Ce se intampla cu bicicletele furate?
criminalitatestatele unitefurturi de bicicleteancheta
De ce sunt furate atat de multe biciclete, atata vreme cat acestea nu sunt articole susceptibile sa aduca prea multi bani autorilor, in comparatie cu furturile de smartphone-uri sau cu traficul de droguri? Pe blogul Priceonomics, jurnalistul Robin Dhal a publicat rezultatele unei anchete privind motivatia hotilor si soarta bicicletelor dupa ce acestea sunt furate.
In orase, precum San Francisco, orice bicicleta lasata fara protectie este furata in cateva ore sau in cateva zile. Mai mult, legarea cu lanturi sau cabluri antifurt nu reprezinta o piedica de netrecut pentru un hot hotarat. In Statele Unite ale Americii, conform FBI si National Bike Registry, sunt furate biciclete in valoare de 350 de milioane de dolari anual. In afara de prejudiciul financiar, fiecare din aceste furturi este o mica drama pentru proprietarul care este foarte atasat de bicicleta sa.
Se pare ca furtul de biciclete nu ar trebui sa fie o forma profitabila de activitate criminala. Bicicletele nu sunt la fel de usor de valorificat ca alte bunuri (precum telefoanele sau electronicele), dar ele continua sa fie furate frecvent, astfel incat acestea trebuie sa fie generatoare de venituri suficiente pentru hoti.
Ce se intampla cu bicicletele furate si cum ajung ele sa fie transformate intr-o sursa ilicita de venituri?
In 1968, Gary Becker, un economist din Chicago, a avansat teoria dupa care delincventii ar fi actori economici rationali care fac raportul intre costuri si beneficii inainte de a comite delictele.
Pentru un hot de biciclete, costurile reprezinta riscul de a fi prins si sanctiunile potentiale la care trebuie sa se astepte in acest caz. Dar in practica, aceste riscuri sunt aproape nule: probabilitatea de a fi prins in flagrant delict este ca si inexistenta, iar consecintele potentiale sunt minime.
Rentabilitatea potentiala a unei biciclete furate variaza de la un loc la altul si de la un hot la altul, dar ea nu este niciodata nula (daca ar fi asa, hotii n-ar mai fura biciclete).
Iata cateva din concluziile anchetei realizate de Robin Dhal in San Francisco pentru a afla cine fura bicicletele si unde sunt ele revandute:
- Hotii amatori sunt in general toxicomani sau persoane fara adapost. Ei tintesc bicicletele fara antifurt si le revand in strada pentru o suma minima de 10-20% din valoarea lor reala, contra unei plati pe loc, cu bani pesin.
- Hotii profesionisti se concentreaza asupra bicicletelor scumpe si dispun de unelte pentru a neutraliza dispozitivele antifurt. In general, ei revand bicicletele pe site-uri online intr-un alt oras (pentru a evita riscul de a fi prins) si la un pret apropiat de valoarea lor reala.
Conform surselor lui Dhal, furturile profesioniste devin din ce in ce mai frecvente, dar nimic nu indica faptul ca marile retele criminale s-ar interesa de aceasta tinta. Intr-adevar, efortul pentru furtul de biciclete este destul de important, iar randamentul este relativ scazut.
Evident, asta nu-I incalzeste cu nimic pe nefericitul proprietar de bicicleta care a devenit victima hotului, fie el profesionist ori amator…