Cine nu are astazi un cont de
Facebook? O intrebare retorica, dar care ar trebui sa ne puna pe ganduri cu privire la faptul ca suntem cu totii, conectati la o platforma, zilnic, minute sau chiar ore in sir, fara sa stim cu adevarat care sunt criteriile in baza carora ni se deruleaza un anumit continut prin fata ochilor.
Din pacate, atunci cand incepem sa aflam, s-ar putea sa avem un soc. Sau cel putin asta poti resimti atunci cand asculti marturia fostei angajate a gigantului social-media, care aduce documente devastatoare din interiorul companiei, care arata, dupa cum acuza ea, cum Facebook a pus profiturile si banii mai presus de sanatatea mentala si sociala, pe care stia ca le loveste in cel mai sensibil punct, prin propriii sai algoritmi.
Frances Haugen, denuntatoarea practicilor nocive ale Facebook, fost manager de produs in cadrul companiei, duce o batalie pe toate fronturile cu Facebook, atat in presa, careia i-a pus la dispozitie numeroase documente internet, cat si in instanta.
Dupa ce a divulgat documente interne ale companiei catre The Wall Street Journal, care au dus la o serie de articole care au inceput in septembrie, Haugen si-a dezvaluit identificarea ei luna aceasta intr-un episod din "60 de minute" si a depus marturie in fata unei comisii din Senat. De asemenea, ea a impartasit documentele cu Comisia pentru Valori Mobiliare si Burse.
Fosta angajata acuza Facebook de faptul ca, intentionat promova ura si sentimentele negative pe platforma, pentru a tine oamenii mult timp conectati, pentru a creste activitatea si pentru ca, din punct de vedere psihologic, ura si negativisul "invita" la mai multa atentie decat o fac pozele inofensive cu pisicute si catelusi. Asa curg banii, acuza ea.
"Facebook stie ca acel continutul care va provoaca o reactie extrema are mai multe sanse sa primeasca un clic, un comentariu sau sa fie redistribuit", a adaugat Haugen.
"Conducerea companiei stie cum sa faca Facebook si Instagram mai sigure, dar nu adopta schimbarile necesare, pentru ca a pus profiturile astronomice deasupra oamenilor. Este nevoie de o actiune din partea Congresului”, a adaugat fosta angajata a grupului.
Facebook si Instagram sunt daunatoare copiilor, alimenteaza discordia si slabesc democratia - este marturia fostei angajate de top, devenita denuntatoare a gigantului social media in fata Congresului Statelor Unite.
"Sunt astazi aici pentru ca eu cred ca produsele Facebook sunt daunatoare copiilor, alimenteaza divizarea si ne slabesc democratia. Ieri am vazut cum Facebook nu a fost disponibil. Nu stiu de ce a cazut, dar stiu ca timp de mai mult de cinci ore, Facebook nu a mai fost folosit pentru a adanci diviziunile, pentru a destabiliza democratiile si pentru a face fetele si femeile tinere sa se simta prost in corpul lor", a spus ea in Congresul SUA.
"Facebook vrea sa credem ca problemele pe care le dezbatem sunt de nerezolvat. Vrea sa credem ca trebuie sa alegem intre un Facebook plin de continut diviziv si extremist si pierderea uneia dintre cele mai importante valori pe care a fost intemeiata tara noastra: libertatea de exprimare. Ca pentru a putea impartasi fotografii simpatice cu copiii. sau cu prietenii, trebuie sa fiti in acelasi timp inecat in postari virale pline de manie. Vrea sa credem ca nu se poate una fara alta. Sunt aici astazi pentru a va spune ca nu acest lucru nu este adevarat", a continuat ea.
Acuzatiile curg in cascada si din partea inaltilor oficiali americani:
-
"Victimele sunt copiii nostri. Adolescentii care se uita astazi in oglinda simt indoieli si nesiguranta. Mark Zuckerberg trebuie sa se priveasca la randul sau in oglinda", a spus senatorul Richard Blumenthal.
-
:Singurul principiu real dupa care se ghideaza este profitul", a spus senatorul Ed Markey.
Gigantul Facebook - pus la pamant cu propriile "arme"
Acuzata ca polarizeaza societati, slabeste democratii si se joaca cu sentimentele oamenilor, cu personalitatea adolescentilor si opiniile utilizatorilor, compania Facebook pare sa fie batuta cu propriile arme: ura.
In jurul companiei se contureaza o puternica tendinta de respingere, lucru pe care il simt foarte bine liderii Facebook, motiv pentru care incearca sa salveze aparentele si sa dea un nou luciu pe gardul vopsit, care ascunde leopardul. Prin urmare, Facebook si-a schimbat numele, parte a unui proces de rebranding, insa nu se vorbeste la varful companiei despre schimbarea politicilor, algoritmilor, desi gigantul social-media a plusat mereu pe aparare si respingere a acuzatiilor.
Insa, dincolo de impactul Facebook in SUA sau Europa, in unele regiuni implicatiile sociale ale Facebook sunt cu adevarat ingrijoratoare. Influenta Facebook este deosebit de puternica in zonele din Africa, Asia si Orientul Mijlociu, unde serviciile sale sunt foarte populare. Dar compania nu are expertiza lingvistica sau culturala acolo, iar de aici se poate naste un intreg haos sau ... un haos "bine organizat", de ce nu? Deja au existat cazuri de regiuni in care Facebook a fost acuzat ca a contribuit la violenta etnica.
