FBI-ul este hit, J. Ed Hoover n-a murit! Federalii vor sa monitorizeze Twitter-ul
fbihitj. edgar hoovertwitterfacebooksocial media
Pentru a marca probabil 40 de ani de la moartea directorului-simbol al FBI-ului (Biroul Federal de Investigatii), J. Edgar Hoover (cinstit recent si cu un film), federalii au decis sa apeleze la aceleasi metode "comuniste".
In urma cu cateva saptamani, FBI a lansat o discutie oficiala, in cadrul careia se analiza posibilitatea dezvoltarii unei aplicatii web, care sa "scaneze" Twitter si alte retele sociale, in cautarea unor cuvinte-cheie. Astfel, spun federalii, vor putea preveni posibilele evenimente nefericite, cum ar fi un nou atac terorist.
BusinessInsider a discutat zilele trecute cu Sean Gourley, cofondatorul startup-ului de analiza cantitiativa Quid, intrebandu-l in ce masura poate ajuta informatia furnizata de retelele sociale la prinderea "baietilor rai".
Dupa cum stim, prin intermediul social media, putem partaja informatii dintre cele mai banale, cum ar fi ce-am mancat azi sau unde ne vom petrece seara, la film sau la teatru. Daca toate informatiile de pe Twitter, Facebook si Foursquare ar fi adunate si s-ar alcatui un profil, agentiile din umbra le-ar utiliza cu succes in scopul "monitorizarii globale".
"In urma cu zece ani, nu ne-ar fi trecut prin cap asa ceva", a declarat Gourney. De exemplu, daca un protest ar putea degenera in "cotonogeala", un grup de oameni ar stabili un loc de intalnire, oferind involuntar detalii despre violentele iminente. Ar putea fi de folos si comentariile referitoare la brutalitatea fortelor de ordine, tot mai des intalnita si in "lumea libera", intr-o forma sau alta.
Sa spunem ca ar aparea un zvon potrivit caruia in San Francisco ar fi amplasata o bomba cu ceas. Ai avea de a face cu o serie de informatii in mediile de socializare: mesaje (tweet-uri) cu elemente-cheie precum "explozie" sau "oamenii fug care incontro" sau "mult fum". Ai vedea apoi daca toate aceste mesaje provin din acelasi loc. Totul s-ar petrece in timp real. Cetatenii ar "urca" sute de fotografii pe site-urile de socializare. Lucrul acesta s-a si intamplat, cu anumite ocazii.
Ideea in jurul caruia graviteaza FBI-ul este ca va sti inaintea presei ce se intampla intr-un anumit loc. "Provocarea consta in diferentierea cuvintelor cheie "false" de cele "reale". O simpla cautare dupa cuvantul "BOMBA" nu va face diferenta intre adevaratul sens al acestuia si "Lady Gaga este o bomba", explica Gourley.
Veti observa insa o statistica diferita a semnaturilor, asociata cu "Lady Gaga", fata de un eveniment real, care implica existenta unei bombe. Miza jocului este diferentierea "semnalului de zgomot", a subliniat Gourley. "Tehnologia a evoluat, astfel incat poate "ghici" dinainte intentiile tale de cumparare, sa spunem. Acelasi principiu se aplica si in cazul "anchetelor social media" ale FBI-ului".
"Exista insa un pericol: acest demers ar putea sa NU functioneze la nivel individual. Ideea nu este rea, in sine. Dar m-as simti amenintat, daca mi-ai pune catusele, pentru actiunile pe care le-am facut sau pe care le-au facut cei ca mine sau vor sa le faca, pe viitor. FBI va trebui sa decida daca 2 din 100 de oameni reprezinta un pericol real, cand vine vorba de terorism", a conchis Gourley.
foto: J. Edgar Hoover, FBI