ANALIZA: 6 metode prin care sa-ti ajuti copilul cu dizabilitati
educatiepedagogie curativadizabilitaticopii
Peste 60.000 de copii cu dizabilitati erau, in Romania, la finele anului 2012, se arata in studiile recente. De cele mai multe ori, educatia pentru acesti copii este una aproape inexistenta, ei fiind considerati orice altceva, mai putin oameni care la un moment dat ar putea avea un job, o familie, o viata.
Cu toate acestea, discutiile pentru alternativele educationale, in Romania pentru copiii cu dizabilitati au avut loc in cadrul evenimentului “Alternative pentru educatia copiilor cu cerinte speciale”. Evenimentul face parte din proiectul “Sa redescoprim scoala”, implementat de Asociatia C4C Communication for Community, in parteneriat cu Consiliul Judetean Dambovita.
Numarul persoanelor cu dizabilitati din Romania era, la sfarsitul anului 2012, de 687.596, dintre care 60.353 (8,8%) copii si 627.243 adulti (91,2%).
In cazul copiilor cu dizabilitati, 49,6% (aproape 30.000 de copii) dintre acestia au o dizabilitate grava (I). Copiii cu dizabilitati accentuate (II) sau medii (III) reprezinta un procent de 20,2%, respectiv 28,6%.
Restul, de sub 2%, reprezinta copii cu dizabilitati de grad usor (IV).
In functie de tipul dizabilitatii, cel mai preponderent in randul copiilor se regasesc cele de tip somatic, reprezentand aproape 22% din cazuri (13.000 de cazuri inregistrate), urmate de cele de tip asociat (cu 12.625 de cazuri, 21%), mental (11.200 de cazuri, aproape 19%) si psihic (aproape 11.000, 18%).
"Ne-am propus sa aducem alternativele educationale intr-o dezbatere publica pentru ca exista multe metode pentru rezolvarea problemelor. Suntem constienti ca sunt monopoluri pentru terapiile destinate acestor copii, dar alternativele educationale inseamna o viziune asupra vietii. In proiectul nostru am avut ca obiectiv sa redescoperim scoala si miza a fost sa lucram pe baza cuplului parinte-copil. Suntem aici sa vedem alte perspective si modalitati de abordare asupra copiilor", a afirmat Daniela Visoianu, managerul proiectului “Sa redescoperim scoala”.
Cele 6 metode alternative din Romania
Planul Jena este un concept pedagogic aparut in anul 1920. Initiatorul sau a fost pedagogul german Peter Petersen care in 1924 l-a aplicat la scoala experimentala a Universitatii Jena din Germania. In procesul educational se pune accent pe copil si pe dezvoltarea integrala a personalitatii sale. Romania a introdus Planul Jena in invatamantul prescolar incepand cu anul 1994, peste 100 de cadre didactice aplicand Planul Jena in patru judete din Romania si Municipiul Bucuresti.
Alternativa pedagogica „Montessori” a aparut la inceputul anului 1907, prin infiintarea primei institutii, „Casa dei Bambini” („Casa Copiilor”), in care s-a experimentat cu succes o noua metoda de educatie initiata de Maria Montessori, pedagog si medic italian. Pedagogia Montessori are ca principiu de baza autoeducarea si aplicarea celor invatate direct, nemijlocit. Copilul si, implicit, nevoile sale individuale reprezinta centrul pedagogiei Montessori. Acesta este privit ca un om in toata firea, i se respecta personalitatea, deoarece este un individ unic si irepetabil, este ajutat sa-si dezvolte vointa, acordandu-i-se libertate asupra hotararilor sale, este indrumat sa gandeasca si sa actioneze independent.
Pedagogia Waldorf a fost creata la inceputul secolului XX de catre Rudolf Steiner, la initiativa directorului Waldorf Astoria, Emil Molt. Pedagogia Waldorf aduce in actul predarii in mod armonios grija pentru cele trei componente ale fiintei umane: gandire, simtire si vointa. In Romania, invatamantul Waldorf este invatamant de stat.
Federatia Waldorf din Romania este o organizatie non-profit, care cuprinde 23 de asociatii Waldorf si reprezinta la nivel national si international interesele grupelor, gradinitelor, claselor, scolilor, liceelor si centrelor de pedagogie curativa din Romania.
Institutul Lauenstein a fost primul lacas de
pedagogie curativa de orientare antroposofica, intemeiat de Rudolf Steiner, in 1924. Impulsul dat de Steiner a fost dezvoltat de doctorul vienez Karl König. In prezent, aceasta metoda alternativa este prezenta in peste 40 de tari, in care sunt cuprinsi aproximativ 12.000 de copii.
La sfarsitul secolului XX, un profesor francez, Celestin Freinet pune bazele unui sistem denumit mai tarziu pedagogia Freinet. Pedagogia Freinet este activa, participativa si in intregime centrata pe copil. Ea respecta curriculum national si face parte din subsistemul invatamantului alternativ de stat.
Pedagogia Freinet permite copilului sa descopere singur o mare parte din ceea ce invata, dezvolta creativitatea si increderea de sine. Tipologia educatiei promovate de Freinet este invatarea centrata pe rezolvarea unor probleme de catre grupurile de copii aflate sub indrumarea cadrelor didactice.
Step by Step este o alternativa educationala care implementeaza metode de predare centrate pe copil si incurajeaza implicarea familiei si a comunitatii in invatamantul prescolar si scolar.
In alternativa Step by Step, copiii sunt incurajati sa faca alegeri, sa isi asume responsabilitatea pentru deciziile lor, sa isi exprime ideile in mod creativ, sa se ajute reciproc, sa isi dezvolte abilitatile de gandire critica si sa gandeasca liber. Copiii educati in spiritul Step by Step reusesc sa defineasca si sa rezolve singuri problemele cu care se confrunta, sa comunice usor cu cei din jur, sa inteleaga si sa negocieze.
Rezultate planificate:
a) asistenta prin actiuni specifice de prevenire a fenomenului de parasire timpurie a scolii pentru 2.400 de copii si 2.400 de parinti;
b) formarea a 400 de specialisti in aplicarea noilor solutii educationale alternative;
c) redactarea unui Manual de implementare a noilor metode si instrumente;
d) 3 studii anuale rezultate in urma sondajelor realizate in cadrul taberelor de vara;
e) o platforma e-learning cu arhitectura modulara deschisa, cu posibilitatea dezvoltarii si completarii cu noi solutii educationale alternative.
"Cred ca este intr-adevar timpul sa redescoperim scoala, pentru ca situatia actuala pune altfel problema. Pedagogiile nondirectioniste au deja o traditie si este nevoie de o schimbare. Avem exemple de reusite la nivel mondial si national, ceea ce arata ca economia sociala are resurse sa se ocupe de fiecare", a spus Gheorghe Felea, vicepresedinte al Comisiei Nationale pentru Alternative Educationale si consilier in cadrul Ministerului Educatiei.