacerii din istoria francizei. Francizatii McDonald`s trebuie sa se conformeze reglementarilor elaborate de Ray Kroc, descrise in detaliu in Manualul de pregatire si de operare. Aceasta biblie a
francizei McDonald`s contine toate amanuntele operarii afacerii.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunile:
-
Tot ce trebuie sa stii despre francize
-
Cele mai noi francize