Valoreaza Facebook 100 de miliarde de dolari?
facebookretea de socializareinvestitiesocial mediagoogle+companii
Reteaua de socializare cu sediul in Palo Alto a fost evaluata in octombrie 2007 la 15 miliarde de dolari. In ianuarie 2008, Facebook a ajuns la 50 miliarde de dolari, dupa ce Goldman Sachs Group Inc. a investit 1,5 miliarde de dolari in companie.
Astazi, brokerii evalueaza Facebook la 84 miliarde de dolari. Unii cred ca poate ajunge pana la 100 miliarde de dolari, mai mult decat capitalizarea Hewlett-Packard Co. - estimata la 74 miliarde de dolari si Amazon.com Inc. - 97 miliarde de dolari. Un purtator de cuvant din cadrul Facebook nu a comentat asupra acestor estimari financiare.
Ramane de discutat daca Facebook valoreaza 100 miliarde de dolari.
WSJ a intervievat o serie de analistii de pe Wall Street, pentru a afla pareri avizate.
Geoff Yang, investitor in start-up-uri social media: "Facebook a creat un intreg ecosistem, social Web-ul. Toate companiile prezente pe Google se indreapta spre Facebook. Are un potential de crestere imens. Pe de o parte, piata totala de publicitate online a valorat in 2010 peste 25 miliarde de dolari. 27% din veniturile Facebook provin din publicitate online. In 2015, acest segment va ajunge la 45 miliarde de dolari. Facebook va incasa 7 miliarde de dolari doar din reclama online. Pe de alta parte, piata generica de publicitate valoreaza 133 miliarde de dolari. Pana in 2015, va creste pana la 150 miliarde de dolari. Internetul acapareaza 20% din venituri. Facebook incaseaza 20% din veniturile publicitare inregistrate in spatiul web. Asta inseamna inca 6 miliarde de dolari. Estimez ca in 2015, Facebook va valora 140 miliarde de dolari".
David Peterschmidt, fondatorul si CEO-ul Inktomi Corp., un motor de cautare dot-com; in prezent, este CEO-ul firmei de IT Ciber Inc. din Denver: "Nu stiu cat valoreaza Facebook, dar exista o diferenta intre Facebook si bula din anii '90, cand 5.000 de companii au incercat sa intre pe piata. Acum avem parte de un scenariu diferit. Exista competitie. Aceasta platforma sociala a atras un numar record de persoane. Dar va reusi Facebook sa capitalizeze acest avantaj? Profitabilitatea retelei lui Zuckerberg ramane, pe alocuri, un mister".
Christopher Soghoian, avocat si absolvent al CACR (Center for Applied Cybersecurity Research) in cadrul Universitatii Indiana: "Cred ca Facebook seamana foarte mult cu o companie de cablu tv. Oamenii nu au incredere in Facebook. Folosesc reteaua pentru ca "trebuie". Facebook ii determina pe oameni sa-si partajeze informatiile personale, spunand ca acestea raman confidentiale si nu vor ajunge sa fie facute publice. Singura optiune pe care o ai in cazul unei eventuale neplaceri este sa-ti inchizi contul. Analizand ce se intampla cu Google+ si Facebook, putem spune ca exista cerere pentru o alternativa. Voi urmari cu interes evolutia Google in zona social media. Oamenii nu urasc Google. In schimb, Facebook s-a lansat in atacuri. In momentul in care cineva va veni cu o alternativa serioasa, Facebook va avea probleme. In evaluarea financiara a Facebook-ului trebuie sa tinem seama de faptul ca oamenilor le este foarte greu sa se dezlipeasca de retea. Daca vor gasi o alternativa, vor "emigra" in masa de pe Facebook. La sfarsitul zilei, fiecare companie ar trebui sa mediteze asupra relatiei cu clientii..."
Rick Martini, CEO BranchOut Inc.,: "Merita Facebook o evaluare superioara? Categoric da. In cazul retelei de socializare infiintate de Mark Zuckerberg, nu putem vorbi de o competitie serioasa, cel putin deocamdata. Facebook primeste atentie deosebita, deoarece este un ecosistem unic in istoria internetului. Evaluez compania la 80 - 85 miliarde de dolari."
Kenny Bott, consilier financiar: "Traiesc in Las Vegas si sunt interesat in mod special de Facebook. Am vazut cum industria jocurilor video se duce pe apa sambetei. De asemenea, am vazut cu Facebook a jucat un rol primordial in atragerea vizitatorilor in Las Vegas. Copiii mei au 22, respectiv 26 de ani si sunt nelipsiti de pe Facebook. "Socialnomia" nu se va perima asa usor. Este o intreaga revolutie. Cred ca analizam doar baza aisbergului".
Lou Kerner, managing director al companiei Private Shares Group din cadrul Wedbush Securities; a fost printre primii analisti care a studiat latura financiara a Facebook-ului: "CREDEM CA FACEBOOK VA VALORA 234 MILIARDE DE DOLARI IN 2015, in termeni generici. Totusi, modalitatea corecta de evaluare a celei mai mari retele sociale este cea care tine cont de o eventuala regresie de 16% in 2015 - astfel, Facebook ar valora 112 miliarde de dolari, in calitate de companie listata public. O alta estimare situeaza Facebook la 85 miliarde de dolari. In prezent, Facebook are o rata a profitului de 50%. Ramane de vazut daca va pastra un ritm de crestere constant. In februarie 2010, raportul nostru a relevat faptul ca Facebook va valora 100 miliarde de dolari in 2015. Am fost ridiculizati pentru aceste cifre fabuloase. Pe fondul ascensiunii uimitoare a Facebook-ului, putem plusa: de la 100 miliarde de dolari, Facebook ar putea valora 235 miliarde de dolari intr-un an si jumatate".
Sarah Hofstetter, senior vicepresedinte al companiei 360i, care furnizeaza strategii de publicitate social-media pentru companii de renume, precum Coca-Cola Co. si NBC Universal: "Facebook ofera in prezent experiente mai bogate decat Google. Principalul avantaj al Facebook este TIMPUL petrecut de utilizatori pe site. Cand cauti ceva pe Google, te uiti pe "harta". Pe Facebook, "conduci" masina. Oamenii utilizeaza Facebook pentru a descoperi continut si a socializa. Facebook a adoptat o strategie inteligenta in ultimii ani, concentrata asupra experientei utilizatorilor, inainte de a se gandi la platforma de publicitate. Acum, cand in sfarsit se focalizeaza si asupra reclamei, trebuie sa se asigure ca nu neglijeaza nicio clipa primul factor - comportamentul consumatorilor (utilizatorilor). Facebook dezvolta standarde pentru conversatiile in comunitate, dar asta nu inseamna neaparat ca o sa domine piata. Mark Zuckerberg trebuie sa ramana conectat la realitatile utilizatorilor; cu cat Facebook va avea mai multi utilizatori, cu atat ii va fi mai greu sa monitorizeze trendul social".