Munca obligatorie in folosul comunitatii pentru neplata amenzilor
amenzi neplatitemunca in folosul comunitatiiexecutare silita amenziamenzi circulatieamenzi 2019
Romanii care nu isi achita amenzile catre autoritatile emitente, in termenul legal prevazut de legislatia in vigoare, ar putea fi siliti sa presteze munca in folosul comunitatii, conform unui proiect de lege aflat in dezbatere la Senat.
Este vorba despre propunerea legislativa nr B34/2019, pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, ce i-ar putea obliga pe cei care nu-si platesc amenzile la timp sa presteze munca in folosul comunitatii.
Propunerea legislativa, depusa la Senat pe 12 februarie 2019, prevede ca un “contravenient persoana fizica care nu a achitat amenda in termen de 30 de zile de la ramanerea definitive a sanctiunii si nu exista posibilitatea executarii silite(…) in vederea inlocuirii amenzii cu sanctiunea obligarii contravenientului la prestrea unei activitati in folosul comunitatii”, conform documentului oficial.
Propunerea legislativa vizeaza modificarea, in sensul accelerarii procesului, a modului in care amenzile contraventionale neplatite sunt transformate in munca in folosul comunitatii.
Mai exact, documentul stipuleaza ca, in cazul amenzilor neplatite intr-un anumit termen, decizia inlocuirii amenzii cu munca in folosul comunitatii va fi luata de catre consiliul local, nu de o instanta judecatoreasca, asa cum se intampla in prezent. Atentie, insa: munca in folosul comunitatii nu exclude executarea silita.
Dupa cum observam in textul de mai sus, vor fi supusi sanctiunii muncii in folosul comunitatii acele persoane in cazul carora "nu este posibila executarea silita", de exemplu, acele persoane care nu au carte de munca si venituri inegistrate legal si nici bunuri mobile sau imobile pe numele lor, care ar putea fi obiectul executarii silite.
In schimb, persoanele carora le poate fi executara silit contravaloarea amenzii, nu vor mai fi nevoite sa lucreze in folosul comunitatii.
In esenta, daca proiectul va ajunge sa se aplice, atunci cand se va depasi termenul pentru plata unei amenzi contraventionale, consiliul local va decide inlocuirea acesteia cu obligatia de a presta munca in folosul comunitatii.
Durata maxima a perioadei in care contravenientul trebuie sa presteze munca in folosul comunitatii va fi, potrivit initiativei legislative, de 50 de ore, iar pentru minorii ce au implinit 16 ani, de 25 de ore.
Executarea sanctiunii va fi urmarita, dupa cum este precizat in textul propunerii legislative, de catre primari, prin intermediul unor persoane imputernicite in acest sens, cu sprijinul politistilor.
Cat costa amenzile de circulatie in 2019?
Amenzile de circulatie sunt cea mai frecventa sanctiune pe care o primesc romanii, motiv pentru care e bine sa fim informati in aceasta privinta.
Potrivit Codului Rutier, valoarea unui punct-amenda este 10% din salariul minim pe economie. Din moment ce Guvernul a decis majorarea venitului minim brut, si amenzile vor fi mai mari.
Astfel ca, potrivit Codului Rutier 2019, cea mai mica amenda posibila apartine clasei I de sanctiuni, adica doua sau trei-puncte amenda. Deoarece s-a decis pastrarea punctului de amenda la valoarea de 145 de lei, cea mai mica amenda posibila in Romania pentru un sofer va fi de 290 de lei si in 2019, care urca la 435 de lei pentru trei puncte-amenda.
Pentru clasa a II-a de sanctiuni, soferii din Romania ar putea plati, conform noului cod rutier, intre 580 si 725 de lei.
Pentru amenzile ce se incadreaza in clasa a III-a de sanctiuni, respectiv 6-8 puncte de amenda, conducatorii auto ar putea scoate din buzunar o suma intre 870 si 1.160 de lei.
Pentru o abatere mult mai grava, incadrata in codul rutier la clasa a IV-a de sanctiuni, respteciv intre 9 si 20 de puncte de amenda, conducatorii auto ar scoate din buzunar mai multi bani - intre 1.305 si 2.900 de lei, sume care pot depasi lejer salariul minim pe economie sau chiar salariul mediu pe economie.
Amenzile din clasa a V-a de sanctiuni, valabile in Codul Rutier 2019, implica intre 21 si 100 de puncte-amenda, adica o amenda intre 3.045 de lei si 14.500 de lei. Dar, aceste amenzi pot fi date doar transportatorilor si a diferitelor societati care incalca articolele din Codul Rutier, respectiv persoanele juridice.