Expresii pe care nu trebuie sa le folositi in cursul unei vanzari
vanzarinegocieretehnici de vanzari
Expresii pe care nu trebuie sa le folositi in cursul unei vanzari
Cuvintele folosite in cursul unei vanzari nu sunt numai un mijloc de a realiza comunicarea, ci si un instrument cu care se poate actiona asupra psihicului interlocutorului. Din acest motiv forta lor este imensa: cuvintele sunt o adevarata arma, arma pe care trebuie sa invatati sa o folositi cu cea mai mare grija, deoarece ea se poate intoarce foarte usor impotriva dvs.: un cuvant gresit folosit poate induce in interlocutor reactii emotionale (deseori complet irationale si imprevizibile) care sa va impiedice sa va atingeti scopul propus.
Exista o lista de cuvinte care, din diferite motive, au capacitatea de a crea asociatii negative in mintea interlocutorului si de aceea ele trebuie evitate pe cat posibil.
Cuvintele si expresiile urmatoare nu au nimic negativ in sine. Pur si simplu s-a constatat ca, daca le folositi intr-o
negociere, ele vor stimula impresii defavorabile dvs., indiferent daca acest lucru vi se pare sau nu credibil:
1. Expresii din familia
negarea negativului
Stergeti-va din vocabularul de vanzator toate expresiile prin care se neaga ceva.
Motivul? Chiar daca la nivelul constientului cel care va asculta va intelege perfect,
la nivelul subconstientului creierul nu intelege negarea si se va forma chiar imaginea pe care nu o doriti!
Adica, daca spuneti
Nicio problema, subconstientul celor care va asculta va retine existenta unei probleme; daca spuneti
Nu va ingrijorati, se va intelege ca exista niste motive de ingrijorare; daca spuneti
Nu-i grav, se va intelege tocmai ca e grav... (Ca sa fie mai clar, faceti urmatorul experiment: incercati sa NU va ganditi nicio clipa la un elefant galben. Ganditi-va la ce vreti, dar in niciun caz la un elefant galben. Ati reusit sa NU va ganditi la un elefant galben? Cu siguranta ca nu.) Asadar, de fiecare data cand sunteti tentat sa folositi o expresie cum sunt cele de mai sus (ele se grupeaza sub denumirea
negarea negativului), mai bine cautati o formulare echivalenta, dar pozitiva. De exemplu, in loc de
Nu va suparati..., spuneti
Fiti amabil....
2.
Da, dar...
Aceasta expresie, pe care unii o recomanda chiar ca o tehnica de
vanzari (
Este scump!, Da, este scump, dar este frumos), trebuie in mod categoric eliminata. La nivelul subliminal, clientul percepe oricum un
nu (o pozitie diferita de a lui, o critica la ceea ce a spus) si, in loc sa asculte ceea ce urmeaza dupa
dar, va deveni mai rigid.
Ceea ce aveti de facut este sa incercati sa inlocuiti
dar cu
si. Din punct de vedere a ceea ce aveti de spus, sensul expresiei nu se va modifica, in schimb clientul nu va mai percepe critica implicita.
3.
Va rog
Nu trebuie sa rugati clientul, sunt alte modalitati de a fi politicos si atent.
Va rog este o expresie servila si copilareasca, care arata lipsa de siguranta. A fi prea politicos este perceput ca un semn de slabiciune, iar slabiciunea nu convinge niciodata.
4.
Imi pare rau
Vanzatorii incompetenti folosesc des aceste cuvinte, singurul
rezultat pe care il obtin fiind pierderea respectului din partea clientului. Daca exista un motiv pentru care trebuie sa va cereti scuze, puteti sa formulati altfel, de exemplu:
Ceea ce s-a intamplat este, intradevar, foarte neplacut. Haideti sa vedem cum putem sa gasim o rezolvare. Dar nu spuneti niciodata
Imi pare rau.
5.
Voi incerca
A spune
O sa incerc sau ceva asemanator inseamna, evident, a pregati terenul pentru a putea spune mai tarziu
Am incercat, dar nu a fost posibil. Verbul
a incerca nu creeaza deloc incredere si ii da imediat de banuit clientului. (Ganditi-va la un medic chirurg care va anunta:
Voi incerca sa fac operatia.)
Daca rezultatul pe care-l va aduce produsul/serviciul dvs. nu este garantat, este mult mai profesionist sa spuneti ceva de genul:
Statisticile noastre arata ca produsul nostru este eficient in 80% din cazuri.
6.
Nu sunt sigur
Cum sa convingeti un client atata timp cat dvs. insiva nu sunteti convins (si lasati si sa se vada lucrul acesta)?
Daca va aflati in dificultate cand trebuie sa raspundeti la o obiectie, apelati la urmatoarea fraza:
Intrebarea dvs. e foarte interesanta si, desigur, specialistii nostri va pot explica totul in amanunt. Dati-mi cateva minute (ore, zile) ca sa obtin un raspuns cat mai exact.
7.
Ca sa fiu sincer... (
Daca tot trebuie sa spunem adevarul...,
Vorbind serios...)
Din aceasta expresie nu se intelege altceva decat ca pana acum s-a glumit ori s-au spus minciuni. Intr-adevar, este o expresie care subliniaza mesajul unei fraze, dar, departe de a linisti clientul, ea va mari neincrederea.
La fel, declaratiile de genul
Va dau cuvantul meu de onoare nu fac decat sa declanseze suspiciuni. Onoarea se demonstreaza cu fapte, nu cu declaratii.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Tehnici de vanzari