Numai 18% dintre romani investesc in calitatea ridicata a produselor electronice. 23% cumpara acelasi brand, indiferent de promotii
investitii computereinvestitii tehnologieinvestitii echipamente itobiceiuri consum electronice
Intr-o lume in care importanta tehnologiei este in crestere si in care se comunica tot mai mult in mediul online, produsele electronice au devenit esentiale. Reveal Marketing Research a derulat un studiu despre obiceiurile de achizitie ale romanilor privind produsele electronice: cum si in ce categorii de electronice investesc romanii? Ce aspecte le influenteaza decizia si cat de loiali sunt brandurilor preferate?
Conform studiului, 18% dintre romani considera ca este important sa investeasca in calitatea ridicata a produselor electronice si ar alege branduri mai scumpe.
Din aceasta categorie, se observa tendinta de a investi in branduri cu preturi mai ridicate pentru telefoane (32% dintre romani cu aceasta optiune), laptop-uri (30%) si calculatoare (22%).
Pentru cei dispusi sa cheltuiasca, criteriile emotionale precum loialitatea fata de brand cantaresc puternic in decizia de alegere. 23% se declara loiali, spunand ca achizitioneaza mereu acelasi brand, indiferent de promotii. Cele mai loiale se arata persoanele cu varste intre 35-44 de ani (30% dintre acestia).
Totusi, pentru majoritatea romanilor, raportul avantajos calitate-pret este cel mai important. Unul din 2 respondenti ar alege branduri cu preturi de mijloc si tin foarte mult la un echilibru intre calitatea produsului si costul acestuia.
Similar, telefoanele (60%), laptop-urile (61%) si calculatoarele (53%) sunt produsele principale pentru care romanii ar cauta branduri cu preturi medii si raport calitate-pret bun. Tabletele (60%), smartwatch-urile (48%), castile (49%) si sistemele audio (49%) sunt alte produse electronice pentru care un raport bun calitate-pret este important in achizitie.
In medie, doar 13% dintre romani ar alege branduri mai ieftine si nu considera ca merita sa plateasca foarte mult pe aceste produse. Bratarile fitness (17%) si accesoriile pentru telefoane, tablete, laptop-uri (23%) sunt produse pentru care romanii nu ar fi dispusi sa plateasca foarte mult.
Magazinele fizice sunt preferate de 45% dintre cumparatori
Studiul arata ca 45% dintre romani merg in magazinele fizice de profil pentru a cumpara produse electronice, comparativ cu 36% care prefera varianta comenzilor online de pe site-urile magazinelor.
Diferenta se poate explica prin faptul ca oamenii vor sa vada produsul in realitate si sa aiba posibilitatea de a-l testa inainte de achizitie. Pentru acestia, poate fi important sa inteleaga mai bine produsul pe care-l platesc. Exista o diferenta intre mediul urban si rural in ceea ce priveste preferinta pentru magazinele fizice, 53% dintre cei din mediul rural prefera sa mearga in magazin, comparativ cu 38% dintre cei din mediul urban cu aceeasi preferinta.
La nivelul intregului esantion, dintre toate produsele, telefonul este achizitionat din magazinele fizice in cea mai mare proportie de romani (52%), in special de cei cu venituri mici, sub 2.000 de lei (62% dintre acestia). Fiind mijlocul esential de comunicare, educatie si divertisment in prezent, este de inteles de ce oamenii simt nevoia de a se asigura de calitatea produsului inaininte de a-l cumpara.
La finalul anului 2020, un studiu realizat la nivel international (Global Media Intelligence Report) a aratat ca romanii petrec aproximativ 3 ore utilizand telefonul si, in medie, 4 ore, in fata calculatorului sau a tabletei.
Magazinul, cea mai buna sursa de informare
Principala sursa de informare despre produsele electronice este site-ul magazinelor de specialitate. 55% dintre romani declara ca se informeaza in acest fel. 48% culeg informatii din reclamele sau anunturile vazute in mediul online, in special tinerii cu varsta intre 25-34 de ani (59%). In schimb, cei cu varsta de 55 de ani (57%) afirma ca se informeaza direct din magazin. Din totalul esantionului, 36% dintre romani sunt de aceeasi parere.
Recomandarile primite de la prieteni, familie sau cunoscuti in legatura cu produsele electronice sunt importante pentru 32% dintre romani, cu precadere pentru cei cu varste intre 45-55 ani (35%). Acest lucru inseamna ca brandurile trebuie sa continue sa investigheze procesele de achizitie (prin studii de consumer decision journey) pentru a identifica touchpoint-urile cheie.
Aceasta abordare este importanta chiar si in perioada actuala, in care exista tentatia de a crede ca promovarea online asigura succesul imediat.
Promotiile au si rolul de a influenta loialitatea consumatorilor fata de brandurile de electronice. Intrebati cat de loiali sunt cand cumpara din aceasta categorie, 69% dintre romani spun ca alegerea brandului e ghidata in functie de promotii.
Astfel, din cei 69%, 50% obisnuiesc sa alterneze cam aceleasi branduri de electronice, in functie de promotii, iar 19% declara ca nu cumpara aceleasi branduri, ci se orienteaza doar in functie de promotii.
Doar 8% dintre respondenti schimba mereu optiunile de achizitie si nu sunt loiali, spunand ca nu cumpara aceleasi branduri si se uita la alte criterii fata de oferte - reclame, aspectul atractiv al produsului.
Foto: pexels.com