Declaratia 600 - formularul vedeta’ al anului 2018
optimizare fiscaladeclaratia 600plata contributii
Nu cred sa fi fost pana la aparitia acestei faimoase declaratii un alt formular sau document fiscal mai analizat, dezbatut si mai antipatic atat contribuabililor cat si functionarilor din administratiile fiscale.
De ce formularul 600 nu a fost agreat inca de la aparitia sa?
In primul rand ca obliga in anul 2018 persoanele fizice la
plata unor contributii (de pensii si sanatate) avand la baza venituri realizate in anul anterior, aparand astfel paradoxul sa platesti contributii la stat chiar daca nu realizezi venituri. Intrebarea care se pune este de unde iei bani sa achiti aceste obligatii fiscale daca dintr-un motiv sau altul, obiectiv sau mai putin obiectiv, in anul 2018 nu mai realizezi venituri sau afacerea ta nu mai este profitabila?!
Cea mai mare anomalie introdusa de
formularul 600 este faptul ca la stabilirea obligatiei privind plata contributiei de pensii pentru anul 2018, adica 475 lei/luna, respectiv 5.700 lei anual, se analizeaza conditia ca venitul net realizat in anul precedent exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, sa fie cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului 2018.
Mai exact, daca in anul 2017 ai fi avut activitate doar doua luni si ai fi obtinut venituri (exclusiv CAS) , mai mari de 3.800 lei, sa zicem 4.000 lei, trebuia sa datorezi in anul 2018 contributie la pensii in suma de 5.700 lei, cu toate ca poate in acest an nu mai realizezi niciun venit.
O alta ciudatenie introdusa de O.U.G 79/2017 de modificare a Codului fiscal se intampla in cazul persoanelor fizice care sunt salariate si care platesc contributia de sanatate prin retinerea la sursa de catre angajator. In cazul in care aceste persoane ar fi obtinut in anul 2017 sa presupunem venituri din drepturi de autor peste plafonul de 22.800 lei, erau obligate sa se asigure inca o data la sistemul de sanatate platind din nou o contributie, de data aceasta la salariul minim, urmare a completarii declaratiei 600.
Speram ca aceste anomalii sa fie corectate prin noul formular care va fi introdus, despre care se fac tot felul de scenarii, de la cel potrivit caruia declaratia se va modifica substantial, majorandu-se mult plafonul de venituri pentru care ar trebui sa se datoreze contributii de asigurari pana la scenariul ca Declaratia 600 ramane aproape la fel, dar se va introduce un sistem de regularizare a contributiilor in anul urmator impunerii care va avea la baza veniturile efectiv realizate in anul pentru care s-au platit aceste contributii.
Pana acum, concret, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice exista doar un proiect de ordonanta de urgenta care prevede prelungirea termenului de depunere a declaratiei 600 pana la 01.03.2018. Potrivit prevederilor de tehnica legislativa, intrucat reglementarea termenului de depunere a declaratiei este la nivel de ordonanta de urgenta, acest termen nu poate fi modificat decat printr-un act normativ de acelasi nivel.
Ce se va intampla cu cele 8.400 persoane fizice care au depus deja declaratia 600 ? Ramane sa vedem in perioada urmatoare, deocamdata toti functionarii ridica din umeri…..
In concluzie, oameni bulversati care alearga de la un ghiseu la altul sa primeasca informatii, functionari la ghisee care nici ei nu mai inteleg nimic si nu stiu ce sa le explice contribuabililor, declaratii contradictorii in mass media, toate acestea ne duc cu gandul ca neclaritatile si iritarile generate de aceasta declaratie ,,vedeta’’ sunt departe de a se sfarsi.
Consultant Fiscal Rentrop&Straton