Cum sa nu ramai somer in era digitala: 4 abilitati de care ai nevoie
competente digitalemeseriile viitorului
De la o nisa inteleasa si folosita doar de o mana de initiati si pasionati, tehnologia informatiei, tehnologia digitala a intrat in banalul cotidian si a devenit aproape indispensabila oricarui domeniu de activitate. Prin urmare, va fi aproape imposibil ca vreuna dintre meseriile viitorului sa poata ocoli tehnologiile digitale.
Mai mult decat atat, 85% dintre
joburile care vor exista in anul 2030 nici macar nu au fost inca inventate, dar este greu de crezut ca, daca nu vor fi in domeniul tehnologiei, nu vor avea legatura cu aceasta.
Peste 7 sau 10 ani, vor mai fi relevante competentele dezvoltate de cine a intrat in campul muncii acum un deceniu? Cum ne vom adapta daca nu vor mai fi relevante?
Un studiu realizat de Institutul McKinsey a identificat un set de abilitati fundamentale care-i vor ajuta pe angajati sa se pregateasca pentru meseriile viitorului.
Iata ce abilitati va trebui sa ai pentru a putea lucra in noul context digital:
1. Capacitatea de adapatare
Aceasta calitate este bine venita in orice epoca. Cu atat mai mult, in prezent si in viitor, adaptabilitatea va echivala cu puterea de a invata si a deprinde noi competente. Actuala pandemie este un exemplu de criza care ne poate afecta locul de munca si viata privata.
Companiile vor cauta mereu angajati care vor sti cum sa treaca peste astfel de crize si care chiar le vor folosi in avantajul lor. Ca ai facut parte dintr-o echipa mica sau dintr-o companie cu mii de angajati, pandemia de COVID-19 ti-a adus si mici victorii care, in timp, te vor face mai pregatit in cariera pentru joburile viitorului.
2. Fluenta digitala
A fi fluent in domeniul digital este la fel de bine ca a sti o alta limba. Fluenta digitala inseamna neparat recalificarea intr-un domeniu legat de tehnologie, desi salariile sunt mai mari pentru joburile ce necesita recalificari, dar te va face mai pregatit pentru meseriile viitorului.
In acelasi timp, trebuie sa stii foarte bine care sunt punctele tale forte, dar si slabiciunile. Vei intelege, astfel, cand este momentul sa ceri ajutor si cand poti oferi ajutor. In acest fel, viitorul tau sef va vedea care este contributia ta la nivelul echipei.
3. Competente de securitate cibernetica
Fiecare operatiune in mediul online lasa urme. Cache, cookie-uri? Ar trebui sa stim ce inseamna si cum sa minimizam cantitatea de informatii pe care o transmitem. De aceea, trebuie sa ne educam tot mai mult cu privire la aceste lucruri si sa intelegem cum pot evitate scurgerile de date si atacurile cibernetice.
In acelasi timp, abilitatea de a sintetiza diferite mesaje ca modalitate de afisare a gandirii critice si a punctelor forte de comunicare este o dorinta tot mai mare pentru diverse industrii. Aceasta lucru presupune sa extragi informatii contextuale pe care le cunosti deja si sa le asociezi cu idei noi.
Aceasta este deja una din cerintele pe care angajatorii le solicita la tot mai multe joburi intrucat gandirea critica este incurajata sa combata nivelurile daunatoare de dezinformare.
4. Increderea in fortele tale
Chiar daca nu suna deloc digital, increderea in fortele proprii este printre primele trei abilitati din raportul McKinsey. O incredere sporita de sine aduce venituri mai mari si mai multa satisfactie la locul de munca. Insa, de multe ori, ne dam seama ca avem joburi care ne demotiveaza sau ne determina sa credem ca suntem acolo precum nuca-n perete.
Insa, tehnologia va face ca aspectele mai banale si mai stresante ale locurilor de munca sa fie mai usor de gestionat. Daca suntem dispusi sa profitam de aceste oportunitati, vom putea progresa in cariera mult mai usor.
Traim intr-o lume care ne incurajeaza sa avem venituri suplimentare si sa mai avem in mod activ proiecte de care sa ne ocupam. Ar trebui sa cauti sa implementezi valori antreprenoriale la principalul tau loc de munca, adica sa nu te temi sa-ti asumi riscuri si sa te indepartezi de ideea ca viitoarele locuri de munca ne vor impune sa fim roboti.
Foto: pexels.com