10 ani de Twitter - Ce urmeaza?
Primul "tweet" a fost lansat acum 10 ani. Un fenomen social media controversat, Twitter este adorat de utilizatorii fideli si criticat de analistii economici.
Jack Dorsey a creat Twitter ca pe un canal de comunicare cu prietenii, prin intermediul mesajelor scrise. In prezent, circa 307 milioane de utilizatori activi genereaza in jur de 500 de milioane de tweet-uri pe glob, la fiecare 24 de ore.
Initial denumit "twttr", proiectul lui Dorsey si Noah Glass (ulterior dat afara din companie) a avut la baza texte cu limita de 160 de caractere - echivalentul lungimii maxime a mesajelor text de pe telefoanele mobile. Limita a scazut pana la 140 de caractere si a ramas la fel pana in prezent. De-a lungul a celor 10 ani, a avut 4 CEO si a crescut de la cei 200 de membri ai echipei initiale la 3 900 de angajati.
Dar succesul financiar al Twitter este departe de a-l echivala pe cel social. Potrivit
cnn.com, Twitter a pierdut peste 2 miliarde de dolari pana in 2015, iar actiunile au scazut cu 77%, dupa ce in 2013 atinsesera valori-record. Datele indica faptul ca sansele de a ajunge la un nivel similar cu Facebook sunt minime. In 2008, au circulat zvonuri conform carora Facebook urma sa achiztioneze twitter pentru 500 de milioane de dolari.
Astazi, Twitter valoreaza 11,7 miliarde, dar nu se intrevad posibili cumparatori. Nici schimbarile de design si management, nici noile functii create nu au adus rezultate vizibile in profituri. Vanzarile Twitter provin din parteneriate si tweet-uri sponsorizate. Insa popularitatea uriasa in randul utilizatorilor nu s-a reflectat in profituri, care raman sub asteptari si pun sub semnul intrebarii viitorul companiei.
Incontestabila este doar popularitatea Twitter ca fenomen social media. Celebra fotografie de la premiile Oscar, impartasita de Ellen DeGeneres, ramane cel mai celebru tweet, cu aproape 3,4 milioane de retweets. Cantareata pop Katy Perry este persoana cu cei mai multi "followeri" de pe Twitter: 84,77 de milioane.
Mai mult decat atat, Twitter a avut un rol indiscutabil in desfasurarea Primaverii Arabe si in campania prezidentiala a lui Barack Obama. Devenit aproape un produs cultural, numele acestei retele de social media va ramane intotdeauna legat de transformarile politice si sociale din ultimii ani.