Artificiu pentru combaterea poluarii
poluare bucurestipoluare capitalapoluare artificiitransport gratuitmasuri antipoluare
Un conflict de idei (nu neaparat bune) pe tema poluarii Bucurestiului s-a aprins ca artificiile intre doamna Gabriela Firea, primarul general al capitalei Romanei, si domnul Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor si Padurilor.
Domnul sustine ca doamna nu a facut mare lucru pentru combaterea poluarii, iar doamna, evident, sustine contrariul si insira masurile de combatere a nocivului fenomen, de la Vinieta Oxigen, cumpararea de autobuze, tramvaie, troleibuze si autobuze electrice si pana la zecile de mii de cupoane acordate pentru achizitionarea de biciclete si a catorva mii de tidule pentru eliminarea autovehiculelor cu grad ridicat de poluare.
Doamna Firea mai mentioneaza culoarele unice pentru unele linii de tramvaie (numai cinci la numar!) si autobuze, si semaforizarea… inteligenta.
Toate acestea sunt asezonate cu laitmotivul doamnei Firea, ca este primar de trei ani, nu de 30. Asa cum repeta domnia sa, asa pot repeta si bucurestenii intrebarea daca nu stia, cand si-a depus candidatura si a facut numeroase promisiuni, care este durata mandatului de primar?
Cat despre masuri, in conditiile in care, inainte de 1989, iti cumparai masina cu multi bani si cu stat la coada pe liste multi ani, cum sa nu fie romanii, in general, si bucurestenii, in special, avizi de mersul cu masina (la a oricata mana, in general, la a cata mana isi permit)?
Este plin de statistici cum ca motoarele pietei auto din Romania duduie si ca, imbucurator, a scazut numarul (chiar daca nu drastic) de fosile pe patru roti de care se bucura, individual, cineva ca "in sfarsit, are masina" (cu 2.000-3.000 de euro si sute de mii de kilometri), dar, pe ansamblu, intreaga comunitate respira noxe.
In conditiile astea, de la anuntarea ei, Vinieta Oxigen a starnit proteste care au si dus la amanarea unor masuri presupuse de aceasta. Deci, deocamdata, la inceput de an 2020, nimeni nu plateste, inca, taxe in plus pentru ca masina sa polueaza mai mult decat ale celorlalti.
Primaria se lauda ca, intre 2017-2019, a emis 30.000 de vouchere pentru pentru achizitionarea de biciclete. Cine era pasionat de deplasarea autopropulsata pe doua roti nu a asteptat "pomana" Primariei. Pe urma, cine ii garanteaza institutiei, cine ne garanteaza noua, ca beneficiarii cupoanelor valorice chiar merg cu bicicleta si nu si-au lasat vehiculele pe doua roti sa rugineasca pe balcon sau intr-un subsol de bloc? In afara de asta, in capitala tarii noastre, cu mici exceptii (cum este si aceasta iarna) nu sunt mereu conditii meteo care permit deplasarea cu bicicleta.
Primaria a cumparat autobuze. Intr-adevar, dupa mai bine de un deceniu, 400 de autobuze noi (dintre care, la o populatie de vreo 3 milioane de locuitori, doar cateva au burduf!) ruleaza pe strazile din Bucuresti. A sesizat cineva vreo imbunatatire a transportului in comun sau a traficului?
In afara de asta, autobuzele hibrid, cele electrice, tramvaiele si troleibuzele urmeaza sa soseasca… Cel putin in dupa-amiaza zilei de astazi, potrivit companiei Transelectrica, aproape 30% din energia electrica produsa in Romania provenea din arderea de hidrocarburi si aproape 19% din arderea de carbune.
Deci, cam in fiecare zi cu debite de ape scazute si vant slab, cea mai mare cantitate de energie provine din surse care polueaza al naibii de tare, dar… bine ca avem masini electrice si vom avea autobuze la fel de electrice care vor ramane cu bateriile descarcate de cat o sa stea si ele blocate-n trafic.
Si, a propos de praful de pusca sub forma de artificii aruncat de Primarie "in noaptea dintre ani", in ochii bucurestenilor, stiati ca aceste focuri polueaza? Si o fac chiar si in reperul suprem pentru multi romani, Germania... unde, potrivit Agentiei Federale pentru Mediu, focurile de artificii de Anul Nou elibereaza in atmosfera 5.000 de tone (!) de particule fine, echivaland cu poluarea presupusa de doua luni de trafic rutier.
De aceea, numeroase orase germane au delimitat zone in care focurile de artificii sunt interzise, in scopul protejarii mediului.
Asadar, orasele din Romania si din alte zari vor polua mai putin si-si vor imbolnavi mai putin cetatenii cand mentalitatea ecologista o va invinge pe cea festivista.
Cat despre Bucuresti, una dintre cele mai bune masuri este cea propusa de aceeasi doamna Firea, adica transportul in comun "gratuit" (dar in conditii civilizate, cu un numar mare de autobuze, tramvaie, troleibuze), de fapt, subventionat 100%. Pana atunci, vom ramane cu praful in ochi si-n plamani.