La data de 20 iulie 2021 va incepe, oficial, odiseea unei noi industrii - cea a turismului spatial
In martie 2001, miliardarul american Dennis Tito (n. 1940) a devenit primul turist spatial. El a platit 20 de milioane de dolari agentiei spatiale ruse Roskosmos si, pentru acesta suma, a petrecut opt zile pe orbita Pamantului, la bordul Statiei Spatiale Internationale, unde a fost transportat de o racheta ruseasca.
In anii care au urmat, Roskosmos a mai vandut inca 6 bilete unor particulari care si-au dorit si si-au permis o excursie in spatiu.
Cel mai scump bilet vandut a fost achizitionat de canadianul Guy Laliberte, care a platit, in 2009, 40 de milioane de dolari pentru 11 zile petrecute la bordul Statiei Spatiale Internationale.
Din 2009, Roskosmos a renuntat sa mai vanda bilete pentru turismul spatial.
Analistii au estimat ca, la orizontul anului 2030, turismul spatial va deveni o afacere de 3 miliarde de dolari pe an, astfel incat trei intreprinzatori privati s-au lansat in cursa pentru a oferi doritorilor excursii in spatiu.
Excentricul miliardar britanic Richard Branson a vandut deja 600 de bilete pentru zboruri spatiale de agrement, la preturi cuprinse intre 200.000 si 250.000 de dolari bucata. Alte cateva mii de persoane s-au aratat dispuse sa plateasca aceasta suma si se afla pe lista de asteptare. Compania care va opera aceste zboruri se numeste Virgin Galactic si inca nu a operat niciun zbor comercial.
Jeff Bezos, cel care a infiintat Amazon, detine si compania Blue Origin, care si-a propus sa intre pe piata operatorilor de turism spatial.
Miercuri, 5 mai, pe site-ul oficial al Blue Origin a aparut informatia ca a inceput licitatia pentru achizitionarea primului bilet petru o calatorie in spatiu la bordul capsulei spatiale New Shepard.
Dupa decolare, primul pasager de la bordul New Shepard va petrece 11 minute in conditii de imponderabiitate, pe o orbita situata la 103 km de Pamant.
Capsula New Shepard, dezvoltata de Blue Origin, poate primi la bord sase pasageri, insa pentru primul zbor, anuntat pentru data de 20 iulie a.c. nu a fost scos la vanzare decta un singur bilet. Compania nu a precizat cine vor fi ocupantii celorlalte cinci locuri.
Licitatia pentru achizitionarea primului bilet se va desfasura in doua etape: in prima etapa, care a inceput deja pe site-ul Blue Origin, doritorii vor face o oferta, iar toate aceste oferte vor fi facute publice la data de 19 mai.
Dupa aceasta data, cei care vor ramane in cursa pentru achizitionarea unui bilet vor trebui sa faca oferte superioare celei mai mari sume oferite in etapa intai, iar la bordul capsulei va urca cel care va licita mai mult.
Blue Origin a anuntat ca banii proveniti din vanzarea acestui prim bilet vor fi destinati finantarii fundatiei Club for the Future, care are ca obiectiv sa-i incurajeze pe tineri sa imbratiseze cariere din domeniul stiintelor.
Asadar, la data de 20 iulie 2021 va incepe, oficial, odiseea unei noi industrii - cea a turismului spatial.
Sursa foto: captura de ecran blueorigin.com