Deficit de 0,17% din PIB, la zece luni
deficit bugetarexecutie bugetara
Executia bugetului general consolidat pe primele zece luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un deficit de 1,3 miliarde de lei, respectiv 0,17% din PIB.
Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 187,6 miliarde de lei, reprezentand 24,7% din PIB, au fost cu 2,1% mai mici, in termeni nominali, fata de aceeasi perioada din 2015, cauzate de reducerea unor taxe, in special a TVA.
Ca urmare a masurilor active in zona de conformare si colectare, s-au inregistrat cresteri fata de aceeasi perioada din 2015 la incasarile din: impozitul pe profit (+11,2%), contributii de asigurari sociale (+7,3%), accize (+5,6%), impozitul pe salarii si venit (+4,3%).
Incasarile din TVA au scazut cu 8,8%, afectate atat de reducerea cotei standard de TVA de la 24%, la 20%, de la 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat in incasarile din februarie, cat si de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, de la 1 iunie 2015.
La nivelul administratiilor locale, s-au inregistrat cresteri fata de anul precedent la veniturile nefiscale (+15,7%), la impozite si taxe pe proprietate (+6,5%) si la taxa pe utilizarea bunurilor (+2,9%).
In acelasi timp, cheltuielile bugetului general consolidat au insumat 188,8 de miliarde de lei, mai mari, in termeni nominali, cu 3,4%, dar s-au redus cu 0,7%, ca pondere in PIB.
Cheltuielile de personal au crescut cu 10,7%, determinate, in principal, de majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 si de majorarea salariului minim brut pe tara.
Majorarile salariale acordate in a doua parte a anului 2015 au fost de 12%, pentru personalul din institutiile publice locale; 25%, pentru personalul din sistemul public sanitar si pentru personalul din sistemul public de asistenta sociala; de 5%, din septembrie 2015, si de 15%, din decembrie 2015, pentru personalul din invatamant; 10%, pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sanatate, invatamant si asistenta sociala.
De asemenea, majorarea salariului minim brut pe tara a fost de 75 de lei, de la 1 iulie 2015, de la 975 de lei, la 1.050 de lei, si cu 200 de lei, de la 1 mai 2016, de la 1.050, la 1.250 de lei.
De asemenea, din august 2016, se aplica prevederile OUG nr. 20/2016 pentru modificarea si completarea OUG nr. 57/2015 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2016, prorogarea unor termene, precum si unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au scazut cu 1,4% fata de aceeasi perioada a anului precedent. S-au inregistrat diminuari la unitatile administrativ teritoriale, in timp ce cheltuielile cu bunuri si servicii la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate au crescut cu 7%.
Cheltuielile cu asistenta sociala au crescut cu 7,8%, influentate, in principal, de majorarea cu 5% a punctului de pensie, de la 1 ianuarie 2016, si de dublarea alocatiei de stat pentru copii, de la 1 iunie 2015, precum si de alte masuri aprobate in acest an.
Potrivit Ministerului Finantelor Publice, toate acestea au dus la suplimentari ale cheltuielilor cu asistenta sociala, avute in vedere la prima rectificare bugetara.
Alti factori care au contribuit la sporirea cheltuielilor sociale sunt: cresterea numarului de beneficiari de ajutor social prin excluderea alocatiei de stat pentru copii din veniturile familiei la stabilirea ajutorului social (VMG); majorarea indemnizatiei acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitatile de asistenta sociala din sectorul bugetar, altele decat cele cu paturi, si majorarea numarului de persoane incadrate in diverse tipuri de handicap; majorarea si modificarea modalitatii de stabilire a indemnizatiei lunare pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie; pensii de serviciu pentru grefieri, personal aeronautic, functionari publici parlamentari, auditori ai Curtii de Conturi.
Dobanzile si subventiile se mentin la acelasi nivel ca procent din PIB comparativ cu aceeasi perioada din 2015, respectiv 1,2 % din PIB si 0,6% din PIB.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si pe cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost de 19,3 miliarde de lei, respectiv 2,5% din PIB.