Reale sau nu aceste acuzatii, discutia ar trebui sa se invarta in jurul unei realitati mult mai simplu de identificat, de fiecare dintre noi: cat de dependenti suntem, de fapt, de Facebook si, in general de orice retea sociala?
In functie de gradul de dependenta, aceasta risca sa interfereze cu viata noastra reala, sa ne influenteze tot mai mult valorile, ideile, opiniile, atitudinea, stima de sine.
Poate ca de aici ar trebui sa plece argumentatiile de tipul "oro" sau "contra" Facebook, pentru ca, e evident, nu pot exista solutii universal valabile care sa ne asigure tuturor siguranta navigarii pe internet. Acei algoritmi, chiar si construiti cu cele mai nobile intentii, nu pot sa actioneze in mod particular, pe personalitatea, viata, gandirea, nevoile, sentimentele fiecaruia dintre noi. Filtrul a tot ceea ce vedem si ceea ce ne dam voie sa vedem si sa credem trebuie sa ne apartina si putem sa il dobandim doar prin educatie si printr-o viata reala dezvoltata intr-o asa maniera incat sa ne aduca suficient de multe satisfactii incat sa nu simtim nevoia sa ne refugiem intr-o "realitate virtuala".
Intre timp, Dosarele Facebook merg mai departe. Frances Haugen a fost chemata sa depuna marturie la Parlamentul European (PE) pe 8 noiembrie
"Deputatii europeni vor discuta cu dna Haugen despre impactul negativ asupra utilizatorilor produselor si modelelor de afaceri ale marilor companii tehnologice si despre modul in care normele digitale ale UE pot aborda aceste probleme.
Audierea este organizata de Comisia pentru piata interna si protectia consumatorilor a Parlamentului European, in asociere cu alte comisii: industrie, afaceri juridice, libertati civile si comisiile speciale pentru dezinformare si inteligenta artificiala", conform unui comunicat transmis de Parlamentul European.
Mark Zuckerberg ar trebui sa paraseasca Facebook, spune Haugen
De curand, denuntatoarea Facebook a lansat cel mai puternic apel in scandalul in care este implicata cu reteaua sociala: sa plece Mark Zuckerberg din fruntea companiei, a spus aceasta, la inceputul saptamanii, in cadrul Web Summit, la Londra.
Aparitia lui Haugen la Web Summit urmeaza marturiile sale la Congresul SUA si la Westminster luna trecuta.
Intrebata punctual daca Zuckerberg ar trebui sa demisioneze, Haugen a spus: "Cred ca Facebook va fi mai puternic cu cineva care este dispus sa se concentreze pe siguranta, asa ca da".
Ea sustine ca imperiului social-media i-ar fi mai bine daca ar avea alt lider, care pune mai mult pret pe siguranta utilizatorilor. Haugen merge mai departe si vorbeste si despre noul brand al comopaniei - Meta.
Meta va fi la fel ca Facebook, daca liderul nu se schimba, acuza fost angajata
In timp ce Facebook incearca o miscare de PR in privinta salvarii imaginii companiei, Haugen sustine ca Meta nu va fi cu nimic mai buna daca liderul ei ramane tot Mark Zuckerberg.
Fosta angajata a criticat, de asemenea, decizia "de neconceput" a lui Zuckerberg de a investi in conceptul sau metavers in loc sa se concentreze pe remediere. problemele sale actuale.
Zuckerberg controleaza luarea deciziilor in cadrul companiei prin detinerea majoritara a actiunilor cu drept de vot la Meta, ceea ce face ca pozitia sa sa fie inatacabila, mai spune femeia.
Haugen a adaugat ca actiunile ei au fost conduse de convingerea ca Facebook trebuie sa se schimbe pentru a salva vieti.
Facebook se apara cu sumele colosale pe care spune ca le investeste "pentru siguranta si securitate": 5 miliarde de dolari doar in 2021
Raspunzand comentariilor lui Haugen, un purtator de cuvant al Meta a spus: "Argumentul conform caruia promovam in mod deliberat continut care ii infurie pe oameni pentru profit este profund ilogic. Suntem pe cale sa cheltuim mai mult de 5 miliarde de dolari pentru siguranta si securitate in 2021 – mai mult decat orice alta companie de tehnologie – si avem 40.000 de oameni angajati pentru a face o singura munca: mentinem oamenii in siguranta in aplicatiile noastre".
Facebook a mai declarat luni ca profiturile din ultimul trimestru, incheiat in septembrie, au crescut cu 17%, pana la 9,2 miliarde de dolari, reflectand puterea financiara a companiei.
In saptamanile urmatoare, Haugen are intalniri suplimentare cu oficiali din Franta, Germania si Uniunea Europeana cu privire la noile legi despre care a spus ca sunt necesare pentru a forta Facebook sa recalibreze modul in care masoara succesul, mai mult spre binele public, decat in conturile proprii.
De asemenea, prezenta fostei angajate aici arata ca Europa e interesata de a impune norme mai dure companiilor tech si e posibil sa asistam la o schimbare radicala in acest sens, cat de curand.
"Pentru toate problemele pe care Frances Haugen incearca sa le rezolve, Europa este locul potrivit", a declarat Mathias Vermeulen, directorul de politici publice la AWO, o firma de avocatura care se numara printre grupurile care lucreaza cu Haugen in Statele Unite si Europa.