Facebook nu se va mai numi Facebook: scandalurile il determina pe Zuckerberg sa schimbe numele platformei
facebooksocial mediaretele sociale
Scandalurile din jurul Facebook determina compania sa isi schimbe numele. Un anunt in acest sens va fi facut in zilele urmatoare. Decizia de rebranding este o decizie foarte dificila pe care o companie o ia in momente critice din activitatea sa. Cu toate acestea, pretul actiunilor Facebook a crescut cu 26.7% anul acesta, mai putin, insa, fata de Alphabet care a castigat 64.8% sau Microsoft cu 41.2%, arata o analiza XTB.
Actionarii
Facebook au avut parte de variate incercari de-a lungul ultimilor ani. Recent, compania a intrat, din nou, in centrul atentiei din motive ce tin de alinierea obiectivelor: actionand drept avertizor de integritate, Frances Haugen a descris preocuparea pentru profit a Facebook care ar fi dominat considerente de ordin moral sau de interes public.
Concret, compania ar fi ales sa isi pastreze modul de operare in ciuda efectelor stiut negative, mai ales asupra populatiei tinere, a platformei Instagram. Se aliniaza astfel mesajul unei serii de semnale trase de fosti angajati, care au vizat in trecut influentele politice prin utilizarea conturilor false, manipularea datelor (faimosul episod Cambridge Analytica), dizolvarea echipei de integritate civica dupa alegerile de anul trecut, insuficienta filtrare a discursului incarcat ("hate speech"), si alte practici, explica Claudiu Cazacu, Consulting Strategist in cadrul XTB, casa de brokeraj listata pe Bursa de la Varsovia.
Coincidenta: chiar in timp ce declaratiile avertizorului primeau timp de emisie si spatiu pe paginile site-urilor de stiri, inaintea unei aparitii in fata Congresului, serviciile FB, inclusiv retelele Instagram si Whatsapp au devenit indisponibile. O lovitura, ar parea, erodand increderea in firma intr-un moment cheie. O alta interpretare, luand in seama strigatele nemultumirii vehiculate in alte retele sociale ar fi: utilizatorii si-au dat seama cat de intrepatrunse sunt serviciile oferite de Facebook in tesutul vietii obisnuite a lumii conectate.
Nu doar la nivel personal, ci si de business, oferta de punere in legatura prin variate moduri de comunicare se dovedeste un serviciu esential, fara de care se inregistreaza pierderi, dislocari, ineficiente. Oferit gratis, dar, de fapt, nu fara costuri. Modelul de afaceri al companiei presupune vanzarea de publicitate, cu atat mai eficienta cu cat numarul de utilizatori si timpul petrecut pe platforme este mai mare.
Desi a respins acuzatiile si dezvaluirile furnizate de Frances Haugen, Facebook a afirmat, prin intermediul directorului de comunicare, ca e timpul pentru noi reguli pentru Internet. La nivelul administratiei din SUA, initiative variate sunt in derulare. Puterea in crestere a unor nume familiare in IT a atras mai intai atentia grupurilor de initiativa, a ONG-urilor si, ulterior, a legislativului american. In desfasurare sunt proceduri antitrust impotriva Apple, Amazon, Facebook si Google, multe companii fiind vizate de mai mult de o ancheta, la care se adauga investigatiile din Europa, Marea Britanie, India, Coreea de Sud. Pachete legislative care ingradesc posibilitatea de a cumpara si elimina ulterior competitorii, manipularea propriilor magazine online pentru favorizarea propriilor produse, usureaza posibilitatea utilizatorilor de a migra la o alta platforma cu toate datele, finanteaza supravegherea din resursele companiilor si nu ale platitorilor de taxe.
Vor modifica aceste initiative profilul economic al Facebook si al altor nume dominante in IT?
Procedurile sunt de durata, iar rezultatele, in cazul implementarii efective, ar putea avea impact asupra curbei de crestere si peisajului competitiv, cu rezultate posibile pe termen foarte lung.
Va insemna dezvaluirea recenta o lovitura pentru profit, suficient de semnificativa incat sa modifice parametrii de evaluare? Cata vreme reuseste sa convinga, sa pastreze utilizatorii angajati in site-urile sale, petrecand timp si vizualizand reclame, modul sau de operare este asigurat. Pe termen lung, pot aparea, prin acumularea mesajelor critice, nemultumiri care sa duca la actiune, de la limitari ale utilizarii pana la cautarea de produse alternative.
Imaginea este importanta si efectul de retea, desi o baza puternica pentru construirea de servicii profitabile, nu poate fi o fortareata durabila fara increderea recastigata a utilizatorilor.
Fiecare dezvaluire erodeaza increderea acumulata, si poate, dupa o perioada, inclina balanta spre alte initiative, in momentul in care ar fi disponibile.
Profiturile firmei au urmat o traiectorie in general ascendenta in ultimii ani, cu profituri aproape duble anul trecut fata de 2017, in timp ce veniturile au avansat de la 40.6 mld. dolari in 2017 la 86 mld. dolari anul trecut. Profitul in primele 2 trimestre ale anului curent au depasit asteptarile cu 0.93 si 0.58 dolari/actiune. Cu toate acestea, actiunea nu a fost la fel de performanta ca alte titluri din domeniu: din varf, pana pe 20 octombrie titlurile au scazut cu 10.8%, avand totusi un avans de 26.7% anul acesta. Alphabet a castigat 64.8%, Microsoft, 41.2%, Apple, doar 15.3% in aceeasi perioada. Anumite semne de intrebare au "muscat" deja din valoarea de piata a companiei, desi titlurile au revenit dupa scaderilor din perioada intreruperii de activitate.
E de inteles de ce managementul cauta sa gaseasca noi motoare de crestere. Ideea unei lumi virtuale a fost sugerata deja de ani buni prin investitiile in casti si software de realitate virtuala. Amploarea mizei in aceasta directie e totusi vizibila mai recent. Noul proiect, numit Metaverse, starneste interes, si vine la pachet cu o oferta de creare de 10 mii de locuri de munca in Europa, acolo unde in iunie a fost pornita o investigatie, care se adauga celei din Germania referitoare la amestecul datelor din mai multe surse. Proiectul are si critici renumiti: el a fost numit de fondatorul Twitter drept o distopie, amintind de o carte in care termenul a fost folosit pentru a descrie o lume virtuala controlata de corporatii.
Foarte recent, o schimbare de nume si de structura a grupului pentru Facebook a fost anuntata, detalii fiind asteptate sa soseasca in zilele urmatoare. S-ar parea ca ideea de reformulare a imaginii (rebranding) ar veni si in urma nemultumirilor, criticilor, iritarii adunate de-a lungul anilor, de la scandalul alegerilor din SUA pana la dezvaluirile cele mai proaspete. Pentru actiunile Facebook, reusita operatiunii de rebranding ar fi foarte binevenita.