Obstacole si beneficii pentru digitalizarea companiilor din Romania
digitalizaresocial mediaretele socialebig datadata analytics
Din ce in ce mai mult vacanta nu mai inseamna deconectare, pentru ca relaxarea se face acum conectat. Conectat la retelele sociale pe care sunt puse poze de vacanta, continut video, gif-uri. Se merge in vacanta impreuna cu toti prietenii virtuali.
Dar si companiile, din acest punct de vedere, par sa intrein vacanta. Acum mesajele din mediul virtual au un ‚ce’ aparte. Vedem inghetate si cocktail-uri pe paginile de companie. Vedem grupuri de prieteni ce fac rafting, indescifrabile fizionomii cu parapanta sau minunate geografii subacvatice.
Companiile devin oameni care vor sa-i insoteasca virtual pe consumatorii lor.
Virtualizarea experientei de interactiune cu potentialii clienti este un indicator de aderenta a companiilor la digitalizare. Si totusi cand sunt intrebate despre digitalizare, multe companii raspund fie ca nu au consumatori digitali si ca nu au competente digitale, fie ca digitalizarea contribuie la imbunatatirea procesului decizional prin data analytics.
Aceste raspunsuri contradictorii care au fost colectate in cadrul studiului
Barometrul digitalizarii realizat de compania Valoria arata ca digitalizarea aduce obstacole si beneficii. Iata care sunt cele mai importante dintre acestea:
-
Obstacole in calea digitalizarii – Principalul obstacol pe care il vad 55% dintre companii in calea transformarii digitale este chiar perceptia ca, in acest moment, nu au consumatori digitali. Aceasta indica nevoia pentru o mai buna intelegere a mecanismelor interactiunii digitale cu consumatorii, avand in vedere ca in medie 60% din procesul de cumparare se deruleaza online, fie ca vorbim de B2B sau B2C. Pe locul al doilea, 37% dintre companii recunosc chiar propria rezistenta la schimbare ca obstacol in calea digitalizarii.
-
Beneficiile digitalizarii – Cele mai importante beneficii cumulate ale integrarii procesului de digitalizare in urmatorii 5 ani sunt: reducerea costurilor (46%), simplificarea proceselor (46%), eficienta operationala crescuta (35%), capacitatea de a masura mai bine performantele companiei (34%) si imbunatatirea procesului decizional cu ajutorul data analytics (33%). Pe ultimul loc se gaseste facilitarea procesului de recrutare si retentie a angajatilor (3%).
Companiile care au fost puternic influentate de digitalizare considera in cel mai mare procent (12%) ca digitalizarea contribuie la imbunatatirea procesului decizional prin data analytics. Companiile care au fost mediu influentate sunt cele care cred ca digitalizarea le creste reputatia si brandul corporate (10%). Companiile putin influentate de digitalizare sunt cele care considera ca pot amplifica experienta pozitiva a consumatorului prin digitalizare (13%).
-
Cresterea veniturilor cu 10% prin digitalizare – 63% dintre companiile din Romania spun ca vor sa implementeze sisteme inteligente de management operational pentru a fi capabile sa genereze cu 10% mai multe venituri in urmatorii 5 ani prin digitalizare. Pe locul al doilea gasim Big Data si Data Analytics cu 50%, urmate de dispozitive IoT pe locul al treilea cu 49%.
Observam ca realitatea virtuala si augmentata, inteligenta artificiala si robotii industriali nu fac parte din tacticile digitale ale companiilor puternic si mediu influentate de digitalizare pentru cresterea veniturilor. Spre deosebire, cele mai putin sau deloc influentate de digitalizare sunt mai deschise la implementarea de roboti industriali. Totusi, 20% dintre companiile puternic influentate de digitalizare si 29% din cele mediu influentate se asteapta ca internetul lucrurilor sa le creasca veniturile in urmatorii 5 ani.
Pentru companiile din Romania digitalizarea se misca in perimetrul descris de perceptia ca nu au consumatori digitali, de lipsa competentelor digitale si costurile prea mari. Aceasta perspectiva atrage si raspunsurile in consecinta privind beneficiile asociate acestor obstacole ale digitalizarii, cum ar fi: capacitatea de a masura mai bine performantele companiei, simplificarea proceselor si reducerea costurilor. Asadar, vedem ca pentru companiile din Romania, decodificarea transformarilor pe care le aduce digitalizarea se face mai degraba in termeni de risc si mai putin de oportunitate. Ajustarea cadrului de referinta se va face pe masura ce implementarea tehnologiei va evidentia si alte avantaje ale digitalizarii. In acest caz tranzitia catre un altfel de a gandi se face printr-un altfel de a actiona.
Autor: Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si Tehnologii Emergente