Chinezii nu mai deschid poarta Europei pe la Constanta
Parca a fost acum un veac "marele forum" economic dintre China si Europa de Est, eveniment major, desfasurat chiar in Romania. Si, ca orice tara gazda, si Romania anunta atunci, cu fanfaronada de rigoare, atragerea unor investitii uriase ale Beijingului pe plaiurile mioritice.
Numai ca nu a mai miscat nimic. Si nici macar un dolar in plus nu au mai bagat chinezii in tara noastra, desi s-au semnat tot felul de intentii de colaborari. Insa, de departe, cea mai mare propunere a Guvernului Chinei a fost cea de a investi major in Portul Constanta. Port care, desi este considerat drept cea mai mare poarta de intrare in Europa, nu reuseste inca sa iasa din “fantasmele trecutului”.
Pentru ca, da, compania de stat care administreaza portul este una pe profit, dar specialistii considera ca pur si simplu ne batem joc de acest “dar dumnezeiesc”. Lucru pe deplin adevarat, daca este sa ne uitam doar la balanta economica a Portului Rotterdam. Acolo unde, ce-i drept, s-au bagat miliarde bune de euro in retehnologizare si computerizare.
Drept urmare, satui sa astepte vreun raspuns, fie el si unul evaziv, din partea autoritatilor de la Bucuresti,chinezii au miscat si au batut la alta poarta pentru a-si putea plasa “pe cont propriu” uriasul volum de marfa exportat anual in Uniunea Europeana. Asa ca s-au reorientat rapid catre portul grecesc Pireu, pe care pur si simplu l-au achizitionat.
Astfel, grupul chinez de transport maritim Cosco a preluat pachetul majoritar de actiuni al celui mai mare port din Grecia. Iar sumele vehiculate in contract vorbesc de la sine despre insemnatatea tranzactiei. Deocamdata, chinezii au achitat deja 280,5 milioane de euro pentru 51% din actiuni. Si s-au angajat sa mai plateasca inca 88 milioane de euro, pentru un pachet suplimentar reprezentand inca 16% din actiuni. Insa ceea ce este mai important este faptul ca doar intr-o prima faza Cosco Shipping va finaliza investitii directe de nu mai putin de 300 milioane de euro, grupul chinez avand in plan, apoi, o investitie de inca 200 milioane de euro in modernizarea Portului Pireu.
Iar in tot acest timp, la Portul Constanta timpul pare sa se fi oprit pe loc, investitiile asigurand doar un ritm normal de lucru, ci in niciun caz modernizarea radical a acestui atat de important obiectiv economic. Si vestea cea mai proasta este ca, desigur, chinezii vor prefer de acum inainte sa-si aduca marfa in “portul lor”, mai ales ca, sa nu uitam, si Grecia este membra a Uniunii Europene, nu doar noi…