Drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul
transporturidrepturile pasagerilorautobuze si autocarelegislatie europeana
De la 1 martie 2013 au inceput sa se aplice dispozitiile Regulamentului (UE) nr. 181/2011 referitor la drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul. Regulamentul se aplica integral in cazul serviciilor pe distante mari (si anume peste 250 km), si doar anumite dispozitii sunt aplicabile tuturor serviciilor, inclusiv celor pe distante mai mici.
Noile drepturi aplicabile pentru serviciile pe distante mari (peste 250 km) includ, printre altele:
- asistenta adecvata (gustari, mese, racoritoare si, daca este nevoie, cazare la hotel pentru maximum doua nopti, la un tarif de maximum 80 euro pe noapte, cu exceptia cazurilor de conditii meteorologice extreme si dezastre naturale majore) in situatiile de anulare sau ca urmare a unei intarzieri de peste 90 de minute in cazul unei calatorii de peste trei ore,
- garantarea rambursarii sau a redirectionarii in situatii de rezervare peste limita locurilor disponibile, in cazul anularii sau ca urmare a unei intarzieri de peste 120 de minute fata de momentul estimat al plecarii,
- rambursarea a 50% din pretul biletului in cazul unei intarzieri de peste 120 de minute fata de momentul estimat al plecarii, in cazul anularii calatoriei si in cazul in care transportatorul nu ii ofera pasagerului nici redirectionarea si nici rambursarea biletului.
- informarea pasagerilor in cazul anularii serviciului sau producerii unei intarzieri la plecare,
- protectia pasagerilor in cazul decesului, ranirii, pierderii sau al daunelor cauzate de accidente rutiere, in special in legatura cu nevoile imediate de ordin practic in caz de accident (inclusiv cazare la hotel pentru maximum doua nopti, la un tarif de maximum 80 EUR pe noapte),
- asistenta specifica gratuita pentru persoanele cu handicap si pentru cele cu mobilitate redusa atat in terminale, cat si la bord si, daca este necesar, transport gratuit pentru persoanele care le insotesc.
Drepturi aplicabile in cazul tuturor serviciilor
Urmatoarele drepturi se vor aplica in cazul tuturor serviciilor (inclusiv pe distante mai mici de 250 de km):
- nediscriminare bazata (direct sau indirect) pe criterii de nationalitate, in ceea ce priveste tarifele si conditiile contractuale acordate pasagerilor,
- tratament nediscriminatoriu pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusa, precum si despagubiri financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentului de mobilitate al acestora, in caz de accident,
- reguli minime referitoare la informatiile legate de calatorie oferite tuturor pasagerilor inaintea calatoriei si in timpul acesteia, precum si la informatiile cu caracter general privind drepturile acestora in terminale si online,
- prezentarea, la cerere, a acestor informatii intr‑un format accesibil, tocmai in interesul persoanelor cu mobilitate redusa, in masura in care acest lucru este posibil,
- un mecanism de gestionare a reclamatiilor de catre transportatori care sa fie disponibil pentru toti pasagerii,
- organisme nationale independente in fiecare stat membru, responsabile cu aplicarea regulamentului si impunerea de sanctiuni atunci cand este cazul.