Cat de poluante se vor dovedi masinile electrice? O intrebare pe care toti producatorii o ascund sub pres
In lume, primul milion de masini electrice a fost vandut in 5 ani, in vreme ce in 2018 doar in primul semestru au fost vandute peste 1 milion de unitati. Apetitul pentru acest tip de automobile s-a dovedit a fi mare atat in randul consumatorilor cat si al producatorilor.
In 2018, tarile unde ponderea masinilor electrice vandute din total vehicule a fost cea mai mare sunt: Norvegia (49% din totalul masinilor vandute), Islanda (19,1%) Suedia (8%), Olanda (6,7%) si Finlanda (4,7%).
Daca ne uitam la numarul total de masini electrice vandute in 2018, podiumul arata altfel: pe primul loc este China, cu 1.053.000 unitati (4,4% din totalul masinilor vandute), urmata de Statele Unite, cu 361.000 uitati (2,1% din total) si Norvegia, cu 73.000 de unitati (49% din total).
Desi nu produc automobile si au investit sume uriase in extractia de hidrocarburi, norvegienii si-au propus ca, in tara lor, la orizontul anului 2025, toate masinile noi vandute sa fie cele cu zero emisii.
In cazul masinilor electrice un lucru este cert: ele insele produc zero emisii, asadar au un efect negativ mult mai mic aspra mediului decat masinile alimentate cu hidrocarburi lichide sau gazoase.
Intrebarea din titlu, ramane, insa, valabila. Cat de poluante se vor dovedi masinile electrice?
Daca, in cazul masinilor clasice, problemele pleaca de la petrol (extractie, prelucrare primara, prelucrare secundara) si produsele rezultate din arderea benzinei/ motorinei/ GPL-ului in motoare, in cazul masinilor electrice problema pleaca de la litiu.
Metalul cu pricina este indispensabil pentru fabricarea acumulatorilor masinilor electrice si, fiind instabil chimic, nu se gaseste in natura decat sub forma de compusi.
Daca despre extractia si prelucraerea titeilui se stie aproape tot (iar datele sunt publice) despre extractia litiului nu prea exista informatii.
Cat de prietenoase cu natura sunt tehnologiile de extracie a minereului care contine litiu? Cat de prietenoase cu natura sunt tehnologiile de separare a litiului din compusii sai naturali si cat de prietenoase cu natura sunt tehnologiile de purificare a acestuia?
Cu siguranta, aceste informatii exista, dar nu le cautati, pentru ca le cautati degeaba: nu au fost facute, in toate detaliile, publice.
Si inca: masinile electrice sunt alimentate de acumulatori reincarcabili. Ca toti acumulatorii, si acestia au o durata de viata. Daca numarul masinilor electrice va creste exponential, suntem pregatiti sa reciclam acumulatorii uzati? Iarasi o intrebare fara raspuns.
Si un ultim aspect: istoria ultimei sute de ani a dovedit faptul ca rezervele de hidrocarburi au reprezentat, pentru multe tari, un factor de risc suplimentar, in loc sa reprezinte un avantaj. La fel se va intampla si cu tarile (Chile, Australia si Argentina) care detin cele mai mari rezerve de litiu?
Sursa foto: pexels.com