Cum invata un CEO: 3 repere irationale
Sa cladesti o afacere de succes in ziua de astazi este extrem de greu. Multi antreprenori renunta chiar dinainte de a pune bazele afacerii, multi pentru ca nu stiu in ce directe sa se indrepte, din lipsa de idei si mai ales de bani.
Mihai Stanescu, specialist in coaching, explica intr-un
material acordat in exclusivitate Manager.ro despre greselile pe care le fac cel mai des liderii si aduce cateva sfaturi pentru succes in afaceri:
Ca si Executive Coach, expertiza mea – daca este sa am vreuna! – este sa sprijin pe managerii aflati la conducerea organizatiilor sa invete. Si, de cele mai multe ori, pentru ca acesti adevarati "generali" ai armatelor de profesionisti in business sa fie capabili sa invete, este nevoie de o perioada initiala de …dezvat! De aceea, cu majoritatea clientilor RoCoach ajungem destul de rapid la ideea perfect valida conform careia pentru a-ti accesa potentialul este nevoie tocmai sa dai la o parte, sa uiti lucruri care te-au calificat in pozitia de inalta raspundere in care esti. Suna aproape inacceptabil, insa cam asa incep oamenii maturi sa invete ceva complet nou: trecand – macar mental – peste limitele cunoasterii actuale.
In acest context, sa fii in acelasi timp si cel mai responsabil om din companie si cel mai dornic de a invata, este o pozitie extrem de dificila. Si esentiala! Acum cateva zile, unul dintre CEO-ii cu care fac coaching in Romania, mi-a marturisit ca, de obicei, cam stie ce trebuie facut in organizatie. Tot el considera ca se inseala foarte rar. Ceea ce este foarte aproape de adevar si din perspectiva mea, culmea! Daca nu era asa, nu cred ca ar fi ajuns CEO. Sau nu ar fi ramas CEO, cu rezultate atat de bune, atata amar de vreme!
Ei bine, mutarea din pozitia asta extrem de sigura – si asigurativa pentru ceilalti – catre una mai deschisa catre alte posibilitati de a vedea lucrurile, oamenii si situatiile, este un pas destul de dificil. Pentru ca te face sa te simti vulnerabil. Insa tocmai aceasta vulnerabilitate, bine gestionata, este punctul de pornire in invatare. As indrazni chiar sa afirm ca fara prezenta acestei vulnerabilitati, CEO-ul care si-a propus sa invete intr-adevar nu este inca pe drumul cel bun.
In aceeasi ordine emotionala, multi dintre membrii echipelor de management cu care am lucrat si lucrez direct se confrunta cu un alt sentiment in momentul in care incep intr-adevar sa invete. Este un sentiment mult mai “greu de dus” decat senzatia de relativ inconfort de la inceput, dar care isi gaseste expresia fireasca in contextul de maxima incredere si parteneriat pe care il presupune relatia de coaching. Acesti oameni, priviti de sute si mii de alti oameni cu admiratie si respect, se simt rusinati ca nu au reinceput sa invete mai din timp, ca au ramas intr-un orizont pe care acum il vad ca limitat si ca, desi isi indeamna colegii si subalternii sa invete continuu (formal si informal), ei nu s-au ridicat la inaltimea acestui indemn.
De cele mai multe ori, reusesc sa treaca repede peste acest sentiment. Si apoi urmeaza o satisfactie imensa: satisfactia descoperirii unor alte puncte de vedere, atitudini si comportamente, satisfactia flexibilizarii unor tipare mentale si mai ales cea a iesirii din reactivitatea de zi cu zi, la care majoritatea “problemelor” cu care se confrunta contribuie in forta. Un alt ultra-senior de business, care intre timp a devenit VP si membru in bordul uneia din cele mai mari companii din Romania, imi spunea la finele lui 2013 ca a scorat atat de inalt pe evaluarile de leadership ale companiei-mama, incat colegii lui din Europa si Asia au inceput sa ii ceara mentorat pe subiecte legate de cum sa conduci, atent si eficace, echipele care ii erau in subordine ca si CEO local in Romania. Acest gen de satisfactie este, de cele mai multe ori, o experienta care ramane impregnata in modelul de gandire si actiune pentru mult timp. Si, bineinteles, ajuta extraordinar la invatarile viitoare!
Lucrul cu managerii seniori este, in cel mai bun caz, un proiect sensibil. Vai de cei care se bazeaza exclusiv pe o “arhitectura de learning testata cu succes pe mii de manageri” sau pe un model “care si-a dovedit impactul in sute de organizatii”! Prezenta antrenorului, modul in care comunica si in care isi pastreaza identitatea in relatie cu CEO-ul si/sau cu membrii echipei de management spune totul despre orizontul de invatare pe care acestia il au. Iar in momentul in care liderii se arata autentic deschisi catre a invata, catre a se dezvolta pe sine, dau un semnal extrem de binefacator pentru toata organizatia. Mai precis, in momentul in care se angajeaza sa se dezvolte, acesti lideri seniori arata – in mod fundamental - ca isi dau permisiunea sa se confrunte cu provocarea noilor orizonturi, in care ei nu mai sunt aceia care stiu totul mereu si in care pot gresi fara ca acest lucru sa aiba consecinte majore.
Aceasta atitudine este, de fapt, punctul de pornire in orice transformare organizationala, in orice proiect care vizeaza sustenabilitatea si influenta sistemica pozitiva: de la companie, la clienti si parteneri, catre intregul segment si – de ce nu – catre intreaga economie.
Mihai Stanescu este fondatorul companiei RoCoach, prima companie care furnizeaza servicii exclusive de coaching de nivel premium in Romania.