Ati avea curaj sa zburati cu un avion pilotat in intregime de un computer?
pilot automatviitorul aviatiei
Fara piloti umani in cabina de comanda? Da, e posibil! In momentul de fata, tehnologia permite ca o cursa a unui avion de pasageri, chiar si una intercontinentala, sa poata fi gestionata cap-coada de un computer, fara absolut nicio interventie din partea unui pilot uman. Si, logic, se pune intrebarea: este acesta viitorul aviatiei? Vom ajunge sa zburam cu avioane conduse 100% de computere?
Cand ne uitam peste statistici si vedem ca 53% din accidentele aviatice au drept cauza eroarea umana, un avion pilotat automat, de computere ultra-performante, pare o idee foarte buna.
Doar ca, in mod practic, o asemenea idee nu se va materializa prea curand. O spun insisi pilotii, cei mai in masura sa faca o previziune in acest sens, si asta deoarece ei stiu cel mai bine ce se intampla in spatele usilor cabinei de pilotaj si ce abilitati complexe sunt necesare pentru a duce la bun sfarsit o cursa aeriana.
Sigur, in conditii optime, cand nu apar incidente, un zbor pare relativ usor si perfect accesibil pentru pilotul automat – decolare, zbor, aterizare, nu-i mare lucru! – dar ce te faci cand apar incidentele? Cand trebuie sa ocolesti o furtuna aparuta din senin? Cand intri in coliziune cu un stol de pasari? Cand anumiti indicatori de la bord furnizeaza date false? Cand un anumit sistem nu mai raspunde la comenzi si trebuie sa gasesti rapid o solutie de rezerva?
Computerul e computer si nu dispune de ingeniozitate, de intuitie sau de capacitatea de a incalca regulile (daca e cazul), lucruri care se pot dovedi esentiale in situatii de criza.
Multi se intreaba, de exemplu, cum s-ar fi descurcat un computer daca ar fi trebuit sa gestioneze situatia cu care s-a confruntat Chesley Sullenberger, capitanul cursei US Airways Flight 1549, in dimineata zilei de 15 ianuarie 2009. Avionul sau a lovit atunci un stol de pasari la scurt timp dupa decolare si a ramas fara ambele motoare la o altitudine mica (sub 900 m), dar Sullenberger a reusit in mod incredibil sa aterizeze… pe raul Hudson (!) si sa salveze toate cele 155 de persoane aflate la bord.
S-ar fi descurcat computerul? Si-ar fi dat seama ca nu poate sa intoarca aeronava pe aeroportul La Guardia, de unde decolase, si nici sa ajunga la aeroportul Teterboro, aflat in apropiere? Ar fi luat macar in considerare aterizarea pe raul Hudson, care presupunea zborul pe un traseu periculos de apropiat de zgarie-norii Manhattan-ului?
Capitanul Sullenberger, dupa cum s-a vazut, s-a descurcat excelent, ba chiar a avut luciditatea sa aleaga ca loc de aterizare o portiune a raului Hudson unde stia ca exista ambarcatiuni, pentru ca acestea sa poata interveni rapid pentru salvarea pasagerilor.
Asadar, in competitia cu pilotul automat, omul a castigat aici in mod clar. Asta ca sa nu mai spunem ca Sullenberger a declarat ulterior ca sistemele computerizate de control de la bord i-au ingreunat de fapt manevrele, impiedicandu-l sa ridice ceva mai mult botul avionului in secundele premergatoare aterizarii. Ca urmare, impactul cu apele inghetate ale raului Hudson a fost mai dur decat se astepta.
Nimeni nu spune ca pilotul automat nu e util
E super-util. El analizeaza si controleaza toti parametrii zborului – viteza, altitudine, puterea motoarelor, inclinare orizontala sau verticala – face ajustarile necesare, poate opera de unul singur decolari si aterizari si, in consecinta, le permite pilotilor sa stea cu mainile in san (sau chiar sa doarma) o mare parte din timpul de zbor. De aici si ideea ca, in timpul unei curse, pilotii nu zboara pe manual mai mult de 90 de secunde.
Totusi, pilotul automat e doar o unealta. Usureaza munca pilotilor, dar nu o elimina, exact asa cum tehnologia medicala de varf din marile spitale nu elimina rolul medicilor. Medicii sunt de fapt cei care iau decizii, care hotarasc ce trebuie facut daca apare o situatie de criza, ei sunt de fapt cei care opereaza. Iar a spune ca un avion poate transporta pasageri fara sa aiba nevoie de piloti e totuna cu a spune ca echipamentele dintr-un bloc operator pot face interventii chirurgicale fara sa aiba nevoie de medici.
Poate ca la un moment dat aeronavele conduse integral de computer vor deveni o realitate. Dar cand? Chesley Sullenberger, eroul care a salvat 155 de oameni prin aterizarea incredibila din 2009 pe raul Hudson, spune ca, oricat de mult ar privi in viitor, el nu vede acest moment: “Orice aeronava, oricat de sofisticata, va trebui sa fie condusa de un pilot uman.”
Si nu de un pilot oarecare – trebuie spus – ci de un pilot extrem de bine pregatit in pilotajul manual. Pilotii trebuie pur si simplu sa stie sa zboare manual si sa-si perfectioneze permanent abilitatile aferente, nu sa se bazeze pe tehnologie si sa creada ca avionul se va descurca singur.
Expertii in aviatie sugereaza chiar ca tehnologia e periculoasa din acest punct de vedere, pentru ca ii vaduveste pe piloti de exersarea unor deprinderi de baza care, asa cum s-a vazut in cazul cursei US Airways Flight 1549, pot constitui singura solutie pentru a evita o catastrofa.