Clopotelul suna pentru din ce in ce mai putini elevi in vreme ce se trag clopotele pentru invatamantul romanesc
Conform informatiilor facute publice de catre Institutul National de Statistica si de Ministerul Educatiei Nationale (MEN), numarul total de elevi inscrisi in anul scolar 2018-2019 este de 2,9 milioane.
In sine, cifra de mai sus nu spune mare lucru. In schimb, daca o coroboram cu o alta informatie, starneste tristete si ingrijorare. Astfel, numarul total al elevilor inscrisi in anul scolar 2009-2010 a fost de 3,4 milioane, cu 500.000 mai mare decat cel inregistrat anul acesta.
Diferenta dintre cele doua cifre nu este determinata de abandonul scolar, ci de realitatea ca, pe an ce trece, in Romania sunt din ce in ce mai putini copii.
Ultimele informatii disponibile despre demografia Romaniei arata ca, numai in luna iulie a acestui an, sporul natural inregistrat a fost de minus 2.009 persoane. Mai pe romaneste, numai in luna iulie 2018, populatia Romaniei a scazut cu 2.009 persoane, reprezentand diferenta dintre numarul nasterilor si cel al deceselor.
Poate ca este o intamplare? Ne lamurim rapid, aruncand o privire asupra statisticilor anilor trecuti: in anul scolar 2009-2010 s-au inscris 4 milioane de elevi, in anul 2010-2011 - 3,4 milioane, iar in 2017-2018 - 2,9 milioane. Cifrele ne arata fara tagada ca nu avem de-a face cu o intamplare ci cu o tragedie care, chiar daca la un moment dat se va opri, isi va face resimtite efectele pe termen lung.
Varsta medie a populatiei in Romania a depasit pragul de 41 de ani. Procesul de imbatranire demografica a evoluat an de an, in ultimii 28 de ani, avand ca efect scaderea ponderii persoanelor din grupa de varsta 0-14 ani si cresterea ponderii populatiei de peste 65 ani.
Conform Institutului National de Statistica, in anul 1990, in Romania s-au nascut 314.746 de copii, in vreme ce anul trecut numarul acestora a fost de sub 190.000. Iar scaderea dramatica a numarului de nasteri este dublata, din nefericire, de cresterea accentuata a cifrelor care dau seama despre emigratie.
Am mai spus-o si am mai scris-o, dar cred ca este momentul potrivit sa repet: cineva priceput la matematica ar putea calcula, urmarind tendinta demografica a ultimilor 28 de ani, cand va veni momentul in care Romania va deveni un soi de "rezervatie" de batrani si, chiar mai mult, momentul in care Romania va deveni un teritoriu nelocuit.
Cineva priceput si la matematica si la economie ar putea, de asemenea, calcula momentul in care Romania va deveni singurul stat din lume in care nu se mai platesc taxe si impozite pe veniturile realizate pentru simplul motiv ca nu vor mai fi oameni care sa primeasca salarii.
Cand li se termina banii din vistierie, cei care administreaza tara contracteaza imprumuturi externe si "rezolva" problema. Cand ti se termina populatia, n-ai de unde sa imprumuti alta.
Ca ne place sau nu ne place de cine a spus-o, omul este, intr-adevar, "cel mai pretios capital" - este cel mai pretios activ al unei tari, iar tendinta de extinctie a populatiei Romaniei nu este doar o problema, este cea mai grava problema cu care ne confruntam de aproape trei decenii.
Post Scriptum: pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale am gasit un soi de explicatie pentru gogomaniile continute de manualele (doua la numar) de Biologie pentru clasa a VI-a, manuale editate de Editura Didactica si Pedagogica, cea care detine, in prezent, monopolul publicarii de carte scolara.
In loc de lamuriri, am gasit o confirmare a faptului ca nimic, dar absolut nimic nu functioneaza cum trebuie in domeniul publicarii manualelor.
Astfel, MEN afirma ca:
"Centrul National de Evaluare si Examinare (CNEE) a coordonat procesul de evaluare a calitatii stiintifice si didactice a proiectelor de manuale scolare pentru clasele I-VI, organizat in conformitate cu ordinul de ministru nr. 5.645/12.12.2017 privind aprobarea Metodologiei de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare pentru invatamantul preuniversitar pentru anul scolar 2018 - 2019."
Din moment ce CNEE a avizat favorabil continutul celor doua manuale "defecte" de Biologie pentru clasa a VI-a, inseamna ori ca membrii CNEE habar nu are despre ce este vorba, ori ca au semnat, cum se spune, "ca primarul".
Mai departe, iata ce aflam de MEN despre cei care au evaluat "stiintific" manualele in discutie:
"Cu privire la procedura de selectie a evaluatorilor cooptati si a specialistilor externi, mentionam ca acestia au titlul stiintific de doctor in domeniul disciplinei sau in domenii conexe celui pentru care aplica sau au gradul didactic I in domeniul disciplinei/modulului de pregatire."
Vai si-amar de capul nostru daca avem astfel de "doctori" si profesori cu gradul I didactic.
A existat si un fel de supracontrol al continutului manualelor. Iata ce spune MEN:
"Cele doua proiecte de manuale declarate admise au fost supuse unui proces de avizare stiintifica de catre un specialist extern, cadru didactic din invatamantul superior, specialist in disciplina Biologie."
Numele asa-zisului "specialist extern" nu este facut public si nici nu cred ca-l vom afla vreodata.
Cireasa de pe tortul manualelor de Biologie este insa aceasta (conform MEN):
"In intervalul 29.06.2018 - 06.07.2018, cele doua proiecte de manuale scolare aferente disciplinei Biologie (clasa a VI-a) au fost postate pe site-ul manuale.edu.ro, unde profesorii au putut consulta si alege una dintre cele doua variante de manuale scolare."
Afirmatia de mai sus nu mai are nevoie de niciun comentariu.
Totul este praf si pulbere, de sus pana jos: de la cele mai inalte niveluri ministeriale, trecand prin comisiile de evaluare, apoi pe la specialistul evaluator independent si sfarsind cu profesorii de Biologie din gimnaziu.
Astfel stand lucrurile, astazi in loc de "suna clopotelul" poate ar fi mai nimerit sa spunem ca se trag clopotele pentru invatamantul romanesc.
Sursa foto: pexels.com