ANALIZA: 1.300 miliarde de dolari este pretul platit de companii pentru managerii care stau departe de social media
analizapretmanagerisocial mediamckinsey global
Daca ne uitam la topul celor mai mari 500 de companii din lume, realizat de revista Fortune, observam ca doar circa 20 de directori executivi sunt prezenti pe Twitter. Pe Facebook sunt si mai putini. De ce? Pentru ca multi manageri considera social media o unealta buna pentru departamentele de PR si marketing.
Un nou raport, realizat de institutul de consultanta in afaceri McKinsey Global, arata ca pretul anual platit de companii la nivel global din cauza lipsei prezentei liderilor pe canalele social media se ridica la 1.300 miliarde de dolari. S-a ajuns la acest rezultat dupa ce au fost analizate 4.200 de companii din intreaga lume.
De fapt acesti bani nu sunt pierderi, ci castiguri potentiale care nu sunt accesate. Va intrebati acum de ce absenta managerilor de pe Twitter sau Facebook costa. Potrivit McKinsey Global institute, 75% din aceasta valoare vine din "comunicarea si colaborarea mai bune intre companii si in interiorul organizatiilor".
Este social media o pierdere de timp?
Multi lideri de companii interzic accesul angajatilor in timpul programului la platformele de socializare, deoarece considera acest lucru "o pierdere de vreme". Se pare ca social media sporeste productivitatea, nu cauzeaza pierderea acesteia.
Cu ajutorul social media, managerii pot vedea "care sunt angajatii care inteleg cel mai bine anumite subiecte, cine a contribuit la un anumit proiect si pot intra repede in contact cu aceste persoane", scria, la un moment dat, jurnalistul Quentin Hardy in New York Times.
Mai mult, atunci cand social media este folosita mai mult pentru comunicarea interna intr-o companie, in defavoarea email-ului, informatii valoroase "ascunse in gauri negre" prin vreun inbox devin accesibile pentru un numar mai mare de angajati. Totodata, pe platformele social media informatia este mai usor de gasit.
Nu este neaparat nevoie ca managerii sa permita accesul in firma la Facebook, o retea "cu de toate pentru toti", desi, veti vedea mai jos, ca nu se pot opune acestei forte. Existe retele sociale interne, profesionale, precum Yammer. Pe aceasta platforma, un angajat poate gasi solutia la o problema rapid, cu ajutorul colegilor din companie, fara sa fie nevoit sa se deplaseze fizic la persoanele care il pot ajuta. Pune o intrebare si la comentarii primeste raspunsuri.
Pentru jumatate dintre angajatii tineri, este mai important accesul la Facebook si un smartphone decat salariul
Accesul la retelele de socializare online, precum Facebook sau Twitter, si un telefon inteligent (smartphone) primit de la angajator sunt mai importante pentru jumatate dintre angajatii cu studii superioare si cu varste mai mici de 30 de ani decat un salariu mai mare, reiese dintr-un sondaj realizat de compania Cisco in 14 tari, pe un esantion de 4.800 de studenti si angajati.
Mai mult de jumatate dintre respondenti au declarat ca nu vor accepta un job in care accesul la internet este cenzurat (de exemplu nu este permis Facebook) sau vor cauta modalitati de a trece peste aceste bariere.
Circa 25% dintre studentii chestionati au declarat ca interzicerea accesului la retelele de socializare online la locul de munca este ceva ce tine de generatiile trecute de manageri. Totodata, 7 din 10 studenti au declarat ca angajatorii ar trebui sa le permita salariatilor sa foloseasca si in interes personal tehnologia de la locul de munca.
Social media la locul de munca, o piata aproape "virgina"
Marile companii IT stiu ca in cele din urma accesul la retelele de socializare la birou va fi un "must have". Potrivit raportului McKinsey Global Institute, Google, Microsoft, Salesforce, Adobe asi Oracle au investit pana acum 2,5 miliarde de dolari in lansarea de unelte sociale pentru companii. Iar acesta este doar inceputul.