FACEBOOK: Cand Like-urile devin reclame
facebooklikereclameamazonglumecomentarii
De Ziua Indragostitilor, Nick Bergus a dat peste un link catre un produs ciudat vandut pe Amazon.com: un butoi de 55 litri cu... lubrifiant "personal". Bergus a considerat atat de amuzant acest obiect, incat a postat linkul pe Facebook, adaugand un comentariu savuros: "Pentru Ziua Indragostitilor. Si pentru fiecare zi. Pentru tot restul vietii tale". In cateva zile, prietenii lui Bergus au inceput sa ii sesizeze ca postarea sa ajunsese in randul reclamelor Facebook, cuprinzand numele si zambetul sau sacadat. Facebook - sau mai degraba algoritmii sai - au considerat ca acest comentariu reprezinta o marturie si au transformat o gluma intr-o reclama, platita de Amazon.
In viziunea Facebook, acest link a fost sponsorizat; astfel, afinitatea unui utilizator pentru un anumit lucru devine reclama in fata prietenilor sai de pe reteaua lui Zuckerberg. Dar cat de corect este un asemenea instrument?
Amazon este una din multele companii care platesc Facebookul pentru a genera reclame automate, atunci cand un utilizator da "like" la un brand sau face referire la acesta, intr-un anumit mod. Userii Facebook sunt de acord sa participe la aceasta promovare tacita, prin "semnarea" acordului de utilizare.
Fortata de imprejurarile financiare tot mai nefericite, Facebook face tot ce poate pentru a-si rotunji veniturile din publicitate. Performanta slaba a actiunilor sale - pretul lor a scazut cu 22 de procente - ar putea fi un factor motivant pentru Facebook.
Dar aceasta abordare este inselatoare. Utilizatorii nu isi dau seama intotdeauna ca linkurile si like-urile pe care le pun pe Facebook pot fi folosite in scopuri de marketing. Algoritmii lui Zuckerberg nu au simtul umorului si acest lucru poate produce surprize, ca in cazul lui Bergus.
"Am fost foarte frustrat de situatie, dar nu mi-am sters contul de Facebook", a precizat Bergus, in varsta de 32 de ani, producator multimedia din Iowa City. "Stiu costurile utilizarii Facebook. Nu ma costa bani. Ma costa doar informatiile personale".
Wall Street analizeaza in detaliu modalitatea in care Facebook doreste sa utilizeze informatiile oferite pe tava in fiecare zi de 900 milioane de utilizatori. Compania a castigat in T1 2012 peste un miliard de dolari din reclama, chiar daca nu vorbeste des despre acest lucru. Nu a spus insa cati bani vin din "linkurile sponsorizate".
Eric Goldman, un profesor de la University School of Law din Santa Clara, a declarat ca Facebook pune vorbe in gura utilizatorilor. Facebook, a scris acesta, interpreteaza un Like ca fiind o marturie a utilizatorului, care ofera "unda verde" pentru crearea unei reclame.
Angel Fraley, un designer vestimentar din Seattle, a declarat ca a dat "Like" la un curs online oferit de Rosetta Stone. Femeia dorea sa se mute la Paris si a sperat ca acel "Like" i-ar putea aduce o reducere la cursul mentionat. Dar nu s-a intamplat asta. In schimb, la cateva luni distanta, Angel Farley a aparut, fara voia sa, intr-o reclama pentru Rosetta Stone, postata pe paginile prietenilor de pe Facebook.
sursa foto: flickr, www.Craftsquatch.com