Doi cercetatori italieni in domeniul securitatii cibernetice, Andrea Stroppa si Carlo De Micheli, au analizat fenomenul "urmaritorilor fantoma" de pe Twitter, cumparati cu bani grei.
Primul semn ca un cont a cumparat followeri falsi este cresterea subita a popularitatii, intr-un timp foarte scurt. Totusi, acest fenomen nu poate fi "luat de bun": de exemplu, un cont poate ajunge viral. Un semn si mai vizibil este scaderea brusca a numarului de followeri, spun specialistii.
Acest lucru se intampla atunci cand proprietarii respectivelor conturi nu mai platesc pentru followerii fantoma, situatie in care operatorii conturilor false vor trimite o comanda uriasa de unfollow; acest fenomen se petrece si cand administratorii Twitter elimina un volum mare de conturi false, dintr-o singura "lovitura".
Cercetatorii au analizat conturile unor branduri precum Pepsi, Mercedes-Benz si Louis Vuitton si celebritati precum Newt Gingrich, Jared Polis, Dmitry Medvedev, 50 Cent, Sean Combs si P. Diddy.
Toate aceste conturi au inregistrat fluctuatii de followeri, care nu pot fi explicate de circumstantele respective.
Diddy, de exemplu, care are contul @iamdiddy, a adaugat 183.399 followeri intr-o singura zi a lunii iunie din 2012, de 30 de ori mai mult decat fluxul zilnic mediu.
Luna trecuta, a pierdut insa 393.665 followeri intr-o singura zi, de 65 de ori mai mult decat intr-o zi obisnuita de trafic. Acelasi lucru s-a intamplat si cu 50 Cent, care a pierdut 190.342 followeri in 24 de ore.
Pepsi a inregistrat in noiembrie 2011 o crestere a numarului de followeri de 71.686 - suficient cat sa devanseze rivalul Coca-Cola.
Pepsi spune ca aceasta "minune" s-a datorat campaniei promotionale de pe Twitter si aceia sunt followeri adevarati, nu fantoma. Totusi, o campanie similara, desfasurata in 2012, nu a mai avut efectul scontat de Pepsi.