Cenzura fara precedent a marilor companii asupra continutului de pe Facebook
Cu bunele si mai putin bunele lui, Facebook este mult mai mult decat o platforma de "socializare". In timp, Facebook a devenit o tribuna unde oricine isi poate spune parerea despre orice. In spatele platformei, o armata de oameni au grija sa blocheze sau sa stearga postarile cu un continut inadecvat: pe Facebook nu exista pornografie, iar mesajele cu continut rasist, xenofob sau cele care indeamna sau incurajeaza violenta sunt, pe buna dreptate, cenzurate. Se pare, insa, ca pentru apostolii ultra-corectitudinii politice filtrele de continut ale Facebook sunt mult prea permisive.
La ora actuala, Facebook are 2,6 miliarde de utilizatori activi pe luna iar pentru aceasta platforma lucreaza, la nivel global, aproape 50.000 de oameni.
Infiintat la 4 februarie 2004, Facebook a atins 1 milion de utilizatori in luna decembrie a aceluiasi an.
In ultimul timp, Facebook a inceput sa fie boicotat de unele mari companii, sub presiunea exercitata de miscarea Black Lives Matter (BLM), adepta unui soi de egalitarism (de rasa) fanatic.
Apostolii BLM considera ca filtrele de continut ale Facebook sunt prea permisive si au cerut marilor companii sa boicoteze platforma.
Cum miscarea BLM este pe val, cum se spune, unele corporatii au decis sa-si retraga bugetele de publicitate dedicate Facebook.
Daca aceasta miscare va duce la modificarea politicilor Facebook fata de continutul acceptat, atunci s-ar ajunge in situatia in care am avea de a face cu o cenzura (pe criterii rasiale, in primul rand) la nivel global, un lucru care nu s-a mai intamplat pana acum niciodata.
Pentru a nu-si vedea vanzarile si profitul diminuate, nu putine corporatii au ingenunchiat in fata solicitarii BLM si si-au retras sau au amenintat ca isi vor retrage publicitatea de pe Facebook.
Nimeni, dar absolut nimeni nu indrazneste sa se opuna (cu argumente) miscarii Black Lives Matter, nimeni nu indrazneste sa spuna ca insasi denumirea acesteia este ultra-rasista. BLM, ca varf de lance al "corectitudinii politice", pare sa le fi luat tuturor mintile.
Unul dintre gigantii care s-au alaturat grupului de companii care a decis sa boicoteze Facebook este Adidas, care a comis un comunicat in care spune ca "rasismul, discriminarea si mesajele care indeamna la ura nu pot fi tolerate in societatea noastra."
Cei de la Adidas au, desigur, dreptate, atata doar ca "politia" Facebook avea si pana acum grija ca acest tip de continut sa nu fie vehiculat pe platforma.
Probabil ca, de aici incolo, un comentariu de tipul "Ce film bun este «Pe aripile vantului»!" va fi considerat ca purtator al unui mesaj rasist.
La remorca miscarii BLM a aparut un nou curent, intitulat StopHateforProfit, care face presiuni asupra marilor companii sa boicoteze Facebook, prin retragerea bugetelor de publicitate.
La fel ca si BLM, StopHateforProfit se raspandeste in randul talibanilor corectitudinii politice cu o viteza mai mare decat cea cu care s-a raspandit pandemia COVID-19.
Iar multe dintre marile companii, cand au avut de ales intre moralitate, normalitate si profit l-au ales pe cel din urma.
Nu, acesta nu este un semn de solidaritate cu victimele discriminarii rasiale (care discriminare, da, exista, dar nu pe Facebook), ci doar un gest de abandon in fata unor presiuni care ar putea aduce atingere singurului lucru care conteaza cu adevarat pentru ele: profitul.
Revista americana Fortune a monitorizat raspunsul marilor companii la presiunea exercitata conjugat de BLM si StopHateforProfit pentru boicotarea Facebook.
Iata care sunt cateva dintre ele: Coca-Cola, Adidas, Reebok, Puma, Unilever, Levi’s, Starbucks, Mozilla, Honda, Ford, HP, Microsoft, Pfizer etc. etc.
Retragerea bugetelor de publicitate ale celor peste 200 de companii care au decis sa boicoteze Facebook a avut ca efect scaderea brusca a actiunilor platformei de socializare.
Fata de situatia nou creata Facebook nu a facut inca public un punct de vedere oficial.
Sursa foto: pexels.com