Cum sa oferiti feed-back negativ intr-o maniera constructiva
feed-backafacerinegociere
Cum sa oferiti feed-back negativ intr-o maniera constructiva
1. Tineti-va emotiile sub control.
Evitati pe cat posibil sa faceti critici atunci cand sunteti nervos(asa) sau suparat(a). Altminteri, este foarte probabil sa fiti inteles(asa) gresit sau sa reactionati impulsiv la ceea ce vi se comunica.
2. Folositi spatiul privat.
Nimanui nu-i place sa fie criticat in fata celorlalti. Uneori, acest lucru nu poate fi evitat, insa trebuie sa reprezinta intotdeauna doar un caz de forta majora. Programati o intalnire in biroul dumneavoastra sau folositi o sala de conferinte libera.
3. Concentrati-va pe fapte, nu pe persoana.
Veti crea instantaneu o bariera daca alegeti sa criticati persoana. Mai degraba, concentrati-va asupra a ceea ce vreti sa fie schimbat, asupra elementelor care nu functioneaza la parametri optimi.
4. Fiti explicit(a).
Nu foloseste la nimic sa spui cuiva:
Ai o atitudine proasta!. Pentru a va face inteles(asa), este necesar sa identificati actiunile specifice intreprinse de catre angajat, precum si afirmatiile eronate ale acestuia.
5. Fiti punctual(a).
Feed-back-ul negativ trebuie dat cat mai rapid. Daca observati ca un angajat este nepoliticos cu un client, nu asteptati evaluarea anuala a performantei in
afaceri pentru a-i atrage atentia!
Cati alti clienti vor fi fiind deranjati intre timp?
6. Fiti calm(a).
Nu tipati si nu va rastiti. Angajatul va adopta o pozitie defensiva si nu va mai recepta nimic din ceea ce ii spuneti.
7. Reafirmati-va increderea in angajat.
De data aceasta, spre deosebire de pasul numarul
trei, este momentul sa va concentrati asupra persoanei. Comunicati angajatului ca aveti in continuare incredere in posibilitatile si abilitatile sale.
Doar nivelul de performanta in
afaceri este ceea ce doriti sa schimbati. Spuneti ceva de genul:
Esti un bun reprezentant al serviciului de relatii cu clientii, asa ca sunt sigur(a) ca intelegi cat de necesar este sa ai mai multa rabdare cu acestia.
8. Nu vorbiti in continuu.
Dupa ce i-ati comunicat angajatului care dintre si de ce actiunile sale recente nu au fost corecte, opriti-va din vorbit. Dati-i sansa de a va raspunde sau, eventual, de a respinge criticile aduse. Ascultati cu adevarat ceea ce are de spus;
9. Definiti pasii urmatori.
Cadeti de comun acord asupra performantei in
afaceri pe care trebuie sa o realizeze angajatul in viitor. Daca sunt anumite lucruri concrete pe care acesta trebuie sa inceapa sau, dimpotriva, sa inceteze sa le faca, asigurati-va ca le-ati identificat si comunicat intr-un mod cat mai clar. Eventual, puteti decide (tot de comun acord) asupra unei instruiri suplimentare a angajatului;
10. Depasiti momentul.
Dupa ce ati oferit feed-back-ul negativ si ati convenit asupra unei rezolutii, mergeti mai departe. Nu hartuiti angajatul pentru ca a facut o greseala. Nu creati un climat in care sa se teama in permanenta ca ar putea gresi din nou. Monitorizati-l in continuare asa cum procedati cu toti ceilalti, fara a face din aceasta o obsesie.
Faptul de a oferi feed-back negativ nu este niciodata usor. Insa daca se procedeaza corect, nu se va transforma intr-o sarcina neplacuta. Aveti nevoie in primul rand de: un spatiu privat, o minte calma, rabdare si simtul umorului.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Tehnici de negociere