COVID-19: victimele esecului incluziunii in educatie pentru toata lumea sunt copiii. Adica viitorul
Dincolo de implicatiile medicale, actuala pandemie COVID-19 ne-a aratat, tuturor, cat de fragili suntem si cat de fragila este lumea in care traim. Nu doar sanatatea oamenilor de pe tot globul a fost afectata, ci si toate domeniile noastre de exprimare - de la viata sociala, la economie, la cultura, la invatamant. Pandemia va trece, dar efectele ei se vor resimti inca multa vreme si, una peste alta, viata noastra nu va mai fi la fel ca inainte.
Pandemia COVID-19 a afectat sever si dreptul copiilor si al tinerilor la educatie, perturband semnificativ echilibrul si asa fragil al idealului drepturilor egale.
Organizatia Natiunilor Unite pentru Educatie, Stiinta si Cultura - UNESCO - a realizat un studiu care demonstreaza ca multe dintre tarile cele mai sarace ale lumii nu au putut asigura, in timpul pandemiei, accesul corespunzator al copiilor si al tinerilor la procesul de invatamant.
Directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay, a afirmat, in deschiderea studiiului "Incluziune si educatie - Toti, inseamna toti, fara exceptie" ca astfel de crize sanitare lasa un numar mare de persoane pe marginea drumului, cele mai afectate fiind fetele provenind din familii sarace, dintre care multe nu se vor mai intoarce niciodata la scoala dupa trecerea pandemiei.
Conform studiului, doar 10% dintre tarile lumii au avut si au posibilitatea de a asigura continuitatea procesului de invatamant in perioade de criza, cum este aceasta.
Studiul a scos in evidenta o realitate extreme de grava si de nociva: doar 18% dintre tinerii din tarile sarace care au fost "surprinsi" de criza in invatamantul secundar vor incheia acest ciclu.
Studiul subliniaza, din nou, ca cele mai afectate sunt fetele din tarile sarace: "practic nicio fata saraca din mediul rural din tarile sarace nu isi va mai termina studiile din ciclul secundar."
Criza a survenit in situatia in care, oricum, nu toti copiii si tinerii din lume aveau acces egal la educatie.
260 de milioane de copii din toata lumea nu aveau acces la educatie, si asta inainte de pandemie. Acum, cu siguranta, situatia s-a inrautatit.
In conditiile actualei crize generate de pandemia COVID-19, UNESCO estimeaza ca, la nivel global, a fost afectat accesul la educatie pentru nu mai putin de 1,6 miliarde de elevi.
Asta se numeste, in limbaj de specialitate, excluziune scolara, care va avea ca efect, peste cativa ani, cand copiii de astazi vor deveni maturi, excluziunea sociala a acestora.
Merita amintit faptul ca, in 2015, cele 193 de state membre ale Organizatiei Natiunilor Unite au adoptat documentul intitulat "Agenda 2030 pentru dezvoltare durabila", care contine un numar de 17 obiective ce ar trebui atinse, in toate tarile, pana in anul 2030.
Cel de-al patrulea punct al Agendei stipuleaza ca, pana in 2030, va trebui garantata educatia de calitate si va trebui asigurata promovarea oportunitatilor de invatare de-a lungul vietii, pentru toti.
In mod evident, dupa cum stau lucrurile in realitate, acest obiectiv se dovedeste deja a fi unul utopic.
Studiul UNESCO afirma si ca actuala criza generata de pandemie ar trebui sa-i puna serios pe ganduri pe conducatorii tuturor natiunilor.
"In fata provocarilor cu care ne confruntam, asigurarea incluziunii in educatie pentru toata lumea este un imperativ obligatoriu." - spune UNESCO.
Este o afirmatie empatica si plina de bune intentii.
Dar bunele intentii nu tin nici de foame, nici de cald, nici de sete, nici nu pot tine loc de scoala.
Ca in multe alte ocazii, omenirea pare ca va trece cu bine, si de data aceasta, proba teoretica, dar va pica, jalnic si trist, la proba practica.
Victimele acestui esec sunt, de data aceasta, copiii. Adica viitorul.
Sursa foto: pexels.com