O noua tara interzice folosirea smartphone-urilor in scoli. Motivul: Performantele elevilor scad
smartphonescoliinvatamantperformante scolaretabletainterneteducatie
Dupa ce Franta a adoptat o restrictie in privinta utilizarii smartphone-urilor de catre elevi, acum si California lucreaza la un proiect de lege asemanator. Potrivit legiuitorilor de peste Ocean, se doreste restrictionarea si, in unele cazuri, chiar interzicerea folosirii smartphone-urilor de catre elevi in timpul orelor. Se pare ca utilizarea fara nicio restrictie a smartphone-urilor de catre elevii cliclului primar si gimnaziar, duc la scaderea performantelor scolare.
"Conform proiectului de lege, scolile ar urma sa fie obligate sa adopte masuri in vederea monitorizarii si limitarii utilizarii telefoanelor, chiar si in timpul activitatilor sponsorizate de scoala, noteaza Fast Company.
"Exista din ce in ce mai multe dovezi ca utilizarea fara restrictii a smartphone-urilor de catre elevii din ciclul primar si gimnazial in timpul zilei de scoala interfereaza cu misiunea educationala a scolii, scade performanta elevului, in special in cazul elevilor cu un nivel scazut, promoveaza agresiunea pe Internet si contribuie la amplificarea anxietatii, a depresiei si a ratei sinuciderilor printre adolescenti", se arata in proiect.
Initiatorii isi argumenteaza propunerea pe baza concluziilor unui studiu din 2015 in cadrul caruia au fost analizate efectele smartphone-urilor asupra educatiei copiilor. Cercetatorii de la London School of Economics au descoperit ca notele elevilor la lucrari s-au imbunatatit considerabil la scolile care au interzis telefoanele, cele mai notabile rezultate fiind observate in cazul elevilor din medii dezavantajate sau cu rezultate slabe la invatatura.
Interzicerea telefoanelor ar fi echivalentul unei saptamani suplimentare de scoala pe an, mai sustin autorii studiului.
Proiectul de lege din California vine dupa ce Franta a interzis, la nivel national, inca de anul trecut, utilizarea smartphone-urilor si a tabletelor in invatamantul elementar si gimnazial. O masura similara este avuta in vedere si in Ontario, Canada.
Ar fi oportuna si la noi schimbarea?
Utilizarea smartphone-urilor a devenit o reala problema si la noi in tara. Oricat de folositoare ne-ar fi noua adultilor, cei mici pot fi mai degraba afectati de ele decat ajutati in vreun fel.
La varste fragede, medicii recomanda chiar evitarea totala a expunerii copilului la dispozitive precum tableta, telefonul sau televizorul. Se pare ca pana in jurul varstei de 3-4 ani, ar fi indicat ca micutul sa nu aiba contact cu lumea virtuala, pentru a-si dezvolta abilitatile de orientare in spatiu in conformitate cu realitatea. De asemenea, simturile, perceptiile, tactilitatea specifica realitatii in care traim ajuta la dezvoltarea reala a creierului celui mic, nu folosirea dispozitivelor inteligente asa cum suntem tentati sa credem.
Aceste restrictii se mentin si dupa varsta de patru ani, spun specialistii, insa ceva mai permisiv. Astfel ca, la varsta ciclului primar si gimnazial, copiii trebuie sa aiba acces limitat la continut virtual si, mai cu seama, sa fie supravegheati asupra materialelor pe care le vizualizeaza si a impactului emotional pe care acestea l-ar putea produce.
O astfel de restrictie este binevenita a se aplica in timpul scolii, fiindca acolo copilul trebuie sa isi dedice energia cognitiva si imaginara strict asupra procesului de invatamant, si sa nu aiba alte tentatii in jur, cum este internetul.
Pe de alta parte, smartphone-urile sunt astazi o emblema a puterii financiare. Oamenii cumpara telefoane de ultima generatie nu doar din necesitate, ci pur si simplu pentru ca sunt nou aparute, scumpe si reflecta automat statutul financiar, la fel cum se intampla si cu masina.
EI bine, din pacate, multi adulti nu adopta doar pentru ei aceasta modalitate de a-si arata avutia, si o extind si asupra copilului, pe care il vedem la 5-6 ani, cu un iPhone sau Samsung care valoreaza cat 10 salarii ale invatatoarei.
Aceste diferente se resimt si in colectivitatile de copii, unde telefonul a devenit ca si in lumea adultilor, un simbol al bunastarii, lucru ce poate genera frustrari, probleme de adaptabilitate, lipsa de respect si conflicte.