Cele mai restrictive 15 tari din Uniunea Europeana in ceea ce priveste consumul de alcool
Tarile Uniunii Europene au legislatii diferite in ceea ce priveste consumul de alcool. Institutul Economic Molinari a scanat legislatia referitoare la consumul de alcool, pretul acestuia, normele care reglementeaza publicitatea, intervalul orar in care restaurantele si barurile au voie sa serveasca alcool, varsta legala pentru consum, imbibatia alcoolica maxima permisa conducatorilor auto etc. in toate statele membre UE.
Institutul Economic Molinari, care poarta numele economistului franco-belgian Gustave de Molinari (1819-1912) a fost infiintat in anul 2003, are sedii la Paris, Bruxelles si Montreal si este un think-tank (laborator de idei) liberal.
Institutul Molinari a luat in calcul toti factorii mentionati anterior si a intocmit un clasament al tarilor din Uniunea Europeana care sunt cele mai stricte in privinta consumului de alcool. Tarile au fost clasificate pe o scala de la 1 la 100 - cu cat scorul unei tari este mai mare, cu atat aceasta are o toleranta mai mica la consumul de alcool.
Iata cum arata Top 15 al tarilor cu legislatia cea mai putin permisiva in ceea ce priveste consumul de alcool din Uniunea Europeana:
Cu 20,4 puncte din 100, Grecia se situeaza pe pozitia a 15-a. In Grecia publicitatea la alcool nu este restrictionata decat in cadrul emisunilor audio-vizuale destinate copiilor.
Olanda se situeaza pe pozitia a 14-a. Tara practica taxe pentru produsele alcoolice la un nivel mediu fata de nivelul Uniunii Europene, publicitatea pentru alcool nu poate fi difuzata decat dupa ora 21.00, iar asa-zisele happy-hours pentru produsele care contin alcool sunt interzise prin lege.
Pe locul 13 se situeaza Austria, cu 22 de puncte. In Austria nu se aplica taxe pentru vin, in afara de vinurile spumante, iar taxele la bere si la bauturi spirtoase sunt relativ mici. Reclama la bauturile spirtoase este total interzisa, inclusiv cea outdoor, in schimb reclama pentru bere si vin este acceptata in toate media.
Malta este pe locul 12, cu 22,5 puncte. Aici, taxele la bere si la bauturile spirtoase se situeaza la nivelul mediu al UE, iar in 2015 a fost introdusa si o taxa pentru vin. Publicitatea pentru toate categoriile de bauturi nu poate fi difuzata decat dupa ora 21.00.
Cu 26,5 puncte, Croatia se situeaza pe pozitia a 11-a. Publicitatea pentru bauturi este interzisa in toate media, iar barurile sunt obligate sa inchida la miezul noptii. Pentru ocazii speciale, barurile pot ramane deschise pana la ora 2.00 dimineata, insa doar cu conditia obtinerii unei aprobari din partea autoritatilor.
Polonia are 29,1 puncte si se situeaza pe pozitia a 10-a. Publicitatea pentru vin si bauturile spirtoase este total interzisa, iar reclamele pentru bere nu pot fi difuzate decat dupa ora 20.00. Este interzis consumul de alcool (orice alcool) pe strada sau in parcuri. Din anul 2018, in Polonia functioneaza o lege care permite autoritatilor locale sa diminueze dupa cum cred ele de cuviinta numarul magazinelor in care se vinde alcool, iar vanzarea acestuia in locurile autorizate este interzisa dupa ora 22.00.
In Slovenia (locul 9, cu 29,2 puncte) publicitatea pentru bauturile alcoolice cu o tarie mai mare de 15 grade este total interzisa. Publicitatea pentru vin si pentru bere poate fi difuzata audiovizual doar intre orele 21.30 si 7.00 dimineata, iar in salile de cinema doar dupa ora 22.00.
Cu 29,8 puncte, Franta se claseaza pe pozitia a 8-a. Reclamele la orice fel de bautura alcoolica sunt cu desavarsire interzise la TV, in vreme ce la radio astfel de reclame pot fi difuzate doar dupa ora 22.00.
Letonia are 35,8 puncte si ocupa pozitia a 7-a. In aceasta tara taxele pentru bauturile spirtoase sunt foarte mari, iar reclamele pentru acestea sunt total interzise.
In Anglia (pozitia a 6-a, cu 37,5 puncte) taxele pentru toate categoriile de produse care contin alcool sunt foarte mari. Publicitatea pentru toate categoriile de bauturi alcoolice este permisa in media, insa este foarte strict reglementata si, din 2018, au fost introduse preturi minime pentru vanzarea produselor care contin alcool.
In Irlanda (pozitia a 5-a, cu 41,6 puncte) taxele pentru toate tipurile de bauturi care contin alcool sunt foarte ridicate, iar din aceasta luna (noiembrie 2019) va intra in vigoare o lege care va reglementa si restrictiona sever reclama la alcool. In magazinele care vand bauturi alcoolice acestea nu au voie sa fie expuse pe rafturi, la vedere, iar etichetele trebuie sa contina avertismente asupra efectelor consumului de alcool.
Cu 49,6 puncte, Estonia se situeaza pe pozitia a 4-a. Incepand din 2016, taxele pentru bauturile care contin alcool au crescut, in aceasta tara, cu 30%-50% in functie de procentul de alcool. Publicitatea outdoor pentru alcool este total interzisa, iar la televizune si la radio este permisa doar dupa ora 22.00. Continutul reclamelor radio-TV trebuie sa fie strict informativ si neutru. Happy-hour pentru consumul de alcool nu exista, iar degustarea de produse care contin alcool in magazine este interzisa. De asemenea, expunerea bauturilor care contin alcool in vitrinele magazinelor este interzisa.
Pe locul 3 se situeaza Lituania, cu 60,5 puncte. Incepand din acest an, varsta minima legala pentru consumul de alcool este de 20 de ani (cea mai ridicata din toata Uniunea Europeana). Bauturile care contin alcool nu pot fi vandute, in magazine, inainte de ora 10 dimineata si nici dupa ora 20.00 seara. La evenimente publice este interzisa vanzarea bauturilor cu o tarie mai mare de 13 grade. Taxele pentru toate tipurile de bauturi care contin alcool au crescut foarte mult in ultimii ani (de pilda taxa pentru vin s-a dublat). In Lituania, orice forma de publicitate pentru bauturile care contin alcool este interzisa.
In Suedia (locul 2, cu 63,5 puncte) vanzarea bauturilor alcoolice este monopol de stat. Aici, bauturilor spirtoase li se aplica cele mai mari taxe din Uniunea Europeana, iar publicitatea este total interzisa.
Pe locul intai in acest top se situeaza Finlanda, cu 73 de puncte. Distributia bauturilor alcoolice este monopol de stat, iar taxele pentru alcool sunt cele mai mari la nivelul UE, publicitatea pentru bauturile spirtoase este total interzisa, iar cea pentru vin si bere poate fi difuzata doar dupa ora 22.00.
Tarile cu legislatia cea mai permisiva referitoare la consumul de alcool sunt Cehia, tara cea mai ingaduitoare, cu 10,1 puncte, urmata de Germania (10,5 puncte) si Belgia (12,7 puncte).
Conform studiului efectuat de Institutul Economic Molinari, Romania se situeaza, in acest clasament, pe pozitia a 19-a (din cele 28 de tari membre UE), cu 16,5 puncte.
Sursa foto: pexels.com